Radio dempt niet bij navigatie-instructie

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
dimitripb
4th Gear member

Heb nu 3 maanden de V40 Nordic+ met de Sensus Navigatie. Het valt me op dat de radio/mediaspeler voor alles dempt (parkeersensoren, andere waarschuwingssignalen, stemsturing etc.) maar niet wanneer de navigatiestem een instructie uitspreekt. Kan dat kloppen?
Ik ben dit in nog geen enkele auto tegengekomen.
RobPG
2nd Gear member

Kan je instellen op de navigatie hoor onder begeleidingsopties: audiovolume verlagen aanvinken.
MY2015 V40 D2 Momentum Powershift Electric Silver + Business Pack Connect
OGA244
8th Gear member

R.T.F.M.
hesened
2nd Gear member

OGA244 schreef: R.T.F.M.
:D :D :D
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
dimitripb
4th Gear member

Dank!
Die manual heb ik al drie keer doorgewerkt maar het blijft lastig om alle functies te onthouden. Heb gezocht op de term "Dempen" (zoals dat normaal bij alle andere systemen heet)...
fret
3rd Gear member
Contacteer:

R.T.F.M.
Dit soort posts zorgt ervoor dat het niveau van dit forum er niet op vooruit gaat. Heb je niets zinvols te melden, schrijf dan niets. Treurige, populistische opmerking van je! :-(
C40 TWIN MOTOR ULTIMATE - MY2024 - Daytona Violet Metallic - 20" velgen
Volvo XC40 D4 AWD R-Design Intro Edition - MY2018 - Bursting Blue - 20" velgen
Volvo V40 D4 Polestar optimized - MY2015 - Black - 18" Heico Volution X jetsers
Afbeelding
dimitripb
4th Gear member

Blijkt sowieso geen gevalletje RTFM te zijn. De optie bleek gewoon al ingeschakeld te zijn, maar toch wordt het radiovolume niet gedempt wanneer er een navigatie-instructie wordt uitgesproken.
Is er nog iemand met een V40 MY2017 Nordic+ met dit probleem?
Het is verrekte irritant omdat de navigatiestem niet te verstaan is bij een normaal radiovolume. Je kunt de navigatiestem wel harder zetten maar dat geeft ook weer zo'n geschreeuw.
Flumer
1st Gear member

Ik heb de navigatiestem altijd uitgeschakeld. Toen ik het nog wel gebruikte viel het me op dat de muziek alleen gedempt werd als de muziek op een bepaald (luid) volume stond. Zou het kunnen dat je de radio en/of de navigatiestem 'te zacht' hebt staan?
mga1600
6th Gear member

Vraagje: dempt de radio wel als de parkeersensoren zich met gepiep melden? Met andere woorden doet de demp-functie het überhaupt?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Flumer
1st Gear member

dimitripb schreef: Heb nu 3 maanden de V40 Nordic+ met de Sensus Navigatie. Het valt me op dat de radio/mediaspeler voor alles dempt (parkeersensoren, andere waarschuwingssignalen, stemsturing etc.) maar niet wanneer de navigatiestem een instructie uitspreekt. Kan dat kloppen?
Ik ben dit in nog geen enkele auto tegengekomen.
Zie eerste post, volgens mij werkt het dempen bij de overige punten wel... o.O
dimitripb
4th Gear member

Ja, bij alle andere signalen werkt de demping wel... Ik ga nog even bij de dealer langs.
Het blijft toch allemaal software. Zou goed kunnen dat een reset het probleem oplost.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

De radio mute alleen als het volume van de navi daadwerkelijk aan staat.
In de instellingen kun je dit aanpassen (zelfde menu item als voor parkeer sensoren etc)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
dimitripb
4th Gear member

Wat bedoel je precies met "als het volume daadwerkelijk aan staat"?
Ik krijg nu gewoon gesproken instructies door het radiosignaal heen, maar omdat het radiosignaal niet gedempt wordt, zijn ze vaak onverstaanbaar.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Als je gedurende het gesproken bericht van de navi het volume opdraait... worden dan beide harder of alleen de navi-stem. Formeel moet dan alleen het navi-volume aanpassen. Je kan volgens mij in het menu het navi volume ook instellen.
Met andere woorden: staat de navi in volume niet gelijk aan je radio en valt dan het dempen niet meer op?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Automatische volumeaanpassing
1. Druk in de normaalweergave van de navigatiebron op OK/MENU en kies Instellingen Begeleidingsopties Audiovolume verlagen.
2. Kies de instelling voor de volumeaanpassing: • Vakje aangevinkt - het volume van het audio- en mediasysteem zoals dat van de radio wordt gedempt, wanneer de stembegeleiding informatie voorleest. • Vakje uitgevinkt - geen volumeaanpassing.

vakje aanvinken dus.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
dimitripb
4th Gear member

Dat vinkje staat dus al aangevinkt...
Inmiddels heb ik wel ontdekt dat de radio boven een bepaald volume moet staan en dan wordt het signaal wel gedempt. Echter die drempelwaarde waarbij het signaal wordt gedempt staat in de software veel te hoog ingesteld. Bij een normaal volume wordt er niets gedempt.
Ik had liever gezien dat het radiosignaal ALTIJD wordt gedempt als er een navigatie-instructie gesproken wordt en niet alleen bij een bepaald radiovolume. Dit gebeurt immers ook bij de signalen van de parkeersensoren.
Plaats reactie

Terug naar “V40”