UPDATE 11/12/2016 Overmatige olielekkage Turbo V50 T5 [opgelost!]

Geleverd vanaf 2003
MartijnAbel
4th Gear member

*OPGELOST!*

Hallo allen,

Wederom een vraagstuk waar jullie mij misschien mee kunnen helpen, ik zit een beetje met de handen in het haar;

Gisteren met de auto naar de garage voor de APK. Hierbij blijkt dat de bodemplaat vol ligt met motorolie. En vol is echt behoorlijk vol... We hebben het uit laten lekken, en het viel me behoorlijk tegen wat er af kwam. Dit was na slechts +- 100km gereden te hebben.
Nadere inspectie leert dat er bij de turbo olie lekt, wel via de aansluitklem van de turbo:
Afbeelding

Na schoongespoten te hebben en nadat de monteur een stuk van 4km had gereden bleek er weer een behoorlijke drup aan dezelfde klem te hangen.
Alle leidingen zijn bij langs gelopen en bleken al verdomde goed vast te zitten. Na nogmaals schoonspuiten en wederom een testrit bleek er geen drup meer naar voren te komen. Wel viel ons op dat bij de leidingen van en naar de oliekoeler er wat luchtbelletjes ontstonden bij de retour van de olieleiding.
De bovenkant van de turbo was netjes schoon en ook het inlaattraject bleek netjes schoon te zijn en niet voorzien van een flats olie.

We zijn dus inmiddels wel zover dat ie alles door de uitlaat gooit, met een stinklucht tot gevolg en waarschijnlijk een katalysator die aan gort gaat zijn...

Helaas, altijd achteraf, heb ik de auto laten tunen en ik ben bang dat het door een slechte mapping gebeurd is. Aangezien de turbodruk verhoogd is van 0.6bar naar 1.2bar. De tuner brengt zich er nogal makkelijk vanaf dat een olielekkage in de turbo niet zijn probleem is, maar ik vind het persoonlijk frappant dat dit na de tuning naar voren komt, terwijl er daarvoor niks aan de hand was.
Ik heb tevens de turbo laten controleren toen de downpipe geplaatst is, en hierbij bleek dat de turbo in zeer goede staat was gezien de leeftijd van de auto(12 jaar en 185000km) en er zeker geen onjuiste speling was op het asje. Dit was voor mij dan ook de GO om te auto te laten chippen, anders was ik er überhaupt niet aan begonnen.

Zou dit hele voorval kunnen betekenen dat de turbo aan gort is? Zoja, zijn deze turbo's überhaupt nog wel te krijgen/reviseren?
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
BasG
3rd Gear member

Hè Martijn, je hebt wel pech de laatste tijd. Zit de carterontluchting niet dicht? Was bij onze V70 T5 wel en toen lekte de turbo ook. De druk moet ergens heen...
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
MartijnAbel
4th Gear member

BasG schreef: Hè Martijn, je hebt wel pech de laatste tijd. Zit de carterontluchting niet dicht? Was bij onze V70 T5 wel en toen lekte de turbo ook. De druk moet ergens heen...
Ja verdorie, behoorlijk pech idd... Murphy's Law ofzo :P
Carterventilatie zat ik idd ook al te denken, maar dan verwacht je bijna eerder dat ie een nokkenaskeerring o.i.d er uit blaast en niet lekkage bij de turbo.
Volgende week gaan we sowieso de turbo controleren, om te kijken of die niet overmatige speling heeft. fingers crossed...
Thanks voor je reply Bas!
Apox
2nd Gear member

Elk onderdeel in de kring krijgt het moeilijker bij het verhogen van turbodruk. Zelf remmen en banden.

Zeker controleren of de druk van motor wegkan. Heb hetzelfde met mijn 850 gehad. Na tuning beginnen blazen met een carterventilatie die dicht was. 2 keerringen eruit gevlogen op het einde en olie uit elke mogelijke opening. Ook turbo...
Miss was mijn rijstijl ook niet zo goed.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Terugstroompijp van de turbo niet verstopt gedeeltelijk?
De olieretour?
Die het carter in gaat.
Apox
2nd Gear member

Heb je dat al tegengekomen? Dan moet hij toch al boordevol sludge hangen?
MartijnAbel
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef: Terugstroompijp van de turbo niet verstopt gedeeltelijk?
De olieretour?
Die het carter in gaat.
Zat ik inderdaad ook nog aan te denken. Carterventilatie is ook een dingetjes waar ik zeker rekning mee houdt, aangezien er kleine bubbeltjes ontstonden bij de retourleiding naar de oliekoeler.
Komende week eerst even de turbo laten controleren. Als die goed is dan laat ik sowieso de carterventilatie vervangen, aangezien ik niet terug kan halen of dat al gedaan is.
Is eventueel de retour los te halen zonder dat de olie uit het carter loopt?
Ramon&Ramon
7th Gear member

MartijnAbel schreef:
Ramon&Ramon schreef: Terugstroompijp van de turbo niet verstopt gedeeltelijk?
De olieretour?
Die het carter in gaat.
Zat ik inderdaad ook nog aan te denken. Carterventilatie is ook een dingetjes waar ik zeker rekning mee houdt, aangezien er kleine bubbeltjes ontstonden bij de retourleiding naar de oliekoeler.
Komende week eerst even de turbo laten controleren. Als die goed is dan laat ik sowieso de carterventilatie vervangen, aangezien ik niet terug kan halen of dat al gedaan is.
Is eventueel de retour los te halen zonder dat de olie uit het carter loopt?
er loopt niets uit..
MartijnAbel
4th Gear member

Update:

Vandaag even een blokje om geweest van een km of 15. Hierna nogmaals de olielekkage gecontroleerd, en dit viel reuze mee. In ieder geval behoorlijk minder dan de vorige keer.
Er zaten her en der nog wel druppen, dus dat het niet dicht is is wel duidelijk.
Geen druppen op de plek waar eerst wel druppen zaten, dus het lek vinden zal nog wel een uitdaging zijn.
Na het ritje vond ik tevens een minimale hoeveelheid mayo in de olievuldop. Ik heb deze week nauwelijks gereden met de auto en de vriendin heeft alleen maar boodschappen gedaan(korte stukjes) dus ik neem aan dat het daar wegkomt. Na nogmaals een kort ritje was de mayo compleet verdwenen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is, is de turbo netjes schoon, waar dit eerder niet het geval was.

Vervolgens zag mijn vriendin dat met de oliedop er vanaf er nogal hevige rookontwikkeling aan de achterzijde ontstond. Bij nadere inspectie spuugt ie heerlijke half verbrande olie uit aan de achterzijde.
Ik heb even een filmpje gemaakt om e.e.a te verduidelijken:
Ik krijg helaas het filmpje op geen enkele manier kijkbaar via het forum, dus a.u.b. even klikken ;)

Kan ik hiermee stellen dat de carterventilatie behoorlijk naar zijn grootje is?
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
MartijnAbel
4th Gear member

Iemand die misschien een antwoord weet op bovenstaand of dat het iemand bekend voorkomt?
buikijn
3rd Gear member

Ik weet niet 100% zeker of onderstaande voor jouw T5 geldt, ik heb deze nooit open gehad, ik ben geen monteur oid. Ik ken globaal de werking van de onderdelen, maar niet in detail. (allemaal internetkennis en wat technisch inzicht)

Heb je, los van de rook bij het starten, onder het rijden ook een pluim als je hem intrapt? ik ken de specifieke turbo van je T5 niet, maar doorgaans hebben ze geen lager, maar lopen ze op een oliefilmpje. Dit oliefilmpje wordt constant vernieuwd door de oliecirculatie. de gebruikte olie (moet) retour gaan via de olie-retour leiding. Als deze geblokkeerd wordt komt het er uit op plekken waar het niet hoort.. Het sluit op zich aan bij je constatering van de lekkage.

Controleer je carter-ventilatie eens door je hand op het gat van de olievuldop te houden; er moet een licht vacuum zijn. Hoewel ik bij een niet werkende carterventilatie eerder verwacht dat de olie uit je krukaskeerringen komt (achter je koppeling of achter je distributieriem) Hoewel er ook wel wat van te zeggen valt dat het door de turbo-retour leiding omhoog gestuwd zou kunnen worden. Dit zou makkelijker gaan dan door de eerder genoemde keerringen (nogmaals, ik ken de werking niet in detail).

Defecte carterventilatie is een veelvoorkomend probleem bij onze v50's.

De oude carterventilatie (typenummer 31338684) gaat snel kapot (het membraampje scheurt) de nieuwe schijnt beter te zijn dit is 31338685. Dit nummer staat bovenop de ventilatie. En in Rusland is er een reparatiekitje verkrijgbaar (VO31338684R) Maar probeer hem vooral niet vie gp-gparts.com te krijgen, want iedere vorm van communicatie is ze vreemd). Ik wilde zo'n ding bestellen voor de volgende beurt van onze 2.4i, maar ze zijn nogal allergisch voor email (of voor particulieren)
Laatst gewijzigd door buikijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MartijnAbel
4th Gear member

Thx voor de reply! Ik heb geen extra rookpluim o.i.d. als ik het gas intrap. De dikke rookpluimen komen alleen maar als ik de olievuldop los haal en de opening dus open laat. Zodra de dop geplaatst is rookt ie maar een heel klein beetje.
De keerring bij de distributiezijde is al eens vervangen en ik zie daar eerlijk gezegd ook geen olielekkage.
Ik zal de retourleiding ook eens laten controleren, kijken of die niet verstopt zit.
A.s. donderdag gaan ze de turbo controleren net als de carterventilatie, kijken of ze daar gekkigheden kunnen vinden. De retourleiding meepakken kan dan net zo goed
Apox
2nd Gear member

Volvo controle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
buikijn
3rd Gear member

Lichte vacuum zegt dus niet alles; maar overdruk is zeker niet goed; als je een scheurend membraam hebt, zou ik verwachten dat je redelijk vlot aan de overdruk zit ipv. vacuum. Ben je eraan toegekomen om dit te laten meten?
MartijnAbel
4th Gear member

Nog niet, morgen gaan ze alles controleren, zowel carterventilatie als olieretour en de turbo... Fingers crossed
Ramon&Ramon
7th Gear member

MartijnAbel schreef: Nog niet, morgen gaan ze alles controleren, zowel carterventilatie als olieretour en de turbo... Fingers crossed
Zitten de 32 boutjes van het nokkenasdeksel vast?
Soms lopen er een paar los, dan heb je dit soort lekkage ook namelijk..
MartijnAbel
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:
MartijnAbel schreef: Nog niet, morgen gaan ze alles controleren, zowel carterventilatie als olieretour en de turbo... Fingers crossed
Zitten de 32 boutjes van het nokkenasdeksel vast?
Soms lopen er een paar los, dan heb je dit soort lekkage ook namelijk..
Hebben ze niet gecontroleerd. Kan ik dat eventueel zelf controleren?

Zoals ze nu aangaven is de turbo compleet droog en dus niet onder de olie. Carterventilatie was ook helemaal open en geen gekkigheden. De retour zat ook niet verstopt. Het lijkt of komt het tussen de carterpan en het carter weg. Dus a.s. maandag/dinsdag gaat de carterpan eraf om e.e.a. te controleren.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
E.Werker
2nd Gear member

Goed om te horen dat het de turbo niet is, vervelend om te horen dat het probleem nog steeds aanwezig is. Wellicht even aangeven als tip bij de garage om het kleppendeksel even te controleren op losgelopen boutjes?

Als je zo de foto's bekijkt is de "dekking" van olie op de carterpanbouten wel mooi egaal, maw overal zit ongeveer evenveel olie. Dit zou kunnen betekenen dat de lekkage ergens anders vandaan komt, ergens hoger op het blok, zoals bijvoorbeeld het kleppendeksel. Hopelijk vinden ze het probleem snel!
MartijnAbel
4th Gear member

E.Werker schreef: Goed om te horen dat het de turbo niet is, vervelend om te horen dat het probleem nog steeds aanwezig is. Wellicht even aangeven als tip bij de garage om het kleppendeksel even te controleren op losgelopen boutjes?

Als je zo de foto's bekijkt is de "dekking" van olie op de carterpanbouten wel mooi egaal, maw overal zit ongeveer evenveel olie. Dit zou kunnen betekenen dat de lekkage ergens anders vandaan komt, ergens hoger op het blok, zoals bijvoorbeeld het kleppendeksel. Hopelijk vinden ze het probleem snel!
Het rare is dat er aan de bovenkant van het blok niks te vinden is qua lekkage. Is het eventueel zelf te controleren of kan ik dat beter door de garage laten doen?
E.Werker
2nd Gear member

32 boutjes kan je best even nalopen, ze mogen niet los zitten natuurlijk, maar zo vast als een wielmoer hoeven ze ook niet.

Er is dus vanaf de bovenkant (kleppendeksel, turbo & distributie etc) niets te vinden qua olie? Dan blijven er steeds minder dingen over, carter, carterontluchting, koppakking. Zit er een oliekoeler op een t5?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”