Die Isofix-geleiders vond/vind ik waardeloos, beide zijn inmiddels ook kapot. De ruimte voor de (gele) bevestigingspunten van het stoeltje (die in de uitsparingen van de geleider vallen) is voor onze stoeltje te kort. Daarbij zijn die bevestigingspunten van de stoeltjes bij ons niet scherp (de kapotte geleiders wel). Nu kosten die geleiders de hoofdprijs niet, maar wij gebruiken ze dus niet meer.
Wat wij wel doen is een (hand)doek onder de stoeltjes om krassen op het leer te voorkomen (de stoeltjes worden, eenmaal vastgeklikt, aangeschoven tegen de rugleuning). Drukpunten (contour stoeltje) zijn direct na verwijderen wel zichtbaar, maar verdwijnen vrij snel weer.
Ik heb indertijd ook zelf de isofixpunten in de V40 geïnstalleerd, wat me bijstaat is dat de montage volgorde meer van belang is dan dat ik op kon maken uit de instructie. Maar verder is het prima zelf te doen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
romanski schreef:
Waarom zou je persé isofix willen? Al dat "gedoe" terwijl je met dat systeem echt geen voordeel hebt, behalve dat je de stoel kunt draaien...
Zo'n vraag kan alleen worden gesteld door iemand die géén ervaring heeft met IsoFix...
•een vaste verbinding van het autostoeltje met het chassis van de auto. Als je plotseling moet remmen of als iemand tegen je aan botst, krijgt je kind minder schokken te verduren.
•het ISOFIX-systeem blijkt in botsproeven de veiligheid sterk te vergoten
Heb mijn kinderen al jaren zonder Isofix vast zitten in een stoeltje, veilig genoeg als je de stoeltjes goed vastzet en de riemen goed aantrekt. U fietst zeker ook altijd met een helm op als u boodschappen gaat doen?
Laatst gewijzigd door romanski op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben vroeger altijd met een tweepuntsgordel vervoerd, in een Citroën GSA Break, zonder airco, airbags, gordelspanners, ABS, winterbanden, kreukelzone, ging ook altijd goed... Met andere woorden, tijden veranderen en inzichten/technieken dus ook.
IsoFix is niet veel veiliger dan het (juiste!) gebruik van een driepuntsgordel, maar het gebruik van de Maxi-Cosi op een Family-Fix is vééle malen handiger dan het gehannes met de driepuntsgordel op de achterbank, die vaak ook (zelfs bij Volvo!) nogal eens te kort blijkt te zijn.
Als de kids wat ouder zijn, klimmen ze zelf in en uit de auto, waardoor de kinderstoeltjes/zitverhogers heen en weer schuiven. Ook die blijven bij IsoFix keurig op zijn plaats.
E.e.a. heeft dus helemaal niets te maken met het kunnen draaien van een kinderstoel, zoals hier boven wordt gesuggereerd. Dat is slechts een van de mogelijkheden...
Ik maak zelf reeds 6 jaar gebruik van IsoFix en denk dus wel te weten waar ik over spreek.
Ok, duidelijk. Waar het dus op neer komt is dat Isofix wellicht iets praktischer is en niet veiliger (bij goed gebruik traditionele bevestiging) Voor mij geen reden om extra geld uit te geven en voor de topic starter misschien ook niet, vandaar mijn opmerking. Wat betreft dat "alleen draaien" misschien wat kort door de bocht van mij maar u snapt wel wat ik bedoel denk ik.
Laatst gewijzigd door romanski op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij gebruiken al 8 jaar enkel Isofix stoeltjes, en die extra veiligheid (die er m.i. wel degelijk is) was, naast het gebruiksgemak van de easyfix basis voor het babystoeltje (CabrioFix), voor ons juist wel een reden om bij de toenmalige V40 de isofixbevestiging te installeren.
Gebruik van enkel de gordel is uiteraard niet onveilig (mits juist gebruikt, zoals al herhaaldelijk aangegeven), en in de rij richting zal het verschil niet groot zijn. Echter is de kans op verkeerde bevestiging bij het gebruik van Isofix kleiner (bijna onmogelijk). En bied, zeker bij de grotere stoeltjes, Isofix m.i. meer veiligheid bij zijdelingse aanrijdingen. Bv. de Rodifix zitjes waar onze beide spruiten nu op zitten blijft dan beter op zijn plaats waardoor de zijbescherming van het stoeltje ook goed zijn werk kan doen mocht dat nodig zijn. (Klopt af op hout)
Maar goed het is een afweging die eenieder zelf moet maken, daar wil en kan ik niet over oordelen. Wel is het zo dat Isofix inmiddels algemeen gezien wordt als standaard (zit nu normaalgesproken in alle nieuwe auto's), voorschreidend inzicht denk ik, en ja ook het langer achterste voren vervoeren van kleine kinderen zal m.i. op termijn als standaard worden aangenomen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue