Op basis van bovenstaande adviezen ben ik gaan proefrijden in een 2012 XC70 D3 Momentum met Geartonic 6, die stond hier in Breda in de buurt. Vergelijkbaar dus met de Limited Edition.
Tot mijn grote verbazing en eigenlijk ook wel teleurstelling was ik niet zo onder de indruk van de GT6... Niet dat ik er ook maar een beetje verstand van heb hoor: mijn laatste automaat was een Opel Astra automaat (bj 2000) tijdens mijn studententijd. De D3 voelde echt als een groot krachtig beest, maar vond de automaat wat onrustig rijden, terwijl ik juist het tegenovergestelde had verwacht. Het zou kunnen dat je er gewoon aan moet wennen natuurlijk...
Ik rijd nu in een v50 2.0d met 136pk en voor mijn gevoel kan ik daar met lekker veel koppel laag in de toeren vermogen opbouwen en af en toe flink gas geven, zonder dat er teruggeschakeld wordt. Op een of andere manier geeft me dat wat meer rust, meer een gevoel van controle misschien? Maar goed, misschien is dat juist een kwestie van wennen...
Een en ander brengt mij tot de conclusie dat ik misschien gewoon moet kijken naar een V70 LE D3 (of T4) met handbak. Die zou ook nog iets betaalbaarder moeten zijn. Het lijkt op wat ik nu heb, maar dan soepeler en met nog meer vermogen. Maar de twijfel zit hem hierin: ik vind de LE een stijlvolle auto, maar behoorlijk op het sobere af. Precies wat we nodig hebben qua uitstraling en ruimte (2 kids, grote hond), maar het hart gaat er niet direct sneller van kloppen. Ik weet het...eerste wereld problemen. Maar toch!
Er werd trouwens gezegd dat de LE nu uit de lease gaan komen. Ik was altijd in de veronderstelling dat zakelijke leasecontracten vaak 3 jaar duren? De LE's zouden dan in 2014/2015 moeten beginnen uit de lease te komen en niet pas vanaf eind 2016/begin 2017? Waarschijnlijk ben ik gewoon slecht geïnformeerd, dus laat me graag corrigeren