Forumgenoten,
Bestaan er verschillende configuraties bij "identieke" motoren/versnellingsbakken?
Begin dit jaar heeft een vriend van me een V70 D4 GT8 Nordic+ (MY2015) aangeschaft. Oktober jl. heb ik een V70 D4 GT8 Polar+ (MY2016) aangeschaft. Nu wil het feit dat mijn Volvo bij 130 km/u. 2000 tpm. maakt en die van hem 1900 tpm. bij dezelfde snelheid. Bij 100 km/u. lijkt dit verschil ook precies 100 toeren te zijn: 1500 om 1400 tpm. Vandaar mijn vraag:
-hoeveel toeren maakt jouw V70 bij 100/130 km/u.?
-Is er (fabrieksmatig?) een aanpassing geweest per MY 2016?
Graag jullie reacties!
Verschil Geartronic MY 2015/2016
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 14.10.2016 - 17:45
- Contacteer:
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Misschien ook een idee om tijdens het meten de echte snelheod (met de GPS - bijv. Flitsmeister) te meten (of calibreren met horloge),
Kan inderdaad zijn dat er een verschil komt door de bandenmaat.
Kan inderdaad zijn dat er een verschil komt door de bandenmaat.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 14.10.2016 - 17:45
- Contacteer:
Ik kan me weinig voorstellen bij het "bandenmaat" argument: 235/40/18 vs. 205/60/16 zou volgens 'afrolomtrek calculator' net 1% kunnen uitmaken. Minstens 100 omw./min. verschil op 1500 of 2000 tpm. is aanzienlijk meer.
Het kan zijn dat de toeren-/snelheids weergave onderling dusdanig afwijken dat dit te verklaren is maar eerlijk gezegd geloof ik hier niet in. Daarom nogmaals de vraag: Wat is jouw toerental bij 100 resp. 130 km/u?
Het kan zijn dat de toeren-/snelheids weergave onderling dusdanig afwijken dat dit te verklaren is maar eerlijk gezegd geloof ik hier niet in. Daarom nogmaals de vraag: Wat is jouw toerental bij 100 resp. 130 km/u?
V70 D4 GT8 Polar+ magic blue
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
Audi A6 2.0 TDI Pro Line+
Volvo S60 D5 Edition
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2729
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ik zou toch maar eens beginnen met een gps-meting. Zolang je dat niet doet, blijf je in zekre zin appels met peren vergelijken.
En dan meteen nauwkeurig de toerentallen aflezen. Zoals anderen hierboven ook al schrijven: toeren en snelheid zijn een 2-1heid. Het verschil in toeren kan bij 30 km meer dus nooit hetzelfde zijn.
Overigens, de mijne (MJ 2015) rijdt 's-zomers op 17 en 's-winters op 16 inch. Verschil is inderdaad te verwaarlozen, in beide gevallen 2000 toeren bij 140 op de teller (is 136 op de gps). Dat is dus 1430 bij 100 en 1860 bij 130 km/u (tellersnelheden). Reken ik dit om met gps-snelheden, dan kom ik op 1470 bij 100 en 1911 toeren bij 130 km/u.
En dan meteen nauwkeurig de toerentallen aflezen. Zoals anderen hierboven ook al schrijven: toeren en snelheid zijn een 2-1heid. Het verschil in toeren kan bij 30 km meer dus nooit hetzelfde zijn.
Overigens, de mijne (MJ 2015) rijdt 's-zomers op 17 en 's-winters op 16 inch. Verschil is inderdaad te verwaarlozen, in beide gevallen 2000 toeren bij 140 op de teller (is 136 op de gps). Dat is dus 1430 bij 100 en 1860 bij 130 km/u (tellersnelheden). Reken ik dit om met gps-snelheden, dan kom ik op 1470 bij 100 en 1911 toeren bij 130 km/u.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.