Aanhaalmoment wielmoeren V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik heb eerder deze week even een momentsleutel gekocht en was van plan om komende week de wintersloffen onder de auto te knallen.
Welk aanhaalmoment kan ik het beste gebruiken?

In de 2004 handleiding staat 90nm, in de 2009 handleiding 130nm en in de 2011 handleiding 110nm.
Ik vind het nogal frappant dat ze dermate grote verschillen hanteren en weet daardoor dus niet wat aan te houden...
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
giuliettagta
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.03.2016 - 09:00

Voor alu velgen gebruik ik altijd 110 nM. Overgenomen van de ervaringen in de racerij. Hier is de belasting en verschil tussen koud en warm meestal groter dan op de weg...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik zou gaan voor de 130nm.
Mijn vroegere V40 had ook iets van 110 of 120nm, de grotere Volvo's daarna (S60, V70, XC60) hebben allemaal 140nm.
Na een seizoen op een set banden te hebben gereden zijn mijn bouten met een klein beetje kracht makkelijk los te krijg.
Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
Welke momentsleutel heb je?
Er zit nogal wat verschil in de afstelling van trekkracht en berg hem altijd ontspannen op.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ik gebruik ook 110nm. ik haalde de wielmoeren van onze V50 afgelopen week los en kon ze zonder enig krachtinspanning aan de linkerkant losdraaien. (auto recent overgenomen) Brrrrrr. Rechts zat wel vaster.

Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Ik zet ze altijd vast met 120 Nm. Wel afgelopen zaterdag bij de dealert wat nieuwe moeren gehaald omdat de V50 moeren gevoelig zijn voor vervorming door niet goed passende doppen, het niet rechtstandig vastzetten (kruissleutel of ratel ipv luchtsleutel) of teveel moment.

Dit komt doordat er om de daadwerkelijke moer een verchroomde huls zit die kan vervormen, bij mij was bij 1 moet die pasvorm ruk en kreeg ik hem niet zelf los met een ratel, dop van de luchtsleutel vbij de dealr met rubber hamer op de moer geslagen en uiteindelijk voorzichtig de boel losgekregen, direct een vervangende moer geregeld en een paar extra zodat ik geen verrassingen meer heb in de toekomst.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ja, wat dat betreft is een kruissleutel helemaal zo gek nog niet; daarmee kan je met een mooie evenredige kracht de moeren losdraaien. Bij het vastzetten met de momentsleutel pak ik ook altijd een langere steel tussen de dop en de sleutel, zodat je deze goed kan ondersteunen.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

diesel01 schreef:Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
of je koopt zo'n setje - kost iets van 3-4 tientjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

dbosker schreef:
diesel01 schreef:Tippie mijnerzijds, draai een stukje tape om moersleutel je voorkomt op die manier dat het gat van je velg draaisporen krijgt.
of je koopt zo'n setje - kost iets van 3-4 tientjes.
Als iemand een leuk adresje weet.... Ik houd me aanbevolen. Ik gebruik nu een lange dop op de ratel en een korte dop met verlengstukje op de momentsleutel.

Heb daarom deze besteld, voor die paar centen... EDIT mijn compressor is 24 liter en geen 50, jammer.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Persl ... p100198856
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Heb een bruder mannesmann momentsleutel besteld, komt volgende week binnen. Ik blijf het raar vinden dat er van die grote verschillen zitten in de aanhaalmomenten van hetzelfdr type auto...
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Ik neem 130 voor alle modellen. Anders is dat niet bij te houden. Het belangrijkste is dat je ze al vastzet...
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Apox schreef: Ik neem 130 voor alle modellen. Anders is dat niet bij te houden. Het belangrijkste is dat je ze al vastzet...
Voor de XC60 en V70 140nm
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

110 NM is genoeg voor een V50 lichtmetaal,,
De slotbout mag wat minder vast..
130 NM is te veel..
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

buikijn schreef: Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Dit lijkt me een fabeltje en meer voor "gemoedsrust" etc. Hoeveel mensen bij de garage gaan na een dag/week terug om die dingen na te laten trekken? En wat voor termijn? 1 dag of 1 week?
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Schiet mij maar lek, ik heb altijd geleerd 110-130 Nm. Moet wel zeggen dat van mijn hagelneue winterwielen na montage met 126 Nm wel duidelijke sporen op de borst waar conische moer tegenaan ligt waren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Ik gebruik een Famex momentsleutel, met lange doppen (die met de kunststof huls).

Aanhaalmoment 130Nm volgens het boekske (V50, MY 2012). Met Sinterklaas heb ik een elektrische slagmoersleutel gevraagd.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Ik hou 120 NM aan, met zowel stalen als lichtmetalen velgen. Nooit problemen mee gehad, ook niet na meerdere zomer/winter wissels.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21180
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

E.Werker schreef:
buikijn schreef: Als je een stuk gereden hebt, nogmaals natrekken. Moet bekennen dat ik het nog nooit heb meegemaakt dat ze dan (veel) afwijken van het oorspronkelijke aanhaalmoment.
Dit lijkt me een fabeltje en meer voor "gemoedsrust" etc. Hoeveel mensen bij de garage gaan na een dag/week terug om die dingen na te laten trekken? En wat voor termijn? 1 dag of 1 week?
+1 op moment vast is vast.
In de landbouw, truck en bus branche is natrekken wel gewenst.
Ik kon vroeger de moeren op de trekas van een truck met een halve slag vast krijgen na 200km.
Krachten die daar op staan zijn vaak ook wat meer.
Wanneer ik mijn eigen set wissel zet ik ze 1x vast op het moment, zijn de banden er af geweest bij dealer of bandenboer waar ik niet ben bij geweest controleer ik het altijd wel
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Ik heb ook 120nm aangehouden ipv de voorgeschreven 140nm.
140nm vind ik toch echt teveel, maar eigenlijk staat 140nm niet voor niets in het boekje
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Tijdje geleden toen ik nog van de lease bij de euromaster banden liet wisselen, hing er altijd een kaartje aan de spiegel waarop stond dat je na 300km oid weer even terug moest om de wielmoeren na te laten trekken. (wellicht een manier om van evt. schadevervolging af te komen)

Op moment is op moment, maar er zijn een aannames waar je domweg vanuit gaat; geen/minimale oxidatie achter het wiel, wellicht een wielnaaf/velg met teveel speling. Misschien is een trilling in 1 wiel. Who knows. Ik ben op de ~1.2mljn kilometer die ik heb gereden 1 wielbout kwijtgeraakt, (niet door mijzelf gewisselde wielen overigens). Toen ik ermee naar de betreffende garage ging die de wielen had gewisseld keken ze minstens zo verbaasd. Ik meldde dat ik een wielbout mistte, waarop hun zeiden 'nee, je mist een afdekkap' niet gereageerd, laten zien, vraag gesteld, wielbout of afdekkap? schaamrood, jawheuhmuneuhmwielboutmeneer.. Voor mij in ieder geval reden genoeg om ze altijd even na te lopen. Gemoedsrust, realiteit, ervaring, voortschrijdend inzicht, geef het een naam; ik doe het, en zal het altijd blijven doen. Och, als je met 4 bouten vd 5 rond wilt rijden heb ik daar geen probleem mee. Misschien heb je al wel 3mljn km gereden zonder een wielbout te verliezen.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik zette ze altijd vast met 100nm, iets vaster dan de 90nm in het boekje. Wel nog even aanhalen na een paar ritten.

Nooit problemen mee gehad, na de winter gingen de wielen er ook weer makkelijk af (wel naaf en flens goed schoonmaken voor plaatsen van de wielen. Volvo heeft een spray ter voorkoming van het vast oxideren van de wielen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”