Hallo allen,
Wederom een vraagstuk waar jullie mij misschien mee kunnen helpen, ik zit een beetje met de handen in het haar;
Gisteren met de auto naar de garage voor de APK. Hierbij blijkt dat de bodemplaat vol ligt met motorolie. En vol is echt behoorlijk vol... We hebben het uit laten lekken, en het viel me behoorlijk tegen wat er af kwam. Dit was na slechts +- 100km gereden te hebben.
Nadere inspectie leert dat er bij de turbo olie lekt, wel via de aansluitklem van de turbo:

Na schoongespoten te hebben en nadat de monteur een stuk van 4km had gereden bleek er weer een behoorlijke drup aan dezelfde klem te hangen.
Alle leidingen zijn bij langs gelopen en bleken al verdomde goed vast te zitten. Na nogmaals schoonspuiten en wederom een testrit bleek er geen drup meer naar voren te komen. Wel viel ons op dat bij de leidingen van en naar de oliekoeler er wat luchtbelletjes ontstonden bij de retour van de olieleiding.
De bovenkant van de turbo was netjes schoon en ook het inlaattraject bleek netjes schoon te zijn en niet voorzien van een flats olie.
We zijn dus inmiddels wel zover dat ie alles door de uitlaat gooit, met een stinklucht tot gevolg en waarschijnlijk een katalysator die aan gort gaat zijn...
Helaas, altijd achteraf, heb ik de auto laten tunen en ik ben bang dat het door een slechte mapping gebeurd is. Aangezien de turbodruk verhoogd is van 0.6bar naar 1.2bar. De tuner brengt zich er nogal makkelijk vanaf dat een olielekkage in de turbo niet zijn probleem is, maar ik vind het persoonlijk frappant dat dit na de tuning naar voren komt, terwijl er daarvoor niks aan de hand was.
Ik heb tevens de turbo laten controleren toen de downpipe geplaatst is, en hierbij bleek dat de turbo in zeer goede staat was gezien de leeftijd van de auto(12 jaar en 185000km) en er zeker geen onjuiste speling was op het asje. Dit was voor mij dan ook de GO om te auto te laten chippen, anders was ik er überhaupt niet aan begonnen.
Zou dit hele voorval kunnen betekenen dat de turbo aan gort is? Zoja, zijn deze turbo's überhaupt nog wel te krijgen/reviseren?