Ik lees op dit forum zo hier en daar dat de turbo's van de 1.6 D2 motoren nog wel eens vroegtijdig de geest willen geven. Nu vroeg ik me af waar ik dan aan moet denken, hoeveel km's de norm is en wanneer de turbo's dan vroegtijdig kapot gaan?
Ik heb met mijn alfa bij 229.000 stil gestaan met een kapotte turbo en die had bij 200.000 vervangen moeten worden. (Zelf niet schenkt bij aankoop, stom stom stom...)
De D2 die ik (onder voorbehoud) gekocht heb heeft nu 113.000 gelopen en ik hoop 'm toch wel tot zeker 200.000 door te rijden...
Kan iemand aangeven wat de normale levensduur moet zijn van de turbo, wat ik eventueel kan doen om 'm goed te houden én wanneer ze eventueel vroegtijdig stuk gegaan zijn. Eventueel kan ik hier de garantieperiode op aanpassen!
Levensduur turbo D2 1.6 DRIVe
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
PS: ik ken de basis van turbo's goedhouden wel qua evt egr afsluiten en na 'inspanning' laten afkoelen.
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Niemand die ervaring heeft met het (vroegtijdig) kapotgaan van de Turbo bij een 1.6 D2?
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik denk dat het een beetje glazenbol kijken blijft. Ik kan ook niet zeggen wanneer je banden zijn versleten. Een Turbo van een d2 kost de wereld niet. Is in ieder geval een stuk minder dan andere motoren uit het Volvo Gamma. Ligt ook aan hoe de auto bereden is door je voorganger.
Laat een aankoopkeuring doen, dan checkt men alels nog eens goed.
Laat een aankoopkeuring doen, dan checkt men alels nog eens goed.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Ik lees hier en daar van mensen met een v50 dat ze een weghalen of regelmatig vervangen in het oliekanaal naar de turbo toe. Deze raakt schijnbaar snel verstopt waardoor de turbo niet genoeg gesmeerd wordt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en het zeefje al eens verwijderd hebben? Ik begreep namelijk dat het oliefilter natuurlijk de olie al goed schoon maakt...
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
De 1.6 heeft een zwakke turbo en die loopt wel vaker stuk dan de andere modellen.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Bij mijn weten is het niet zo zeer de turbo die zwak is, maar een smering probleem.
Dat laatste is weer een gevolg van een klein oliecarter (dus minder olie) en nauwe oliekanalen in het blok.
Op tijd olie verversen is daarom essentieel.
Overigens zijn er met de D2 volgens mij minder problemen dan met zijn voorganger de 1.6D (voor MY2010)
Let dus bij aankoop van een 1.6D/D2 extra op het uitgevoerde onderhoud. Beurten overslaan (komt nogal eens voor aan het einde van de looptijd leasecontract!) is killing.
Er is hier overigens een forumlid die iets van 350.000 met een 1.6D van de eerste lichting heeft gereden, met originele turbo er nog op.
Hij wisselde wel elke 10.000km de olie (20.000 is voorschrift)
Dat laatste is weer een gevolg van een klein oliecarter (dus minder olie) en nauwe oliekanalen in het blok.
Op tijd olie verversen is daarom essentieel.
Overigens zijn er met de D2 volgens mij minder problemen dan met zijn voorganger de 1.6D (voor MY2010)
Let dus bij aankoop van een 1.6D/D2 extra op het uitgevoerde onderhoud. Beurten overslaan (komt nogal eens voor aan het einde van de looptijd leasecontract!) is killing.
Er is hier overigens een forumlid die iets van 350.000 met een 1.6D van de eerste lichting heeft gereden, met originele turbo er nog op.
Hij wisselde wel elke 10.000km de olie (20.000 is voorschrift)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Oké duidelijk! Deze Volvo heeft we iets te lang doorgereden met de beurten, gemiddeld zo'n 21.000-22.000 per oliewissel. Nu is bij 108.000 een beurt gedaan en de teller staat nu op 112.000. Aan te raden is dus om gewoon bij 120.000 nu weer de beurt te doen en dan maximaal 20.000 rijden voor de volgende beurt?
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Sommige verhalen gaan een eigen leven leiden op internet, zo ook dit verhaal.
Op tijd verversen ,goeie olie en filter, dat is het belangrijkst.
Dat snel stuklopen is dus niet echt aan de orde..
Op tijd verversen ,goeie olie en filter, dat is het belangrijkst.
Dat snel stuklopen is dus niet echt aan de orde..
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Heeft het bijv. zin om dunnere olie te gebruiken? Ik neem aan dat 10w40 standaard is en dat er ook 10W60 in kan?
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Kan mij niet voorstellen dat 10w40 goed is, ik zou dit even goed nakijken, verder zou ik hiervoor niet afwijken voor wat is opgegeven.
10w60 zou ik helemaal niet doen, dat is meer voor race wagens met voorverwarmde motorblokken.
10w60 zou ik helemaal niet doen, dat is meer voor race wagens met voorverwarmde motorblokken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Wat gaat er normaal gesproken in dan?:/
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
1.6D: 5W30 D2 idem.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ook nog op extra toevoegingen letten 5w-30 zegt alleen iets over de viscociteit.
bijv.
Shell; Helix Ultra Professional AF 5W-30
Castrol; Magnatec 5W-30 A5
Eurol; Fluence FE 5W-30 (ACEA C2)
Zo heeft elke fabrikant een voorgeschreven olie, soms wordt er een 0w-30 geadviseerd maar dit moet dan echt wel een A5/B5 aanduiding hebben.
bijv.
Shell; Helix Ultra Professional AF 5W-30
Castrol; Magnatec 5W-30 A5
Eurol; Fluence FE 5W-30 (ACEA C2)
Zo heeft elke fabrikant een voorgeschreven olie, soms wordt er een 0w-30 geadviseerd maar dit moet dan echt wel een A5/B5 aanduiding hebben.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel