2.5T of V8

Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

Dag allemaal,

Na een paar jaar een leaseauto (geen Volvo) gereden te hebben ben ik weer in de markt voor een Volvo en wel een XC90.
Ik heb mij al best wat ingelezen en geïnformeerd en onder andere ook dit forum afgestruind naar kennis over de XC90 en een enkele proefrit gemaakt. Conclusie: Ik zoek een XC90 van 2005/2006, benzine. Op basis van al deze informatie heb ik begrepen dat de 2.5T en de V8 de meest betrouwbare modellen zijn met de minste kans op mankementen. Natuurlijk verbruikt de V8 iets meer (1 op 7.4 in plaats van 1 op 8.5 volgens autoweek car base) en is hij iets zwaarder en lag de nieuwprijs (en de occasion prijs) iets hoger dus de kosten voor de V8 (verbruik, wegenbelasting en verzekering) zullen iets hoger zijn dan de 2.5T maar het is natuurlijk wel een machtige motor met een heerlijk geluid. Omdat ik niet heel veel km's ga rijden wil ik die extra kosten wel voor lief nemen.

Nu de vraag aan jullie: Is er behalve de hierboven genoemde iets hogere kosten nog een reden om NIET voor de V8 te gaan? Is de betrouwbaarheid van beide auto's gelijkwaardig? Ik hoor heel graag jullie ervaring!

Mvg
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

Oh ja, lees net dat de V8 een ketting heeft en geen distributieriem, dat is al één voordeel in kosten van onderhoud voor de V8 :)
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Ik weet alleen dat ik vaak heb gehoord dat men de 2.5t in de XC90 ondergemotoriseerd vind. Te weinig pit.
Met de betrouwbaarheid zit het bij beide blokken, mits regelmatig onderhouden, wel goed.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

geen noemenswaardige verschillen in onderhoud/betrouwbaarheid dus?
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Carfreak schreef: Ik weet alleen dat ik vaak heb gehoord dat men de 2.5t in de XC90 ondergemotoriseerd vind. Te weinig pit.
Met de betrouwbaarheid zit het bij beide blokken, mits regelmatig onderhouden, wel goed.
onzin natuurlijk, in b.v. een loodzware Defender zit een 130pk dieseltje
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Oldfield schreef: geen noemenswaardige verschillen in onderhoud/betrouwbaarheid dus?
Jawel.. als er iets stuk gaat , dan ben je stuk duurder uit,
als de dynamo het begeeft bijv, dat kost wel iets...
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Als ik zou moeten kiezen zou het een lastige keuze worden. Het is misschien een kwestie van een juiste uitvoering vinden met weinig kms. Sowieso schijn je de 2005 V8 niet te moeten nemen ivm kans op water dat blijft zitten in de motor, kan verholpen zijn maar vanaf 2006 was het geen probleem meer.
Wat je ook kunt doen is het tunen van een 2.5T naar circa 250 pk. Dan heb je een sloot koppel meer, je zult echter nooit de mooie V8 waardes halen natuurlijk.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

OGA244 schreef:
Carfreak schreef: Ik weet alleen dat ik vaak heb gehoord dat men de 2.5t in de XC90 ondergemotoriseerd vind. Te weinig pit.
Met de betrouwbaarheid zit het bij beide blokken, mits regelmatig onderhouden, wel goed.
onzin natuurlijk, in b.v. een loodzware Defender zit een 130pk dieseltje
Onzin om een Defender met een XC90 te vergelijken.

Ik geef alleen maar aan wat een kennis van me vond van zijn XC90 met 2.5t. Die auto ging binnen 6mnd de deur uit vanwege genoemde reden.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 2.5t is adekwaat qua motorisering, en betrouwbaarder dan n v8
Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

Ik heb in de 2.5T een proefrit gemaakt. Was voor mij voldoende snel. Ik koop geen XC90 om mee te racen maar hij was krachtig genoeg om comfortabel en veilig mee te komen met het verkeer. Zo'n V8 is natuurlijk een beetje over the top, maar wel leuk...Voor mij is de 2.5T dus al voldoende maar als de V8 behalve een klein beetje meer benzine lust en een tientje per maand aan wegenbelasting kost wel de overweging waard. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar de eventuele overige extra kosten aan onderhoud...

Zijn er (ex)V8 eigenaren of monteurs of het forum die de mening van OGA244 delen dat de 2.5T betrouwbaarder is dan de V8?
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27355
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En mocht je de 2.5T te weinig vinden is er volgens mij nog de keuze voor een T5 of 6 cilinder
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een t5 is n anders genaamde 2.5t van 210pk
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een 3.2 presteerde niet beter dan n 2.5t en heeft een lager koppel bij n hoger toerental
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Oldfield schreef: Ik heb in de 2.5T een proefrit gemaakt. Was voor mij voldoende snel. Ik koop geen XC90 om mee te racen maar hij was krachtig genoeg om comfortabel en veilig mee te komen met het verkeer. Zo'n V8 is natuurlijk een beetje over the top, maar wel leuk...Voor mij is de 2.5T dus al voldoende maar als de V8 behalve een klein beetje meer benzine lust en een tientje per maand aan wegenbelasting kost wel de overweging waard. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar de eventuele overige extra kosten aan onderhoud...

Zijn er (ex)V8 eigenaren of monteurs of het forum die de mening van OGA244 delen dat de 2.5T betrouwbaarder is dan de V8?
Betrouwbaarheid hangt ook van de rijstijl af natuurlijk, het onderhoud in het verleden.
Een T5 is wat onderhoud betreft goedkoper in onderhoud dan de Yamaha motor.
Reparaties aan de V8 zijn vaak erg duur en complex..
Wij hebben er ervaring mee...
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27355
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

OGA244 schreef: Een t5 is n anders genaamde 2.5t van 210pk
Duidelijk, ik dacht dat deze bij de XC ook meer vermogen had net als bij de andere modellen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Oldfield
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 14.02.2009 - 22:16

@ Ramon&Ramon, dank voor je feedback.
V70 2.4D 163pk 2005 Edition II
XC90 2.5T 2004
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Ik denk dat de meeste mensen geen 2,5T met een V8 kunnen vergelijken omdat ze simpelweg maar één versie rijden of gereden hebben. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Zo rijdt ikzelf een V8. Met een 2,5T heb ik nooit gereden. Wel heb ik ooit een proefrit gemaakt met een 3.2. Voor mij hield het vermogen van die motor niet over voor een auto van deze klasse. Na het rijden met een V8 was ik dan ook meteen verkocht voor de V8 uitvoering. Hij verbruikt wel iets meer brandstof gebruiken dan een 2,5T. Het rijgenot wat je ervoor terugkrijgt is natuurlijk ook iets waard. Al moet een ieder voor zichzelf afwegen of men dit wil.
Voordeel van een V8 is inderdaad dat deze een distributieketting heeft i.p.v. een riem die bij de 2,5T om de 120.000 km vervangen moet worden. Onderhoud zal in principe wel iets duurder zijn. Bij het vervangen van de bougies heb je er b.v. 8 nodig i.p.v. 5 stuks. De grote onkostenpost bij deze auto zijn de vaste kosten bestaande uit wegenbelasting en verzekering. De variabele kosten zijn in mijn geval relatief laag omdat ik op LPG rijd. Voor zaken als een nieuwe set banden ben je bijbeide versies natuurlijk even duur ook.
Bijzonder onderhoud heb ik bij mijn auto ook gehad in de vorm van een dynamo die het voor gezien hield. Dit schijnt een V8 kwaaltje te zijn omdat de dynamo achter het blok ligt op een relatief warme plaats. De electronica van de spanningsregelaar begeeft het dan na een zekere tijd. Vervangen door een versie die wel geschikt is voor hogere temperaturen lost het probleem op. Meer specifieke V8 kwaaltjes heb ik gelukkig op dit moment na zo'n dik 3 jaar rijden nog niet ontdekt.

Als je echter de verkeerde V8 koopt dan kan dat aardig in de papieren gaan lopen alleen al om het simpele feit dat de motor op zichzelf al 2x zoveel kost dan een 2,5T. Zaak is dus vooral om een auto met betrouwbare onderhoudsgeschiedenis te kopen. En zorg er inderdaad in het geval van een V8 voor dat je er een van minimaal bouwjaar 2006 hebt. Daar is het probleem van een roestend lager (waarvoor de halve motor gedemonteerd moet worden ter vervanging) opgelost. Of natuurlijk een 2005 versie waarbij de modificatie is uitgevoerd om dit probleem te verhelpen.
Let er wellicht ook op dat vanaf modeljaar 2007 (verkocht vanaf midden 2006) er een kleine facelift is uitgevoerd.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Volgens mij moet de distributieriem vd 2.5t bij 180.000km vervangen worden. Da's tenminste bij de v70/s80 zo.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Willempie5
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
Locatie: Twello

Volgens mij moet de distributieriem vd 2.5t bij 180.000km vervangen worden. Da's tenminste bij de v70/s80 zo.
Volgens mij is het voor de V8 150k en idd de 2.5T 180K ook voor de XC90
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”