De B-stand van de schakelpook heeft invloed op het remvermogen, op het terugwinnen van energie, op et gebruik van de verbrandingsmotor en tenslotte op de automatisch gekozen versnelling. Nu ik een tijdje heb kunnen oefenen met mijn auto denk ik dat ik de meerderheid van de functies van de auto al aardig begin te begrijpen. Maar ... die B-stand blijft een raadsel. Eén van de onbegrijpelijkheden is dat iedereen roept dat de auto in de B-stand niet meer opschakelt. Echter: als ik in de B-stand wegrij, dan kan ik gewoon optrekken naar 50 of 80 km. Verder: als ik energie wil terugwinnen, is het dan slimmer om te remmen of om de B-stand te gebruiken? Afijn: het zou mooi zijn om het raadsel rond de B-stand eens opgelost te krijgen.
DUS:
Wie weet of er ergens een uitvoerige beschrijving is van de functionaliteit van die stand?
De B-stand, wat doet die nou precies?
- Overtoom
- 2nd Gear member
Laatst gewijzigd door Overtoom op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
-
- 1st Gear member
Inderdaad de B is iets meer remenergie terugwinnen, zoals je op de energiemeter dashboard kunt zien.
Bij stand B gaat het terugleveren wat sneller doordat er sterker wordt afgeremd op de generator dan in de D wanneer je het gas los laat.
Ik heb ook een Metsubsidie Outlander en daar kan je flipperen van stand 1-5 om remenergie te genereren.
Bij stand 5 sta je fors op je rem en stand 3 is te vergelijken met de B van de XC.
Wat wel zo is dat je bij de Outlander in bijv. de bergen veel meer energie kunt opwekken door in stand 5 naar beneden te genereren ofwel je accu (10KW) is veel sneller weer vol dan in de XC waarvan de accu prestaties overigens maar matig zijn.
35km. E in de XC is 25 op mijn dagteller en 35km. in de Out is 32 op de dagteller (beide in stadsverkeer).
Ik rij in stadsverkeer altijd in de B omdat ik het afremmen als fijner ervaar dan dat je steeds moet bijremmen.
Niet opschakelen in de B?....alle 8 versnellingen worden gewoon afgewerkt, daarin is er er geen verschil.
Bij stand B gaat het terugleveren wat sneller doordat er sterker wordt afgeremd op de generator dan in de D wanneer je het gas los laat.
Ik heb ook een Metsubsidie Outlander en daar kan je flipperen van stand 1-5 om remenergie te genereren.
Bij stand 5 sta je fors op je rem en stand 3 is te vergelijken met de B van de XC.
Wat wel zo is dat je bij de Outlander in bijv. de bergen veel meer energie kunt opwekken door in stand 5 naar beneden te genereren ofwel je accu (10KW) is veel sneller weer vol dan in de XC waarvan de accu prestaties overigens maar matig zijn.
35km. E in de XC is 25 op mijn dagteller en 35km. in de Out is 32 op de dagteller (beide in stadsverkeer).
Ik rij in stadsverkeer altijd in de B omdat ik het afremmen als fijner ervaar dan dat je steeds moet bijremmen.
Niet opschakelen in de B?....alle 8 versnellingen worden gewoon afgewerkt, daarin is er er geen verschil.
-
- 1st Gear member
Om het eenvoudig te onthouden B = "brake" (of "bergen").
Als je het wil vergelijken met een handgeschakelde auto:
D = je haalt je voet van het gas en drukt de koppeling in => de auto blijft bollen
B = je haalt je voet van het gas maar remt automatisch op de motor (die op nieuwere ICE auto's dan trouwens geen brandstof meer verbruikt waardoor dit op ICE auto's soms efficiënter is)
Bij gewoon gebruik is het meest (energie-) efficiënte om em in D te laten staan en enkel te remmen (en energie te genereren) indien je echt vaart wil minderen. Maar als je liever het gevoel van remmen op de motor hebt => B.
In de bergen is de B wel handig. Ik denk dat de B ook zorgt voor puur remmen op de achterwielen (= herladen) waar gewoon remmen waarschijnlijk sneller de voorremmen mee inschakelt voor een evenwichtig remgevoel (met energie-verlies tot gevolg).
Als je het wil vergelijken met een handgeschakelde auto:
D = je haalt je voet van het gas en drukt de koppeling in => de auto blijft bollen
B = je haalt je voet van het gas maar remt automatisch op de motor (die op nieuwere ICE auto's dan trouwens geen brandstof meer verbruikt waardoor dit op ICE auto's soms efficiënter is)
Bij gewoon gebruik is het meest (energie-) efficiënte om em in D te laten staan en enkel te remmen (en energie te genereren) indien je echt vaart wil minderen. Maar als je liever het gevoel van remmen op de motor hebt => B.
In de bergen is de B wel handig. Ik denk dat de B ook zorgt voor puur remmen op de achterwielen (= herladen) waar gewoon remmen waarschijnlijk sneller de voorremmen mee inschakelt voor een evenwichtig remgevoel (met energie-verlies tot gevolg).
2016 - ... - XC90 MY17 - T8 Inscription, zo goed als full option, muv luchtvering & keyless (bewust vermeden)
2010-2016 - C70 2.0D Powershift summum (03/2010, facelift)
2010-2016 - C70 2.0D Powershift summum (03/2010, facelift)
-
- 2nd Gear member
Ik vind het een goede vraag. Het zal best zo zijn dat het alleen voor comfort is en dat met het pedaal remmen net zoveel energie oplevert. Maar dan heeft het wezenlijk dus niets met regenereren van energie te maken.
Dan is de grote vraag waarom alleen de T8 een B stand heeft. En alleen de Outlander PHEV die flippers heeft. En waarom de BMW I3 en Tesla zo enorm afremmen bij het loslaten van het gaspedaal dat je bijna nooit meer je rempedaal hoeft te gebruiken. Er valt natuurlijk veel voor te zeggen maar waarom alleen bij de EV's en hybrids?
Dan is de grote vraag waarom alleen de T8 een B stand heeft. En alleen de Outlander PHEV die flippers heeft. En waarom de BMW I3 en Tesla zo enorm afremmen bij het loslaten van het gaspedaal dat je bijna nooit meer je rempedaal hoeft te gebruiken. Er valt natuurlijk veel voor te zeggen maar waarom alleen bij de EV's en hybrids?
- Overtoom
- 2nd Gear member
Dank voor de antwoorden. Toch wist ik het meeste wel. Het gaat mij erom dat ik erachter wil komen hoe de B-stand PRECIES werkt. Bijvoorbeeld: ik merk dat als ik van stilstand in de B optrek, dat de auto dan "gewoon" rijdt, dus kennelijk automatisch opschakelt. Als ik tijdens het rijden B selecteer en daarna weer optrek krijg ik hoge toeren en schakelt de verbrandingsmotor sneller dan normaal bij. Ik wil dus graag weten hoe electromotor, verbrandingsmotor en versnellingsbak precies samenwerken. Het geheel is nu nog te weinig voorspelbaar voor me, terwijl ik toch al aardig wat rijervaring heb.
Mocht niemand zo'n functionele beschrijving hebben, dan denk ik dat ik er maar ns een telefoontje naar Volvo aan waag.
Mocht niemand zo'n functionele beschrijving hebben, dan denk ik dat ik er maar ns een telefoontje naar Volvo aan waag.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
-
- Starter
Afgelopen zaterdag (gisteren) heb ik ook mijn nieuwe XC90 in ontvangst mogen nemen. Zeker binnen de bebouwde kom is de B-stand echt een toevoeging. Het verschil in verbruik tussen de B en D stand is mij alleen ook nog een raadsel. Voor het on-call-systeem dat door een fout nog niet werkt bellen ze me in ieder geval morgen/dinsdag nog terug; dan vraag ik het gelijk even na en laat ik het antwoord hier even weten.
Laatst gewijzigd door RvdL86 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Bevallen van een gezonde Volvo XC90 Inscription op 10 december 2016!