Ombouw dubbelmassa naar enkelmassa vliegwiel S60/V70N

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
StefanS60
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2016 - 22:29

Aangezien mijn S60 T5 (2001) helaas ook een steeds groter probleem met het dubbel massa vliegwiel begint te krijgen wil ik binnenkort de koppeling/vliegwiel gaan vervangen.

Nu wil ik graag de ombouw doen naar een enkel massa vliegwiel om voor altijd van deze problemen af te zijn. Zijn er hier mensen die dit eerder gedaan hebben en tips hebben waar ik (goedkoop) de juiste onderdelen vandaan kan halen?

Ik heb al even contact gehad met een medeforumlid waar de wissel ook plaats gaat vinden) maar iemand die het al eerder heeft gedaan en onderdeelnummers/tips heeft zou handig zijn!

Lijstje is tot nu toe:

Enkel massa vliegwiel van een T5 bouwjaar 98/99
Koppelingsset V70R classic
Hydraulische koppelingscilinder intern (origineel s60?)
Vriesstop in blok (origineel Volvo, mits van kunststof)
Krukaskeerring (origineel S60)

Vergeet ik nog dingen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips!

Groet Stefan
Laatst gewijzigd door StefanS60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28382
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je weet heel zeker dat je dit zo kan ombouwen, alles past etc?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
StefanS60
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2016 - 22:29

Deze ombouw schijnt vaker gedaan te zijn, vandaar mijn vraag ;)

Daarnaast is het onderblok van een 2.3 turbo classic naar mijn weten identiek aan het onderblok van een s60 t5.

Groet Stefan
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Weet je zeker dat er geen nadelen kleven aan de ombouw? Trillingen en onbalans in de krukas etc? Zo'n vliegwiel heeft natuurlijk ook een functie.
StefanS60
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2016 - 22:29

Klopt, een lichter vliegwiel zou dat in mijn ogen wel veroorzaken, inclusief ander motorgedrag (sneller optoeren en afremmen).

Maar de "oude" t5 blokken hadden immers ook alleen een enkelmassa vliegwiel met (nagenoeg) dezelfde M56 versnellingsbak.

Heb al wel een aantal Engelse topics gelezen over deze ombouw, maar dit zijn vaak auto's met meer dan 350pk die naar een lichter vliegwiel met een race koppeling gaan.

Ben dus erg benieuwd of er mensen de ombouw naar "oude" standaard al eens gedaan hebben.

Kan iemand eens kijken in Vida of de krukas van een vroeg 98 T5 bijvoorbeeld hetzelfde is als mijn 2001 S60 T5?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Stefan
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Bij mijn V70r, inderdaad met meer dan 350 PK, heb ik 3x Spec koppeling met SMF gehad, erg veel problemen mee gehad, nu weer terug naar originele Volvo koppeling en DMFW. Persoonlijk dus geen voordelen ervaren van een SMF...........
Laatst gewijzigd door Marc Apeldoorn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
StefanS60
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2016 - 22:29

Hi Marc,

Ben wel erg benieuwd wat voor problemen je dan zoal gehad hebt?
Kwam dat door de spec koppeling of echt specifiek problemen door het SMF?

Groet Stefan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

StefanS60 schreef: Klopt, een lichter vliegwiel zou dat in mijn ogen wel veroorzaken, inclusief ander motorgedrag (sneller optoeren en afremmen).

Maar de "oude" t5 blokken hadden immers ook alleen een enkelmassa vliegwiel met (nagenoeg) dezelfde M56 versnellingsbak.

Heb al wel een aantal Engelse topics gelezen over deze ombouw, maar dit zijn vaak auto's met meer dan 350pk die naar een lichter vliegwiel met een race koppeling gaan.

Ben dus erg benieuwd of er mensen de ombouw naar "oude" standaard al eens gedaan hebben.

Kan iemand eens kijken in Vida of de krukas van een vroeg 98 T5 bijvoorbeeld hetzelfde is als mijn 2001 S60 T5?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Stefan
Stefan,

Toevallig heeft de 2001 S60 T5 dezelfde krukas als de V70R classic. In 2002 is de krukas veranderd. Ondanks dat het motornummer hetzelfde is gebleven (B5234T3/T7) is de krukas vanaf my 2002 echt anders.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
StefanS60
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 20.09.2016 - 22:29

Top!

Dat zou dus betekenen dat de ombouw naar vliegwiel en koppeling van een V70R classic mogelijk moet zijn..
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”