Beste Volvo liefhebbers,
Sinds onze tweede zoon is geboren wordt het tijd dat de auto ook meegroeit. Momenteel rij ik een VW Polo en dat past allemaal net, maar verre van ideaal. Na een niet-merk specifieke zoektocht, kwam ik uit bij – je raadt het al - Volvo. Na het Volvo forum te hebben afgestruind, andere sites en reviews te hebben gelezen, ben ik helemaal verkocht en weet ik wat ik wil; een Volvo v50! De V70 overigens ook overwogen, maar is mij net iets te groot en past minder goed binnen mijn criteria.
Wat zijn deze:
- veiligheid en comfort
- betrouwbaarheid
- zuinigheid en goed voor het milieu (voor zover mogelijk)
- budget: ca. E 8.000,- (met maximale uitloop naar E 9.000,-)
- ruimte, maar niet te groot
Zoals gezegd heb ik e.e.a. gelezen en denk ik redelijk voor ogen te hebben wat ik zou willen. Een V50 van na 2007 (iig na facelift), diesel 2.0 (rij jaarlijks ca 30.000 km) en qua opties geen specifieke eisen (maar luxe zeg ik geen nee tegen).
Ik kijk nu regelmatig op marktplaats/ autoscout en bij Volvo occasion dealers, maar vind het lastig om de interessante modellen te onderscheiden van de minder interessante. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven mbt onderstaande punten.
- ik heb gelezen dat de 1.6D relatief vaak problemen geeft, met name wanneer de olie niet regelmatig wordt ververst. Geldt dit voor ieder bouwjaar? En zijn deze problemen niet of minder aanwezig bij de 2.0D? De 2.0D wordt minder aangeboden namelijk dan de 1.6D.
- wat zouden jullie adviseren mbt kilometerstand; een ‘ouder’ model (2007-2009) van ruim onder de 200k of een nieuwe model van boven de 200k? Ik ben geneigd voor een nieuwer model (2009-2011) te gaan ivm zuinigere motor, looks e.d.
- onderhoudshistorie is belangrijk, maar zit er significant verschil tussen de Volvo dealer of een vaste andere garage (zolang het onderhoud op de juiste momenten is gedaan?
- qua bouwjaar; springt er nog een jaar uit vanwege specifieke opties, motor ontwikkeling oid?
- ik las ook dat het échte onderhoud tussen meestal tussen de 200k en 300k km begint? Klopt dat of doelt men met name op het standaard vervangen van de distributie ruim rond 240k. Iets wat volgens mij qua kosten erg meevalt (helemaal vergeleken met de problemen die bij de turbo aanwezig kunnen zijn)?
- zijn de prijsverschillen tussen Edition 1 en Edition 2 of Momentum en Summum het prijsverschil waard? Ik merk dat deze extra opties nog duidelijk invloed hebben op de vraagprijs
Ik heb veel vragen en begrijp goed dat er ook een kleine factor geluk bij komt kijken, maar wil proberen zo min mogelijk aan het toeval over te laten. Het is een serieuze uitgave voor ons waar ik geruime tijd voor heb moeten sparen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alle advies is welkom! Ook punten die ik zelf niet benoemd heb maar wel handig zijn om rekening mee te houden.
Alvast bedankt namens een toekomstige Volvo-rijder,
Thomas
P.S. Ik ben een andere Thomas dan in dit topic (viewtopic.php?t=73274), hoewel ik erg gecharmeerd ben van zijn auto!
Aankoopadvies V50 gevraagd
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Welkom Thomas, ik heb zelf een 2.0D gehad van voor de facelift. Hele fijne motor met meer dan genoeg koppel.
Je wens om een V50 van na de facelift te kopen kan ik in meegaan, die zien er net wat frisser uit.
De 1.6D met de badge D2 zijn verbeterd en echt wel betrouwbaar, alles staat of valt natuurlijk met goed onderhoud.
Ik heb zelf een Edition 2 en qua uitrusting vind ik dat echt voldoende, de Summum is natuurlijk de top al weet ik niet precies wat daar allemaal op zit.
Persoonlijk zou ik bij de keuze hoge km stand en facelift model of oude model met lage km stand ook even kijken naar het dagelijks gebruik.
Een prive auto met een lage km stand kan ook genoeg problemen krijgen doordat er weinig lange afstanden zijn gereden, een leaser die veel snelwegkm heeft gezien is denk ik een hele goeie optie.
Succes met de zoektocht!
Edit: D-riem vervangen bij de 2.0D is inderdaad bij 240.000km of 10 jaar, hoewel ik dacht dat dit ook al verlaagd is tegenwoordig.
En inderdaad boven de 200.000 komen meestal de duurdere reparaties, ook de aandrijving (bak, koppeling) heeft dan al het nodige achter de kiezen natuurlijk.
Qua garage, ik ga zelf naar een Volvo specialist voor zaken als D-riem e.d. Normaal onderhoud doe ik zelf ook bij de lokale garage.
Een goede specialist doet niet onder voor een dealer, die hebben ook VIDA staan e.d.
Je wens om een V50 van na de facelift te kopen kan ik in meegaan, die zien er net wat frisser uit.
De 1.6D met de badge D2 zijn verbeterd en echt wel betrouwbaar, alles staat of valt natuurlijk met goed onderhoud.
Ik heb zelf een Edition 2 en qua uitrusting vind ik dat echt voldoende, de Summum is natuurlijk de top al weet ik niet precies wat daar allemaal op zit.
Persoonlijk zou ik bij de keuze hoge km stand en facelift model of oude model met lage km stand ook even kijken naar het dagelijks gebruik.
Een prive auto met een lage km stand kan ook genoeg problemen krijgen doordat er weinig lange afstanden zijn gereden, een leaser die veel snelwegkm heeft gezien is denk ik een hele goeie optie.
Succes met de zoektocht!
Edit: D-riem vervangen bij de 2.0D is inderdaad bij 240.000km of 10 jaar, hoewel ik dacht dat dit ook al verlaagd is tegenwoordig.
En inderdaad boven de 200.000 komen meestal de duurdere reparaties, ook de aandrijving (bak, koppeling) heeft dan al het nodige achter de kiezen natuurlijk.
Qua garage, ik ga zelf naar een Volvo specialist voor zaken als D-riem e.d. Normaal onderhoud doe ik zelf ook bij de lokale garage.
Een goede specialist doet niet onder voor een dealer, die hebben ook VIDA staan e.d.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28648
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom, een goede keus om een V50 te willen kopen. Je kan ook nog een aankoopkeuring laten doen bij een Volvodealer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 20.03.2016 - 17:23
Welkom en ik hoop dat je snel een auto naar jou wensen hebt gevonden
Mijn eerste volvo (nog steeds de enige tot nu toe lol) is een 1.6D uit 2010 en hiermee heb ik geen problemen gehad ''even afkloppen''
het is maar net hoe je omgaat met de auto en of je hem juist onderhoud of niet, wat me opvalt is dat iedereen altijd wat te klagen heeft over de 1.6D maar elke motor kan zn mankementen krijgen als je hem niet of niet optijd onderhoud, de 1.6d is misschien wat gevoeliger dan de rest maar dat vind ik niet een reden om de motor af te kraken
Oke hij had wat meer vermogen mogen hebben maar komt alsnog vlot genoeg mee in het verkeer!
ik raad je gewoon aan om een volvo select te zoeken, dan heb je alsnog altijd 1 jaar garantie en zijn ze vaak een stuk netter en beter onderhouden dan een particuliere koop
mocht iemand het hier mee niet eens zijn hoop ik op normale feedback lol
Mijn eerste volvo (nog steeds de enige tot nu toe lol) is een 1.6D uit 2010 en hiermee heb ik geen problemen gehad ''even afkloppen''
het is maar net hoe je omgaat met de auto en of je hem juist onderhoud of niet, wat me opvalt is dat iedereen altijd wat te klagen heeft over de 1.6D maar elke motor kan zn mankementen krijgen als je hem niet of niet optijd onderhoud, de 1.6d is misschien wat gevoeliger dan de rest maar dat vind ik niet een reden om de motor af te kraken
Oke hij had wat meer vermogen mogen hebben maar komt alsnog vlot genoeg mee in het verkeer!
ik raad je gewoon aan om een volvo select te zoeken, dan heb je alsnog altijd 1 jaar garantie en zijn ze vaak een stuk netter en beter onderhouden dan een particuliere koop
mocht iemand het hier mee niet eens zijn hoop ik op normale feedback lol
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.08.2016 - 16:09
De V50 is natuurlijk een hele goed keuze;-)
Wat betreft onderhoud en bijbehorende kosten is de D2 een vooruitgang t.o.v. de 1.6D. Het roetfilter en de regeneratievloeistof hoeft bij de D2 niet meer vervangen te worden namelijk. Naar het schijnt is ook het risico op turbo en andere motorproblemen aangepakt door oa een grotere carter-inhoud (ongeveer 200 cc meer motorolie). Voor mij was dit een reden om niet voor de 1.6D maar de D2 te kiezen. Wel is het zo dat een D2 nieuwe en dus waarschijnlijk ook (iets) duurder is dan een 1.6D en het percentage probleemgevallen erg mee schijn te vallen.
Let er wel op dat de distributieriem interval bij de D2 op een gegeven moment is teruggegaan naar 140.000km en op tijd vervangen moet worden ivm het risico op breuk = motorschade. Overigens is deze beurt bij de dealer minder kostbaar dan verwacht. De 140.000 beurt incl distributieriem kost € 580 en de 280.000 beurt hetzelfde. Een indicatie van de onderhoudsprijzen bij de dealer is op te vragen op http://www.volvocars.com/nl/service/ond ... -indicator
Wat betreft de uitvoering raadt ik je aan om naar de latere "uitloop" uitvoeringen te kijken. Hierbij had je destijds veel opties voor een schappelijke (nieuw)prijs. Dit resulteert nu in aantrekkelijk geprijsde occasions van oa de business (pro) en limited editions uit 2011 en 2012.
Wat betreft onderhoud en bijbehorende kosten is de D2 een vooruitgang t.o.v. de 1.6D. Het roetfilter en de regeneratievloeistof hoeft bij de D2 niet meer vervangen te worden namelijk. Naar het schijnt is ook het risico op turbo en andere motorproblemen aangepakt door oa een grotere carter-inhoud (ongeveer 200 cc meer motorolie). Voor mij was dit een reden om niet voor de 1.6D maar de D2 te kiezen. Wel is het zo dat een D2 nieuwe en dus waarschijnlijk ook (iets) duurder is dan een 1.6D en het percentage probleemgevallen erg mee schijn te vallen.
Let er wel op dat de distributieriem interval bij de D2 op een gegeven moment is teruggegaan naar 140.000km en op tijd vervangen moet worden ivm het risico op breuk = motorschade. Overigens is deze beurt bij de dealer minder kostbaar dan verwacht. De 140.000 beurt incl distributieriem kost € 580 en de 280.000 beurt hetzelfde. Een indicatie van de onderhoudsprijzen bij de dealer is op te vragen op http://www.volvocars.com/nl/service/ond ... -indicator
Wat betreft de uitvoering raadt ik je aan om naar de latere "uitloop" uitvoeringen te kijken. Hierbij had je destijds veel opties voor een schappelijke (nieuw)prijs. Dit resulteert nu in aantrekkelijk geprijsde occasions van oa de business (pro) en limited editions uit 2011 en 2012.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.09.2015 - 17:40
Ik rijd zelf een 2.0d uit 2004 met nu 276.000 km. De mijne heeft geen roetfilter, maar de latere 2.0d wel. Deze moet bij 240.000 km vervangen worden, net als de driem. Tot nu toe hebben al mijn v50s ook al rond die kmstand een nieuwe koppeling en vliegwiel gehad. Veel en groot onderhoud dus. Ik heb tot nu toe alleen een beurt en remblokken voor hoeven vervangen, meer niet. In principe zijn de blokken betrouwbaar hoewel ze met een dergelijke kmstand wel wat minder gaan lopen. Met koude motor soms wat bokken, nagelen en kloppen. Enige nadeel is een lek ruitenwisservloeistofreservoir, die gaan snel lek bij de v50. Let daarnaast ook goed op verstuivers. Onder de motorkap moet het droog zijn en ze horen niet hard te tikken. Ook een aandachtspuntje zijn trillingen onder t rijden, voornamelijk op snelwegtempo. Ligt vaak aan cuppende achterbanden door de camber van wielophanging achter. Door ze regelmatig met voor te verwisselen en niet cupgevoelige banden te monteren verhelp je het probleem.
Verder voor zijn prijs een fijn rijdende, en in het geval van de 2.0d, een krachtige auto. Vooral het geluidssysteem, high performance, geeft een goed geluid.
Verder voor zijn prijs een fijn rijdende, en in het geval van de 2.0d, een krachtige auto. Vooral het geluidssysteem, high performance, geeft een goed geluid.
Laatst gewijzigd door roderik87 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.12.2016 - 10:33
Ten eerste allen bedankt voor de reacties! Op basis van de bovenstaande reacties trek ik de volgende conclusies:
- 2.0D of liever nog D2 heeft de voorkeur
- nieuwere modellen vanaf bj 2011 geven minder problemen
- goed en regelmatig onderhoud is cruciaal, maar niet goed zichtbaar
- bij voorkeur Volvo Select
Ik ga nog even verder met zoeken. Mocht ik een potentiële advertentie zien dan zal ik hem hier ook even posten.
Nogmaals bedankt!
- 2.0D of liever nog D2 heeft de voorkeur
- nieuwere modellen vanaf bj 2011 geven minder problemen
- goed en regelmatig onderhoud is cruciaal, maar niet goed zichtbaar
- bij voorkeur Volvo Select
Ik ga nog even verder met zoeken. Mocht ik een potentiële advertentie zien dan zal ik hem hier ook even posten.
Nogmaals bedankt!
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Door bovenstaande te stellen maak je je zoekveld wel heel klein. Volvo Select zijn vaak jongere occasions met relatief weinig kilometers. Bijvoorbeeld een V50 in laten we zeggen een Momentum trim met een 2.0D blok en 190.000 km zal voor een dealer niet meer zo interessant zijn en derhalve in een ander circuit belanden, dat van handelaren en specialisten.
Verder lees ik dat je aangeeft een ouder bouwjaar met relatief weinig kilometers te willen danwel een jonger exemplaar met relatief meer kilometers waardoor deze in je budget past.
Laten we zeggen je zou een 2.0D uit 2007 treffen, als daar jaarlijks 25.000 km mee gereden is zal de stand al aan de 225.000 staan. Als je denkt aan een stand van max. 180.000 (ruim onder de 200.00 zoals je aangeeft) dan zou dat betekenen dat er 20.000 km per jaar mee gereden is, voor dieselaars een niet heel aannemelijk kilometrage denk ik.
Gevoelsmatig zou ik wel kijken voor een 2.0D of een D5 ( ja gaan we weer) Ik heb een D2 in de huidge V40 serie gereden en was er niet van onder de indruk wat prestaties aangaat. Motor moest naar mijn idee relatief hard werken voor zijn inhoud van 1.6 liter. Een 2.0D lijkt me dan een iets betere cruiser (geen ervaring mee verder) een D5 is natuurlijk helemaal leuk maar icm budgetstelling niet haalbaar gok ik zo.
Verder lees ik dat je aangeeft een ouder bouwjaar met relatief weinig kilometers te willen danwel een jonger exemplaar met relatief meer kilometers waardoor deze in je budget past.
Laten we zeggen je zou een 2.0D uit 2007 treffen, als daar jaarlijks 25.000 km mee gereden is zal de stand al aan de 225.000 staan. Als je denkt aan een stand van max. 180.000 (ruim onder de 200.00 zoals je aangeeft) dan zou dat betekenen dat er 20.000 km per jaar mee gereden is, voor dieselaars een niet heel aannemelijk kilometrage denk ik.
Gevoelsmatig zou ik wel kijken voor een 2.0D of een D5 ( ja gaan we weer) Ik heb een D2 in de huidge V40 serie gereden en was er niet van onder de indruk wat prestaties aangaat. Motor moest naar mijn idee relatief hard werken voor zijn inhoud van 1.6 liter. Een 2.0D lijkt me dan een iets betere cruiser (geen ervaring mee verder) een D5 is natuurlijk helemaal leuk maar icm budgetstelling niet haalbaar gok ik zo.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.12.2016 - 10:33
@Sebastiaan84: het was niet zo zeer een voorkeur, maar meer een vraag wat 'beter' zou zijn (jonge auto, veel km - oud en weinig km). Maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd geraakt dat ik voor een jonger bj en iets meer km weer gaan.
Je hebt een goed punt wat betreft het kleine zoekveld en de daarvoor gebruikte rekensommen. Volvo select zou mooi zijn, maar is geen must. Ik heb wel bij enkele Volvo dealers gekeken (o.a. Serva Volvo) en daar bieden ze interessante auto's aan, hoewel ze redelijk aan het plafond van mijn budget zitten. Dan is het nog geen Volvo Select, maar verwacht ik dat ze over het algemeen wel net iets beter zijn dan bij een particulier en/ of handelaar. Ook kan je voor ca E 100,- een check uit laten voeren, wat volgens mij nooit kwaad kan... Een D5 zou ik graag willen, maar is vooralsnog nooit binnen mijn budget en criteria gevallen helaas...
Met bovenstaande informatie toegevoegd kom ik op een V50 - bj vanaf 2009 - < 200.000 km - 2.0D / D2 - uitvoering niet doorslaggevend... Bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... e=lr&pos=3
Je hebt een goed punt wat betreft het kleine zoekveld en de daarvoor gebruikte rekensommen. Volvo select zou mooi zijn, maar is geen must. Ik heb wel bij enkele Volvo dealers gekeken (o.a. Serva Volvo) en daar bieden ze interessante auto's aan, hoewel ze redelijk aan het plafond van mijn budget zitten. Dan is het nog geen Volvo Select, maar verwacht ik dat ze over het algemeen wel net iets beter zijn dan bij een particulier en/ of handelaar. Ook kan je voor ca E 100,- een check uit laten voeren, wat volgens mij nooit kwaad kan... Een D5 zou ik graag willen, maar is vooralsnog nooit binnen mijn budget en criteria gevallen helaas...
Met bovenstaande informatie toegevoegd kom ik op een V50 - bj vanaf 2009 - < 200.000 km - 2.0D / D2 - uitvoering niet doorslaggevend... Bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv ... e=lr&pos=3
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.08.2016 - 16:09
Tja of dat bewust is... Kijk ook eens op de volgende pagina's voor het overzicht limited editions die te koop staan: http://www.gaspedaal.nl/Volvo/V50/?trfw ... d&srt=pr-a en http://www.marktplaats.nl/z/auto-s/v50- ... egoryId=91 Dit zijn heel complete auto's (99% met de D2 diesel)
Iets boven budget maar met 6 maanden garantie die indien nodig door een Volvo dealer naar keuze uitgevoerd wordt https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... on-56xbh1/
Iets boven budget maar met 6 maanden garantie die indien nodig door een Volvo dealer naar keuze uitgevoerd wordt https://www.alphabetoccasions.nl/aanbod ... on-56xbh1/
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 10.12.2016 - 10:33
Dat zijn een inderdaad knappe modellen. Helaas ook net iets boven budget, maar wellicht dat er iets in de onderhandelingen mogelijk is?
Hebben jullie een site waar je duidelijk de verschillen kunt zien tussen bj en de verschillende edities (e.g. limited edition, summum, edition 1-2 etc)? Ik heb zelf alleen onderstaande site gevonden, maar de foto's zijn bij elk model hetzelfde. Wat ik zo op het eerste oog zag was dat de limited edition lm velgen heeft, ingebouwde navigatie, lederen bekleding?
http://www.autoweek.nl/autovergelijker? ... &model=V50
Hebben jullie een site waar je duidelijk de verschillen kunt zien tussen bj en de verschillende edities (e.g. limited edition, summum, edition 1-2 etc)? Ik heb zelf alleen onderstaande site gevonden, maar de foto's zijn bij elk model hetzelfde. Wat ik zo op het eerste oog zag was dat de limited edition lm velgen heeft, ingebouwde navigatie, lederen bekleding?
http://www.autoweek.nl/autovergelijker? ... &model=V50
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
ff zoeken op de site van volvocars.nl naar prijslijst oudere bouwjaren, daar staat in de gewone lijsten de verschillen tussen instap, kinectic, momentum en summum en zijn ook lijsten te vinden van de actiemodellen waaronder de limited edition.
Abosolute top uitvoering is naar mijn weten altijd de summum, actiemodellen kunnen niet tippen aan deze uitvoering, prijs was daar natuurlijk ook naar. Het is maar net wat je zoekt.
Abosolute top uitvoering is naar mijn weten altijd de summum, actiemodellen kunnen niet tippen aan deze uitvoering, prijs was daar natuurlijk ook naar. Het is maar net wat je zoekt.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 18.09.2015 - 17:40
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een 2.0d rond het bouwjaar 2009 en rond 200.000 km. Je bent dan bij 240.000km aan de beurt met roetfilter en d-riem vv. Daarnaast zijn de 2.0d met roetfilter gewoon minder betrouwbaar, door de problemen met regenereren, verstopte roetfilters etc.
Ik zou eerder voor D2 kiezen doordat daar een ander roetfilter onder zit. Of een d5, maar die is economisch niet echt voordelig....
Ik zou eerder voor D2 kiezen doordat daar een ander roetfilter onder zit. Of een d5, maar die is economisch niet echt voordelig....