XC90 T8 schakelt in pure modus over op brandstofmotor
-
- Starter
Mijn XC90 T8 geeft problemen in de pure modus. Ondanks volle accu, normale temperatuur, beperkte snelheid en rustig gebruik van het gaspedaal valt regelmatig de elektromotor weg en schakelt de auto over op de brandstofmotor. Soms gaat dit na een paar kilometer weer over en vaak ook niet. Dan moet ik de auto stil zetten, helemaal uitschakelen en opnieuw opstarten. Het gebeurt steeds vaker. Op deze manier is mijn brandstofverbruik onder pure condities ca. 4,1l/100km. Absurd natuurlijk. Herkent iemand dit probleem en zo ja, heb je ideeën over de oorzaak. Bij Volvo Cars kwamen ze er vooralsnog niet uit.
-
- 1st Gear member
Dit herken ik wel, maar bij mij heeft de dealer het opgelost met een software-update.
- RoaldH
- 6th Gear member
Bestaat er in de XC90T8 een optie voor "automatisch" verwarmen, waarbij de standkachel de verwarming op zich neemt en je de maximale range uit je accu haalt? Als bij de V60 Twin Engine deze optie uit staat dan gaat de motor ook af en toe aan om de warmte in het interieur te krijgen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Die optie is er (en gebruik ik ook) verschil met de V60 is overigens dat de XC het vebruik ook op de verbruiksdiagram laat zien (en het is best nogwel veel) heb overigens nooit meegemaakt als ik het uit had staan dat de verbrandingsmotor aansloeg. Sowieso doet de T8 in pure dat nauwelijks (tenzij de accu's leeg zijn natuurlijk) in vergelijking met de V60RoaldH schreef: Bestaat er in de XC90T8 een optie voor "automatisch" verwarmen, waarbij de standkachel de verwarming op zich neemt en je de maximale range uit je accu haalt? Als bij de V60 Twin Engine deze optie uit staat dan gaat de motor ook af en toe aan om de warmte in het interieur te krijgen.
-
- 1st Gear member
In mijn geval slaat de benzinemotor aan, juist als ik weinig benzine (±100km te rijden) in de tank heb zitten en toch een volle batterij. De verklaring bij de delaer is dat door de kou de benzine motor wordt gebruikt voor de verwarming. Maar zodra de tank vol zit dan slaat in dezelfde omstandigheden de motor niet aan. Onduidelijkheid alom. Ik wil juist zo lang mogelijk wachten om naar een tank te gaan, maar moet dus wel. Een software update, maakte niets uit.
Wat eerder beschreven wordt, dat de motor snel aanslaat, is bij mij wel weer weg geworden na een sw update twee weken terug, op zich wel vreemd, alsof de software van daarvoor dan slecht is geworden.
Wat eerder beschreven wordt, dat de motor snel aanslaat, is bij mij wel weer weg geworden na een sw update twee weken terug, op zich wel vreemd, alsof de software van daarvoor dan slecht is geworden.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
De auto is op zich slim, als je de verbrandingsmotor aanzet is de verwarming "gratis" met afval warmte van de motor. Anders gebruik je de standkachel en dus extra brandstof, de auto probeert je range te vergroten aangezien de wagen weet dat er nog maar een litertje of tien in het tankje zit. Als je de kachel op koud zet gaat de motor weer uit. Dit deed overigens de V60 PIH ook123669 schreef: In mijn geval slaat de benzinemotor aan, juist als ik weinig benzine (±100km te rijden) in de tank heb zitten en toch een volle batterij. De verklaring bij de delaer is dat door de kou de benzine motor wordt gebruikt voor de verwarming. Maar zodra de tank vol zit dan slaat in dezelfde omstandigheden de motor niet aan. Onduidelijkheid alom. Ik wil juist zo lang mogelijk wachten om naar een tank te gaan, maar moet dus wel. Een software update, maakte niets uit.
- Jers3n
- 5th Gear member
En is het dan niet zo dat het brandstofpeil dan te laag is voor het gebruik van de standkachel, bij vollere tank kan die weer wel gebruikt worden en slaat de motor niet aan....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 1st Gear member
Tja dat klinkt aannemelijk. Het "voelt" wel anders.NielsPHEV schreef: De auto is op zich slim, als je de verbrandingsmotor aanzet is de verwarming "gratis" met afval warmte van de motor. Als je de kachel op koud zet gaat de motor weer uit. Dit deed overigens de V60 PIH ook
- NielsPHEV
- 7th Gear member
ik ken het gevoel maar de auto wil je graag helpen en is nogal eigenwijs123669 schreef:Tja dat klinkt aannemelijk. Het "voelt" wel anders.NielsPHEV schreef: De auto is op zich slim, als je de verbrandingsmotor aanzet is de verwarming "gratis" met afval warmte van de motor. Als je de kachel op koud zet gaat de motor weer uit. Dit deed overigens de V60 PIH ook