V50 1.8 Momentum 2007 slaat af bij eerste keer starten

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Pallt
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.12.2015 - 19:11
Locatie: Waarder

Hallo allemaal,

Ik ben Paul Tetteroo en woonachtig in Waarder (Zuid Holland)
Mijn eerste Volvo betrof een V70 XCClassic uit 1998, super auto.
Helaas uiteindelijk met 340.000km teveel aan onderhoud en dus moeten verkopen, omdat ik zelf niet handig ben ;-)

Sinds november 2015 ben ik de trotse eigenaar van een Volvo V50 1.8 Momentum uit 2007.
Prachtige auto met alles er op en er aan wat we wilde.
De auto heeft 215.000 km gelopen.

Enige grote vraagteken bij de V50 is het starten.
Bij ongeveer 7 van de 10 keer slaat de Volvo af na de eerste startpoging.
We starten de motor, deze maakt toeren, maar de toeren gaan direct weer omlaag, totdat de motor af slaat.
Standaard pakt de motor hem bij de 2e keer starten gewoon op.
De laatste weken duurt het starten bij de eerste keer soms ook gewoon wat langer voordat de motor überhaupt aan slaat.

Bij de garage heeft men het gaskleppenhuis schoon gemaakt waarna hij het even beter leek te doen.
Bij de volgende afspraak in de garage (het probleem was er weer) heeft men de vacuümklepjes vervangen.
Dit leek even te helpen, maar na een dag of drie begon de V50 weer slecht te starten.

Kortom, inmiddels aardig wat € aan uitgegeven, maar helaas nog geen oplossing.
Iemand enig idee?
Paul Tetteroo

Volvo V50 1.8 Momentum 2007
Volvo V70 XC 2.5T AWD 1998
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Zet je contactsleutel in stand 2 en wacht tot de lampen aangaan (bijv dat je in die tijd even je gordel omdoet) en start dan. Scheelt dat?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3107
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bij onze C70 (oude model) hadden wij dat ook regelmatig. Daar lag het aan de antenne-ring (rond het contactslot) die te maken heeft met de startbeveiliging. Het contact met de transponder raakte regelmatig verloren en de motor sloeg dan af, maar zonder achterlating van foutcodes- dus lastig zoeken. In ons geval : nieuwe antenne: probleem nooit meer teruggekomen! Of dat ook zo werkt bij een V50? Eerlijk grezegd geen idee!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ik herken het, al gebeurt het bij mij niet zo vaak.
Rijd je vooral korte ritjes? Of gebeurt het vooral na korte ritjes?
Bij mij probeert hij te starten op te lage toeren. ~500rpm, dan valt ie dood. Als je daarna snel het gas intrapt, los laat en weer start, start hij prima.

Op een Ford forum gelezen dat het iets typisch voor de duratec blok is.. Daar ook de workaround gevonden van direct na afslaan volgas, daarna herstarten..
Ik merk overigens direct als hij niet goed start, heeft ook totaal geen zin om langer door e starten..
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
strui901
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
Locatie: Overijssel

Heb hier al eerder iets over gelezen, ook bij Ford.
Oplossing: na instappen contact op II en dan je gordel omdoen. Zodra je goed zit starten.
Had iets te maken met opstarttijd van sensoren die inspuiting moeten bepalen.
Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

JTC30 schreef: Bij mij probeert hij te starten op te lage toeren. ~500rpm, dan valt ie dood. Als je daarna snel het gas intrapt, los laat en weer start, start hij prima.
Staat je toerenmeter dan ook echt zo laag? Bij mij staat die wel op 1100 maar hoor je gewoon dat het niet goed is. Beetje gas doet niks, pedaal wat dieper herstelt de boel zich. Vanochtend had ik echter weer probleem dat die pas bij 2de keer start, wel gelijk goed. Zijn 2 verschillende problemen lijkt het. Of start niet of start wel
en dan soms dat motor niet lekker stationair draait. En omdat laatste te voorkomen zeggen ze dat je even moet wachten met stand 3, dus eerst in stand 2 en even later starten. Toch hielp het laatst een keer niet.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Pallt schreef: Bij de garage heeft men het gaskleppenhuis schoon gemaakt waarna hij het even beter leek te doen.
Bij de volgende afspraak in de garage (het probleem was er weer) heeft men de vacuümklepjes vervangen.
Dit leek even te helpen, maar na een dag of drie begon de V50 weer slecht te starten.

Ik belde net met de Volvo garage waar mijn auto bij vorige eigenaar in onderhoud is geweest en toen zeiden ze na mijn verhaal ook gelijk gaskleppenhuis schoonmaken. Ben benieuwd of dat het bij mij dan wel definitief oplost. Het even wachten voordat je start was bij hun niet bekend.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Sander02 schreef:
JTC30 schreef: Bij mij probeert hij te starten op te lage toeren. ~500rpm, dan valt ie dood. Als je daarna snel het gas intrapt, los laat en weer start, start hij prima.
Staat je toerenmeter dan ook echt zo laag? Bij mij staat die wel op 1100 maar hoor je gewoon dat het niet goed is. Beetje gas doet niks, pedaal wat dieper herstelt de boel zich. Vanochtend had ik echter weer probleem dat die pas bij 2de keer start, wel gelijk goed. Zijn 2 verschillende problemen lijkt het. Of start niet of start wel
en dan soms dat motor niet lekker stationair draait. En omdat laatste te voorkomen zeggen ze dat je even moet wachten met stand 3, dus eerst in stand 2 en even later starten. Toch hielp het laatst een keer niet.

Ja, de toerenteller staat dan echt op 500rpm.. Heel soms gaat hij daarna toch correct richting 1100, maar meestal valt hij dood.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ok als die bij mij start, valt die niet dood. Er zijn dus varianten in de problemen :)
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Even een vervolg.. gisteren startte hij helemaal niet meer. Zwager erbij, gasklephuis schoongemaakt, en de hele auto rijdt nu stukken beter.

Ik dacht dat het gewoon bij de motor hoorde dat het soms gebeurde.. Maar deze foto's van vóór het schoonmaken zeggen ook genoeg.. probleem lijkt weg.. Dankzij zwager :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”