Na bijna 4 weekjes (!) sturen vallen me een paar dingen op aan de versnellingsbak en de stuurbekrachtiging:
Met name de 1e/2e versnelling van de GT zijn vrij kort/werken bij mij "vrij bruut". Alleen met een zijdezachte bediening zoeftie lekker weg, zo niet dan heb ik het gevoel dat ik de kick-down gebruik zonder dat ik dit doe (maar misschien is het gaspedaal moeilijker doseerbaar?). De hogere versnellingen hebben hier geen last van. (Ik cruise bij 130 km/u zo'n 2000 tpm.) Kan dit te maken hebben met het "adaptieve karakter" (de eerste 10k staan op conto van Volvo Nederland) of is dit gebruikelijk?
Mijn tweede vraag betreft het stuurgevoel. De stuurbekrachtiging is instelbaar van "licht" naar "midden" en "zwaar". Ik rijd in de stand "midden". Dit geeft zo nu en dan een wat indirecte / schokkerige besturing voor mijn gevoel. Dit verwacht ik zeker niet icm 235-40-18 banden. Herken je dit verhaal of moet ik terug naar de dealer?
Graag reacties!
GT versnellingsbak perikelen en sturen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 14.10.2016 - 17:45
- Contacteer:
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
De GT8 schakelt zoals hij bereden is door zijn adaptieve karakter. Wat jij beschrijft geeft aan dat de eerste km's vlot zijn afgelegd. Waarschijnlijk was hij bij de stoplichten meestal als eerste weg. De bak zal zich gaan aanpassen aan jou rijstijl. Even geduld.
(ik ga ervanuit dat de GT8 in basis hetzelfde werkt als mijn GT6, alleen beter
)
(ik ga ervanuit dat de GT8 in basis hetzelfde werkt als mijn GT6, alleen beter

Laatst gewijzigd door Carfreak op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ok, da's mooi om te weten dat de GT zich aanpast;
weer wat bijgeleerd.
En die stuurbekrachtiging aanpassen, waar doe je dat? Of zat dat in een pakket zoals Estate line?
weer wat bijgeleerd.
En die stuurbekrachtiging aanpassen, waar doe je dat? Of zat dat in een pakket zoals Estate line?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3106
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Volgens mij is dat een (fijne) optie! Als de auto het inderdaad heeft stel je dat in op het My Car" menu in "instellingen"> "niveau stuurbekrachtiging". De instelling komt ook in het sleutelgeheugen zodat verschillende berijders met hun sleutel hun eigen voorkeur terugkrijgen,net als de stand van de stoelen en de spiegels.PGV70 schreef: Ok, da's mooi om te weten dat de GT zich aanpast;
weer wat bijgeleerd.
En die stuurbekrachtiging aanpassen, waar doe je dat? Of zat dat in een pakket zoals Estate line?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik vraag me af of de Geartronic met 8 versnellingen (de relatief nieuwe dus) nog adaptief is. In het instructieboekje wordt er met geen woord over gerept.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault