Ik wil even informeren bij de aanwezige V90 - D5 forum-leden naar het verbruik van hun bolide.
Ikzelf zit namelijk bij gemiddeld verbruik van 9.8l/100km. En naar mijn gevoel is dit veel te veel. Ik vraag me dan ook af of er iets niet goed is afgeregeld. Of is dit normaal?
Verbruik V90 - D5
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb 500 km met een MY16 XC90 D5 gereden, vnl snelweg (zelfde motor maar veel zwaardere auto en fors hogere cw waarde) en kwam iets zuiniger uit dat wat jij schrijft.kwak schreef: Ik wil even informeren bij de aanwezige V90 - D5 forum-leden naar het verbruik van hun bolide.
Ikzelf zit namelijk bij gemiddeld verbruik van 9.8l/100km. En naar mijn gevoel is dit veel te veel. Ik vraag me dan ook af of er iets niet goed is afgeregeld. Of is dit normaal?
Vorige week 400 km ook vnl snelweg gereden in een S90 D4 GT8 (FWD) en kwam op ca 1 : 15
Resumerend; 1:10 met een V90 D5 lijkt mij erg fors, is echt een hele kwak, het blijft natuurlijk wel een awd. Dit is een verbruik wat ik zou verwachten bij een rit met 180 kmh naar zuid duitsland. Ik denk dat het lastig wordt vergelijkingsmateriaal te vinden wat volgens mij worden er in NL niet zoveel D5's verkocht wellicht kan je op spritmonitor al wat vinden.
Wel een erg fijne auto met een heerlijke 60 liter

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Zou een D5 zoveel onzuiniger zijn dan de D4?NielsPHEV schreef: Ik heb 500 km met een MY16 XC90 D5 gereden, vnl snelweg (zelfde motor maar veel zwaardere auto en fors hogere cw waarde) en kwam iets zuiniger uit dat wat jij schrijft.
Vorige week 400 km ook vnl snelweg gereden in een S90 D4 GT8 (FWD) en kwam op ca 1 : 15
Resumerend; 1:10 met een V90 D5 lijkt mij erg fors, is echt een hele kwak, het blijft natuurlijk wel een awd. Dit is een verbruik wat ik zou verwachten bij een rit met 180 kmh naar zuid duitsland. Ik denk dat het lastig wordt vergelijkingsmateriaal te vinden wat volgens mij worden er in NL niet zoveel D5's verkocht wellicht kan je op spritmonitor al wat vinden.
Wel een erg fijne auto met een heerlijke 60 litertank
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Denk dat je even een paar d km verder moet zijn. Nieuw kan het behoorlijk zuipen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Ik heb met mijn D4 aut. FWD inmiddels dik 5000 km achter de knopen. Duurste ritje met snelheden in Duitsland rond de 200 leverde een verbruik van 1: 13,8 op. In NL netjes de snelheden aanhouden levert een verbruik van rond de 1:16 op. Verbruik gemeten aan het aantal km's gedeeld door de getankte liters. De boordcomputer is rond de 8% optimistischer. Ik denk dat de AWD best een hoop extra verbruik oplevert. Dat was ook de reden dat ik bewust niet voor de D5 gekozen heb. Bij Mercedes gebruikt de 4 matic ook veel meer dan de achterwiel aangedreven versie. En dat zal bij Volvo niet veel anders zijn. Maar 1: 10 lijkt me wel erg fors.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik heb geen dieesel meer, maar 9.8 l/100 km lijkt mij heeel veel voor een diesel. Te veel ook met AWD. Mijn 2.5T V70 AWD haalt dit regelmatig (op weg naar Frankrijk zelfs zuiniger) en dat is een 5 cylinder benzineslurper. Gemiddeld zit ik met mijn "oude" benzineslurper op korte stukjes met "stads" km op 10.4 l/ 100km. En die wordt echt niet gespaard.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Ik denk niet dat je zuinigheids records kan breken met 200pk,awd en automaat...mijn A6 ook 2l,automaat en maar 140pk fwd had een gemiddeld verbruik over 300dk van 7,8l.Het verbruik zal nog wel wat zakken,zeker van een nieuwe wagen maar paardjes hebben nu eenmaal dorst...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26.05.2008 - 10:15
Dank voor de reacties. Ik zal het nog wat aanzien en eens trachten om de volgende week eens in ECO-mode te rijden. Kijken of dat een significant verschil geeft.
MY17 Volvo V90 - D5 - Momentum
MY14 Volvo V70 - D2 - Momentum
MY14 Volvo V70 - D2 - Momentum
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik vind het ook een erg hoog verbruik.
Als ik naar het normverbruik kijk van de V90 D3 FWD vs de D5 AWD zit daar zo'n 10% verschil in.
De V90 D3 is kwa vermogen en gewicht vergelijkbaar met mijn C70 D3
Daar doe ik 6,6l/100km mee zonder mijn best te doen zuinig te rijden. Dus ik zou verwachten dat een V90 D5 zo'n 7,2l/100km zou doen. (Helemaal gezien het feit dat de C70 nog de oude 5 cilinder is en een 6 traps automaat heeft)
Zelfs als je er nog 10% extra bij op telt I.v.m. Af en toe op z'n staart trappen, kom je nog op 7,9l/100km uit.
Uiteraard is het ook erg afhankelijk van het gebruik, regelmatig het vermogen aanspreken op de Autobahn doet natuurlijk geen goed.
Maar bij normaal gebruik in NL kan ik me niet voorstellen dat je in praktijk die 200+ pk's vaak aanspreekt.
Als ik naar het normverbruik kijk van de V90 D3 FWD vs de D5 AWD zit daar zo'n 10% verschil in.
De V90 D3 is kwa vermogen en gewicht vergelijkbaar met mijn C70 D3
Daar doe ik 6,6l/100km mee zonder mijn best te doen zuinig te rijden. Dus ik zou verwachten dat een V90 D5 zo'n 7,2l/100km zou doen. (Helemaal gezien het feit dat de C70 nog de oude 5 cilinder is en een 6 traps automaat heeft)
Zelfs als je er nog 10% extra bij op telt I.v.m. Af en toe op z'n staart trappen, kom je nog op 7,9l/100km uit.
Uiteraard is het ook erg afhankelijk van het gebruik, regelmatig het vermogen aanspreken op de Autobahn doet natuurlijk geen goed.
Maar bij normaal gebruik in NL kan ik me niet voorstellen dat je in praktijk die 200+ pk's vaak aanspreekt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Je gaat je afvragen waarom die 4 cylinders zo noodzakelijk waren. Waarschijnlijk was dat de enige manier om beetje fatsoenlijke waarden uit een test run te halen, de praktijk lijkt weerbarstiger.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Wat is je rijstijl Kwak? Ben je 'm lekker aan het testen bij stoplichten en op de snelweg? Want dan knalt je verbruik uiteraard omhoog 

Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 26.05.2008 - 10:15
Ik rij zeker niet altijd door. Het is wel hoofdzakelijk verkeer op de secundaire wegen. (dus geen snelweg)
Maar het valt mij ook op dat ik bij het stoplicht ook stilstaand 1,2l verbruik... Hij staat dan in D-mode met met voet op de rem. Ik neem aan dat dit bij de 'automaat' hoort?
Maar het valt mij ook op dat ik bij het stoplicht ook stilstaand 1,2l verbruik... Hij staat dan in D-mode met met voet op de rem. Ik neem aan dat dit bij de 'automaat' hoort?
MY17 Volvo V90 - D5 - Momentum
MY14 Volvo V70 - D2 - Momentum
MY14 Volvo V70 - D2 - Momentum
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Rond de 1 op 10 voor zo'n moderne diesel? Schandalig veel. Of men rijdt er niet normaal mee, dat kan ook.BendW schreef: Kleinere motor maar toch meer pks,dus meer verbruiken...lijkt me niet onlogisch.
Maar is eigenlijk best wel redelijk zuinig, mits er dan wel een caravan achter hangt.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
vaudi schreef:Rond de 1 op 10 voor zo'n moderne diesel? Schandalig veel. Of men rijdt er niet normaal mee, dat kan ook.BendW schreef: Kleinere motor maar toch meer pks,dus meer verbruiken...lijkt me niet onlogisch.
Maar is eigenlijk best wel redelijk zuinig, mits er dan wel een caravan achter hangt.

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Klopt dat herken ik ook met mijn auto.Johann schreef: Denk dat je even een paar d km verder moet zijn. Nieuw kan het behoorlijk zuipen.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Maakt die liter per 100km nu zo een wereld van verschil?Zo lang de wagen fijn rijd,dat vind ik het belangrijkste.Ik rijd graag met regelmaat sportief en heb graag wat pks onder de kap,dan weet je ook dat het verbruik wat hoger ligt...Als je zuinig wil rijden moet je voor een klein autootje 1100cc 3cyl gaan of zo maar zeker niet voor slee met 200pk met dan nog eens awd en een automaat...
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
1:10 rij ik met 1700 kg caravan aan de haak a 105 km/h
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Als vergelijkingsmateriaal met zijn grootvader, mijn XC70 D3 AWD 2.4 twin turbo AWD met geartronic haalt gemiddeld 1 op 13.
Ik vermoed wel dat jou V90 lager uitkomt als hij wat los gereden is
Ik vermoed wel dat jou V90 lager uitkomt als hij wat los gereden is
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D