Koppeling versleten??

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
hannie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.12.2006 - 20:19

Hoe kun je controleren of de koppeling bijna aan z'n einde is.
Gebruikersavatar
django
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.11.2006 - 22:46

door hem in zijn tweede of derde versnelling te zetten handrem goed aantrekken en dan de koppeling op laten komen beetje gas geven en kijken of ie wegtrekt of afslaat dan is ie goed gaat ie aan het slippen dan zijn de platen versleten

gr jerry
Volvo it's a Lifestyle
hannie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.12.2006 - 20:19

Dit heb ik inderdaad geprobeert alleen bij het optrekken hoor ik een schurend geluid. Wat kan dit wezen?
Gast

type?
bouwjaar?
motor?
km-stand?
een beetje onderhouds-historie?

Het ontstaan van dit geluid; plotseling of langzamerhand of na een reparatie of onderhousbeurt, enz....???
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Schurende geluiden (en eventueel trillen) kunnen (ook) worden veroorzaakt door het vliegwiel. Hoop voor jou dat het de koppeling is...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Oceanracer schreef:Schurende geluiden (en eventueel trillen) kunnen (ook) worden veroorzaakt door het vliegwiel. Hoop voor jou dat het de koppeling is...
Gezien de verkregen info van @hannie, lijkt mij dit een te vroege diagnose.
Schurende geluiden en vliegwiel?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tijdens het wegrijden bij koud (en veelal vochtig) weer wil mijn koppeling/vliegwiel van de lesauto nog wel eens een schurend/slepend geluid maken. Dit geluid maakt hij alleen tijdens de eerste paar keer wegrijden aan het begin van de dag. Het geluid heeft wel wat weg van het slippen van een V-riem, maar wordt dus niet door de V-riem veroorzaakt. Daarbij geeft de koppeling/vliegwiel verdeeld over de dag geregeld trillingen door aan de wagen. Behalve dat dit trillen afhankelijk is van de belasting van de koppeling en het toerental van de motor is ook de buitentemperatuur en de luchtvochtigheid hierop van invloed. Mijn VW-dealer verwijst die laatse toevoeging van mij naar het land der fabelen, maar ik "woon" bijna in m'n lesgolf en voel die auto dan ook als geen ander aan. En ik merk dat het euvel per dag kan verschillen.

Het vliegwiel & de koppeling worden overigens tussen Kerst en Oud&Nieuw vervangen, maar dit ter zijde.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
hannie
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.12.2006 - 20:19

AlexV70 schreef:type?
bouwjaar?
motor?
km-stand?
een beetje onderhouds-historie?

Het ontstaan van dit geluid; plotseling of langzamerhand of na een reparatie of onderhousbeurt, enz....???
Bouwjaar 1995
motor T5 (220 pk
km stand 160000
alle beurten volgens het boekje gehad
Gast

Mogelijk dat Oceanracer gelijk heeft.
Ik denk dat het verstandig is om er even een Volvo-techneut naar te laten kijken.

Uhh...........laten horen.

Anders even de vraag op het 850-forum stellen.
Duidelijk aangeven, wanneer het precies ontstaat (toerental enz..) en wanneer het ophoud.
En of er momenten zijn dat bijvoorbeeld het geluid minder lijkt.

Succes
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”