Vrienden. Advies is gewenst! Ik ben nu nog een SAAB rijder, daar kan ik alles over vertellen, maar met de komst van een dochter ga ik de grote stap naar Volvo wagen!

Dit, omdat ik een AWD systeem wil. SAAB heeft dit pas vanaf 2008 (Heet daar alleen XWD) en het systeem is erg foutgevoelig. Als de olie niet iedere 5.000 tot 10.000km van het XWD systeem vervangen wordt, is er grote kans dat het permanent beschadigd wordt en vervangen moet worden. Onderdelen zijn schaars en vooral heel erg duur (€ 1500 en meer). Ik heb voorkeur AWD omdat ik in een dorp woon met glibberige buitenwegen, en graag in de winter op vakantie ga naar Duitsland. En ik denk dat AWD meer veiligheid biedt in die situaties. Zeker in combinatie met ESP.
Nu zie ik dat Volvo, in tegenstelling tot SAAB, al vanaf 1998 besloot AWD aan te bieden in de V70 Cross Country. Dus er zijn nogal wat modellen volgens mij die AWD aanbieden, ik zag in mijn zoektocht al (mis ik dan nog iets?):
- V70 Cross Country
- V70
- S60 R
- S80 [edit: net ook ontdekt]
- V60
- XC60
- XC70
- XC90
Prijzen lopen daardoor op van € 2.000 voor een V70 tot € 100.000+ voor een XC90

Ik wil graag iets moois vinden tot max € 15.000. Dus de XC90 en V60 vallen sowieso af. Voorkeur is sterk voor benzine (of eigenlijk alles behalve diesel i.v.m. weinig km per jaar en de hoge wegenbelasting van diesel, dus gas mag ook). Persoonlijk sta ik prima open voor een V70 van 1998, maar evengoed voor een XC60 van 2009 (hoewel mij al opviel dat je voor 15K de XC60 alleen als diesel vindt en niet als benzine). Ik vind Cross Country modellen stoerder over het algemeen dan de niet Cross Country versies. Lederen interieur vind ik altijd wel fijn, stoelverwarming een must (maar zal wel snel standaard zijn), evenals airco/climate control. ESP is bij SAAB vanaf 2003 pas beschikbaar, daarvoor hadden we het oudere TCS (traction Controll). ESP i.c.m. AWD heeft de voorkeur.
Maar... Waar het om gaat, hebben jullie tips voor mij als aankomend nieuw Volvo rijder? Zijn er modellen die echt gemeden moeten worden? Of motorvarianten die juist zeer begeerlijk zijn. Ik ga mijn Saab 9³ Aero Troll 2.0R (306pk vanaf fabriek, beetje de "R" van de huistuner van SAAB) vervangen voor de Volvo. 300+pk hoef ik niet terug te krijgen, omdat het een gezinsbak moet worden. Maar onder de 200pk wil ik liever niet uitkomen. Beetje pit mag wel.