AWD, welk model moet gemeden worden?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

Vrienden. Advies is gewenst! Ik ben nu nog een SAAB rijder, daar kan ik alles over vertellen, maar met de komst van een dochter ga ik de grote stap naar Volvo wagen! O-) Dit, omdat ik een AWD systeem wil. SAAB heeft dit pas vanaf 2008 (Heet daar alleen XWD) en het systeem is erg foutgevoelig. Als de olie niet iedere 5.000 tot 10.000km van het XWD systeem vervangen wordt, is er grote kans dat het permanent beschadigd wordt en vervangen moet worden. Onderdelen zijn schaars en vooral heel erg duur (€ 1500 en meer). Ik heb voorkeur AWD omdat ik in een dorp woon met glibberige buitenwegen, en graag in de winter op vakantie ga naar Duitsland. En ik denk dat AWD meer veiligheid biedt in die situaties. Zeker in combinatie met ESP.

Nu zie ik dat Volvo, in tegenstelling tot SAAB, al vanaf 1998 besloot AWD aan te bieden in de V70 Cross Country. Dus er zijn nogal wat modellen volgens mij die AWD aanbieden, ik zag in mijn zoektocht al (mis ik dan nog iets?):
  • V70 Cross Country
  • V70
  • S60 R
  • S80 [edit: net ook ontdekt]
  • V60
  • XC60
  • XC70
  • XC90
Prijzen lopen daardoor op van € 2.000 voor een V70 tot € 100.000+ voor een XC90 8-) Ik wil graag iets moois vinden tot max € 15.000. Dus de XC90 en V60 vallen sowieso af. Voorkeur is sterk voor benzine (of eigenlijk alles behalve diesel i.v.m. weinig km per jaar en de hoge wegenbelasting van diesel, dus gas mag ook). Persoonlijk sta ik prima open voor een V70 van 1998, maar evengoed voor een XC60 van 2009 (hoewel mij al opviel dat je voor 15K de XC60 alleen als diesel vindt en niet als benzine). Ik vind Cross Country modellen stoerder over het algemeen dan de niet Cross Country versies. Lederen interieur vind ik altijd wel fijn, stoelverwarming een must (maar zal wel snel standaard zijn), evenals airco/climate control. ESP is bij SAAB vanaf 2003 pas beschikbaar, daarvoor hadden we het oudere TCS (traction Controll). ESP i.c.m. AWD heeft de voorkeur.

Maar... Waar het om gaat, hebben jullie tips voor mij als aankomend nieuw Volvo rijder? Zijn er modellen die echt gemeden moeten worden? Of motorvarianten die juist zeer begeerlijk zijn. Ik ga mijn Saab 9³ Aero Troll 2.0R (306pk vanaf fabriek, beetje de "R" van de huistuner van SAAB) vervangen voor de Volvo. 300+pk hoef ik niet terug te krijgen, omdat het een gezinsbak moet worden. Maar onder de 200pk wil ik liever niet uitkomen. Beetje pit mag wel.
Laatst gewijzigd door Niels83 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zou eens rond gaat kijken voor een Volvo XC70 vanaf MY 2004. met een beetje goed zoeken vind je er wel eentje met nog net geen 200.000 op de klok :-)
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

op de V70/XC70 vanaf my 2003 (de 2.5T) deze had Haldex ipv Visco, de S60 had altijd Haldex, ook op de 2.4T!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Welke je niet moet nemen, vraag je.
Ik kan je alleen vertellen over onze V70xc uit 2002 (waarmee een ander wellicht weer slechte ervaringen mee heeft)

Hij heeft een Visco, zonder electronica, net als het model '97-'99, de allereerste V70xc, die er totaal anders uit ziet dan de modellen '00-'07.
Er mag nooit meer dan 2mm profieldiepte zijn geweest. (Visco wordt dan te hard)
Die Visco heeft 1 a 2 sec nodig om een 'harde klomp' te worden en een (bijna?) 100% koppeling te kunnen zijn tussen voor en achter tot 1000Nm
Haldex vanaf '03 modellen doet dat (veel) sneller.

Als je langzaam rijdt, heb je altijd AWD in verhouding 90% voor 10% achter.
Ook achteruit rijdend.
Bij elke jaarbeurt gaat de auto met losse wielen op de brug en wordt het getest: alle wielen draaien in D en R direct dezelfde richting op; 'sper'.

Als je snel wegtrekt, voel je de voorkant omhoog komen en slipt een voorwiel door.
Lampje gaat branden en toerental gaat dan niet hoger dan 2500 rpm;
lampje uit en geen slippend wiel dan meer: hoger toerental weer mogelijk.

Wij rijden met 1600kg caravan.
over steile bergpassen: rustig gas geven en je komt altijd weg vanuit stilstand.
Gravel of steentjes waarbij je stilstaand op een helling weg wil trekken:
heel rustig gas geven, soms slipt een voorwiel: Visco 'merkt' verschil in draaisnelheid in de aandrijfas tussen voor- en achtercardan.
Over nat gras op heuvelige camping etc: nimmer meer een slippend wiel (in tegenstelling tot vroegere enkelas aandrijvers)

Als je bijvoorbeeld 80km/u rijdt en je wilt inhalen, gebeurt dat met het vermogen op de voorwielen;
niet zoals bij een latere Haldex, die reageert op je gaspedaal (reageert ergens anders op maar je snapt wellicht wat ik bedoel)
Niet accelereren met een zware last, laat de Haldex ook werken.....(management meet: vermogen leveren om toeren/snelheid te houden)

De auto zelf en de soort aandrijving bevallen ons uitstekend met een inmiddels dik 14 jarige leeftijd met 275.000 op de teller.
Extra reparaties door de jaren: stabilisatie-stangetjes achter, voorste Lambdasond, voorste wiellagers en helaas een geartronic-bak.
Banden 70.000km waarvan 30% met de caravan op de trekhaak.
Minpunt: roest in de voorruit-sponning.

ps: kan je je Saab er niet bij houden?
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24566
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Je vergeet de 850 estate (zeldzaam, nooit in NL nieuw geleverd) en de S70. Maar ook die is zeldzaam. Heb zelf net een S80 awd gekocht met 83000km. Laat m wel keuren door een dealer, als awd kaduuk is ben je ook bij Volvo aan de beurt
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

tot my 2003 was op de S60 na alles visco, die kun je beter overslaan
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

mees schreef: Minpunt: roest in de voorruit-sponning.
Dat roest ken ik niet, wel de blaasjes op de op de aluminium strip aan de zijkant naast de voorruit. Bedoel je dat soms?
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

roest in de voorruitsponning is vrijwel altijd een niet zorgvuldig geplaatste nieuwe voorruit, dat is geen kwaal (dat is knoeiwerk voor de laagste prijs geweest)
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

Dank allen voor de reacties tot dus ver. Wat ik als belangrijkste weg haal, is dat ik moet zoeken naar een Haldex i.p.v. Visco systeem, en daarom dus vanaf 2004 moet kijken. Bij SAAB had men de 2.8 V6 met 280pk en het Haldex systeem dat bij SAAB geplaatst is, was te zwak om de 280pk goed aan te kunnen (blijkt uit de garantie die de garage geeft op kaputt gaan toen ik om advies vroeg). Grappig dat ze bij Volvo dan juist voor een Haldex gekozen hebben die wel het vermogen aan kan (want de Volvo "R" heeft ook 300pk volgens mij).
mees schreef:ps: kan je je Saab er niet bij houden?
Neen, ik heb namelijk ook deze 30 jaar oude SAAB 900 turbo, die ik zelf uit Zweden opgehaald heb:
Afbeelding

En die gaat mij meer aan het hart dan de cabrio:
Afbeelding

Dus als er één moet gaan (want ik krijg mijn vrouw niet uit haar Fiat 500 gemotiveerd), dan de cabrio <_<
Walter schreef:Je vergeet de 850 estate (zeldzaam, nooit in NL nieuw geleverd) en de S70. Maar ook die is zeldzaam. Heb zelf net een S80 awd gekocht met 83000km. Laat m wel keuren door een dealer, als awd kaduuk is ben je ook bij Volvo aan de beurt
850... Daar heb ik altijd wel een zwak voor gehad. Ik ben opgegroeid in een 245, later een 740 en nog later een 960 (allemaal van mijn vader). Toen de 850R kwam, was die wel favoriet bij mij. Is er trouwens een tip voor Volvo dealer in Zuid-Holland? Om het AWD systeem te laten controleren?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Iedere dealer kan n aankoopkeuring uitvoeren…
P.s. geef wat gas met n awd en gaat hij met de voorwielen spinnend weg, lekker laten staan
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Niels83 schreef: Is er trouwens een tip voor Volvo dealer in Zuid-Holland? Om het AWD systeem te laten controleren?
Voordat je een Volvo koopt zou ik een aankoopkeuring laten doen bij een Volvo dealer (kost ca 100 euro) en dan wel op de opdrachtbon laten schrijven dat je een specifieke controle wilt van de AWD. Dan zou het goed moeten gaan. Tevens heb je dan ook een overzicht wat er eventueel nog meer staat te gebeuren.

Ik zelf heb mijn Volvo in service bij Mobility Centre in Rotterdam en daar ben ik tevreden over.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

P.s. mooie stijlneus
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

Mobilitie Center, ik zal er eens op visite gaan. Dank.
OGA244 schreef: P.s. mooie stijlneus
Ah, een kenner. Dank! :D Die kan natuurlijk nooit meer weg, staat nog maar 110.000km op de teller.

Ik zag in mijn zoektocht overigens dit tot twee keer toe in een XC70:
Afbeelding
Is dat een typisch XC70 ding? Hebben ze dat allemaal in een bepaald jaar of uitvoering? Dat ziet er namelijk echt superhandig uit met een opgroeiende dochter O-)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13499
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Was altijd optioneel
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@ChrisMe
Die roestblaasjes op de zeer buigzame & lichte 'plastic' strip heb ik ook
maar ik bedoel .... zie de foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

een Volvo ding , zit in het familyline pakket
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
ChrisMe
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 28.02.2015 - 12:23
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Die roestblaasjes op de zeer buigzame & lichte 'plastic' strip heb ik ook
maar ik bedoel .... zie de foto's

Ah, oke, dat ken ik inderdaad niet
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb ooit ergens gelezen dat de recentere haldex versies steeds in 50/50 verhouding vertrekken, daar waar je bij de oudere versies eerst wielspin moest hebben voordat de achterwielen mee beginnen werken.

Ik heb nu mijn 2de AWD Volvo en uitermate tevreden, het beetje extra verbruik neem ik er wel bij
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3094
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inderdaad: bij de nieuwste generatie kun je op een natte weg zonder wielspin plankgas weg (met 310 pk/430 Nm in mijn geval). Ten opzichte van alleen FWD vind ik het een verademing, echt een enorme meerwaarde door een beheerster weggedrag, zelfs op een goed weg. En tijdens onze vakantie in Noorwegen konden we, zonder enige krimp, allerlei erg steile en ongeplaveide wegen opzoeken die ik met mijn vorige XC60 eigenlijk niet zo gauw overwogen zou hebben.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

En die nieuwe generatie AWD, is dat de Haldex? Of is dat de Haldex vanaf 2007?

En ik zie in mijn zoektocht ook allemaal mooie optiepakketten, zoals Summum, Kinetic/geartronic, Momentum, Blue Ocean Race... Wat zijn de grote verschillen?

En wat heeft de "R" meer? Bij SAAB heet dat "Aero" en dan heb je een andere turbo (Mitsubishi i.p.v. Garrett), sportstoelen, 10mm verlaging, leder inleg in deurpanelen, andere velgen, grotere remmen. Ik zie dat bij Volvo ook andere vering is? "Comfort/Sport/Advanced"? Wat moet ik mij voorstellen bij Advanced? Sport en Comfort geven wel een beeld.

Is een "R" meer begeerlijk over een 2.5 T5 of 3.0 T6? Bij SAAB heb je bijvoorbeeld de 3.0 V6 Griffin, even snel als de Aero, maar meer gericht op luxe dan sportiviteit.

Dank nogmaals voor de hulp! Langzaam vind ik mijn weg in het Volvo landschap.
Gesloten

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”