Volvo XC60 Concept. Het is officieel!

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Ben
Executive Member
Contacteer:

Volvo XC60 Concept

Volvo’s nieuwe design-DNA!

• Meer expressieve vormen maken Volvo’s nòg herkenbaarder
• Groter Volvo-logo en nieuwe vormgeving van koplampen
• Minimalistisch interieur

Beesd, 14 december 2006 – De Volvo XC60 Concept is vooral een auto voor de toekomst. Letterlijk, en in de breedste zin van het woord. Het studiemodel biedt de wereld niet alleen een ‘sneak preview’ op een nieuwe auto uit Volvo’s XC-lijn, maar onthult ook tal van designinnovaties en -elementen die deel zullen uitmaken van toekomstige Volvo’s. Volvo Cars Design Director Steve Mattin en zijn team hebben de XC60 Concept ontworpen met de ogen puur gericht op één helder doel: nieuw design-DNA!

“In de afgelopen jaren hebben we wat de vormgeving van onze auto’s betreft – met succes – de nadruk gelegd op Scandinavisch design met alle bijbehorende karakteristieken”, zegt Steve Mattin. “Dat wil zeggen, tijdloze, functionele elegantie. Dat heeft zichzelf bewezen en zal altijd zo blijven. Maar nu voegen we daar nog iets aan toe. Of liever: pompen we het design-DNA letterlijk op door toekomstige modellen visueel meer volume te geven. Met meer expressieve, op het gevoel werkende vormen en lijnen die als een magneet ieders aandacht zullen trekken. Nu herken je een Volvo op vijftig meter, in de toekomst moet die afstand verdubbeld zijn.”

Designmatig gezien is de XC60 Concept dan ook opvallend, gedurfd en vol emotie. Het studiemodel, gehuld in een glansrijke ‘Tin Bronze’ laklaag, is een smaakvolle mix van het beste van twee dynamische autovormen, legt Mattin uit. “Beneden de ‘schouderlijn’ heeft de XC60 duidelijke XC-trekken, die kracht en volume uitstralen. Door zijn grote 20-inch wielen, ‘uitgeklopte’ wielkasten, ruime bodemvrijheid en aluminium beschermplaten aan de onderkant van de auto toont de XC60 zijn spierballen. Terwijl alles daarboven zich wat lijnvoering meer vertaalt in het sportieve en dynamische van een elegante en sexy coupé.”
Afbeelding

Veel groter Volvo-logo
Vorig jaar werd het nog licht gerestyled, maar al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw siert het bekende ‘iron mark’-logo, gemonteerd op een diagonale strip op de grille, de neus van iedere Volvo. Volvo hecht veel waarde aan het krachtige beeldmerk dat gebaseerd is op het symbool voor het chemische element ijzer, en op de XC60 Concept is het prominenter (lees: groter) in beeld gebracht dan op eerdere Volvo’s. Ook de nieuw gepositioneerde knipperlichten in de bumpergrilles links en rechts maken deel uit van Volvo’s nieuwe design-DNA. Samen met de nieuwe ‘snel gesneden’ koplampunits, de V-vormige motorkap en de forse bumper/spoilercombinatie geven ze het front een uiterst krachtige uitstraling, die het moderne karakter van de XC60 Concept benadrukt.
Ook de merknaam Volvo op de achterkant van de auto werd onder de loep genomen. Letterlijk. De letters werden groter en iets meer uitgespatieerd, waardoor ze meer in het oog springen. Dit stukje typografie behoort eveneens tot het nieuwe design-DNA dat de toekomstige Volvo-modellenreeks zal kenmerken.

Afbeelding

Innovatieve achterklep
“Ook van achteren heeft Volvo’s nieuwe design-DNA bij de XC60 vorm gekregen. De contouren van de langgerekte achterlichten benadrukken de krachtige schouders, en de kenmerkende glazen achterklep is een doorontwikkeling van die van de C30”, aldus Steve Mattin. Die achterklep kent dan ook een bijzonder slimme innovatie. Hij bestaat namelijk uit twee delen, waarvan het onderste zich desgewenst over het bovenste laat schuiven en zo toegang mogelijk maakt tot de bagageruimte zonder de hele klep omhoog te klappen – handig voor het inladen van kleine zaken als een attachékoffer. Ook bestaat de mogelijkheid om alleen het bovenste deel omhoog te klappen. En vanzelfsprekend kan de klep ook in z’n geheel open. Die glazen achterklep kent overigens twee kanten. Ook weer letterlijk. Vanbuiten is het onderste gedeelte gewoon zwart. Van binnenuit gezien is dat zwarte deel echter transparant, waardoor de bestuurder een ruime blik heeft op wat er achter de auto gebeurt.

Elegant, hightech interieur
Het interieurdesign van de XC60 Concept is al even vooruitstrevend als het ontwerp van het exterieur. Dat uit zich vooral in het instrumentenpaneel, de zwevende middenconsole (die we al kennen uit andere Volvo-modellen) en de slanke, ook weer optisch zwevende stoelen, zowel voor- als achterin. Het interieur wordt gedomineerd door een combinatie van zadelleer en aluminium. Waarbij alles boven de schouderlijn van de auto typisch ‘Scandinavisch licht’ is, terwijl in het lagere gedeelte een contrasterende, espressobruine tint overheerst. Het dak van de XC60 Concept is transparant, met donkergetint glas op een Y-vormige draagstructuur. Het team van Steve Mattin heeft ook veel aandacht besteed aan de binnenverlichting. Met als doel zowel functioneel licht op zaken te kunnen werpen, als een prettige ambiance te creëren – sfeerverlichting die de moderne atmosfeer in de XC60 benadrukt.

Afbeelding

Zwevende middenconsole nu op bestuurder gericht
Het belangrijkste instrument voor de bestuurder van de XC60, het stuur, heeft een ronde analoge snelheidsmeter in het midden, geflankeerd door twee digitale ‘vleugels’ met schermen voor overige informatie. Het instrumentenpaneel en het nieuw ontworpen stuurwiel harmoniëren perfect met de inmiddels iconische zwevende middenconsole, die deze keer sterk in de richting van de bestuurder is opgesteld en nog slanker is dan die in de huidige Volvo-modellen.

En dat genereert weer extra opslagruimte erachter. “Het witte, op de iPod geïnspireerde oppervlak van de console ziet er bijna uit als een muur van sneeuw, omlijst door een metalen frame dat de asymmetrische vorm van het geheel accentueert”, licht Steve Mattin toe. “Knoppen en schakelaars zijn compleet in het oppervlak geïntegreerd en het informatie- en navigatiescherm is onzichtbaar tot het wordt ingeschakeld, overigens met een spectaculaire pulserende startsequentie. De informatie wordt van achteren op het display geprojecteerd, wat resulteert in een fantastisch helder beeld, en dat maakt de console tot een van de hoogtepunten van het interieur.” De middenconsole telt vier draaiknoppen, die actief blijven actief tijdens de start-up van het display. Alle andere knoppen reageren op aanraking. De versnellingspook is een ware innovatie in de vorm van een schuif-regelunit zoals die ook op de mixtafel van een licht- of geluidstechnicus te vinden is. De bedieningspanelen in de deuren zijn identiek aan die van de console.

Zwevende stoelen
Volvo staat wereldwijd bekend om zijn comfortabele en ergonomisch verantwoord ontworpen zitmeubilair. In de XC60 Concept is het zitcomfort nog verder verfijnd met uiterst slanke, asymmetrisch opgebouwde stoelen, die met name het in- en uitstappen veraangenamen. De licht gekleurde stoelen lijken boven de donkere vloer te zweven. Alle vier de stoelen hebben geïntegreerde gordels en zijn uitgerust met een ‘pony-tail slot’; een uitsparing in de hoofdsteun en rugleuning om dames (of heren…) hun paardenstaart of haarklemmen en wat dies meer zij de ruimte te geven. In de ‘slots’ zijn tevens individuele verlichtingselementen geïntegreerd. Dit slimmigheidje debuteerde in de volledig door vrouwen ontworpen Volvo YCC (Your Concept Car) en is in de XC60 doorontwikkeld in de vorm van een volledig in tweeën gesplitste rugleuning die niet alleen bijdraagt aan een betere ventilatie voor de rug, maar ook aan een verbeterd zicht naar achteren. “Daardoor kan de bestuurder, door zijn of haar hoofd te draaien, door de eigen stoel, de stoelen achterin én door het transparante deel van de achterklep heen kijken”, legt Mattin uit. “Iets wat vanzelfsprekend de veiligheid in hoge mate bevordert.”
De ‘pony-tail slots’ in de rugleuningen van de achterstoelen zijn uitgerust met bevestigingspunten die corresponderen met die in de vloer van de bagageruimte. Op die manier kan alles wat vervoerd moet worden stevig worden verankerd en kunnen accessoires solide worden bevestigd. Ook is er onder de achterstoelen ruimte voor een speciaal voor de XC60 Concept ontworpen bagageset, gemakkelijk bereikbaar via de achterportieren.

Belofte voor de toekomst
“De XC60 Concept heeft een groot aantal innovaties in zich die aangeven hoe onze auto’s er in de nabije toekomst zullen gaan uitzien”, zegt Steve Mattin. “Het is tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van doosvormige Volvo’s. Natuurlijk, die lijn is al langer ingezet, onder meer met de C30. Maar misschien leeft dat beeld nog steeds. Daarom geven we in plaats daarvan onze Scandinavische erfenis tegenwoordig meer gevoel, meer emoties: door onze auto’s meer persoonlijke uitstraling te geven door met vormen en lijnen te spelen, en door ze innovatieve ontwikkelingen door te laten maken en ze die daadwerkelijk mee te geven. Nu, en bijvoorbeeld met de XC60 in de zeer nabije toekomst.”
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
V480-S60
Geartronic member

Ik blijf die taillelijn maar niks vinden. Doet echt teveel aan de Q7 denken. En dat is en blijft een lelijke auto (in mijn ogen dan).

Achterkant lijkt zeer innovatief maar wat blijft er van over in de productie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Regeren is vooruitzien, zeker in de design wereld.
Wat nu lelijk is, vindt je straks mooi.
Hou er rekening mee dat hij pas in 2009 komt.
Dan ziet de autowereld er anders uit dan nu en ben je wellicht aan dat soort modellen gewend.
Immers ... VOLVO4LIFE
Ben
Executive Member
Contacteer:

En nog wat extra foto's van het nieuwe Design

Afbeelding
Het T-vormige dak met glazen panelen

Afbeelding
De centraal geplaatste snelheidsmeter met daarnaast de displays

Afbeelding
Open rugleuningen

Afbeelding
Middenconsole naar de bestuurder gericht

Afbeelding

Afbeelding
Immers ... VOLVO4LIFE
Guestuser

Futuristisch interieur !!

En een brute voorkant :twisted:
TaxiGilbert
2nd Gear member

Middenconsole is super! Alleen het interieur doet mij aan Ford denken...koplampen = Ford Mondeo... :(
Battlecruiser
8th Gear member

De voorkant vind ik iets te Peugeot...

Maar de achterkant is heel markant en passend voor een stoere XC.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
TaxiGilbert
2nd Gear member

TaxiGilbert schreef:Middenconsole is super! Alleen het interieur doet mij aan Ford denken...koplampen = Ford Mondeo... :(
Ik bedoel natuurlijk EXterieur (tijd dat het weekend is... :D )
VolvoRob
5th Gear member

ERRRRUUUGG MOOI!!
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Ben
Executive Member
Contacteer:

En nog wat details:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Immers ... VOLVO4LIFE
Oceanracer
Geartronic member

Ik vind het net 't grote broertje van de C30! Maar ziet er zeer goed uit hoor. Gelukkig is deze er wel in 5-deurs zo te zien. Kan ik hem misschien als nieuwe lesauto lanceren?!! Moet 't wel een handbak gaan worden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ben
Executive Member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Ik vind het net 't grote broertje van de C30! Maar ziet er zeer goed uit hoor. Gelukkig is deze er wel in 5-deurs zo te zien. Kan ik hem misschien als nieuwe lesauto lanceren?!! Moet 't wel een handbak gaan worden.
Dat heb je dan goed begrepen:
“Je zou kunnen zeggen dat de XC60 de volgende auto is van een C30-berijder”, zegt Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars.
Immers ... VOLVO4LIFE
Paul
Geartronic member

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik vind de binnenkant voorlopig mooier dan de buitenkant.
Buiten is te veel blingbling wat mij betreft.
Maar ja, hij wordt in de USA gepresenteerd en daar is dat toch allemaal wat uitbundiger.
Immers ... VOLVO4LIFE
Oceanracer
Geartronic member

Zonder die chromen velgen ziet ie er al een stuk sierlijker uit, toch? Van binnen vind ik de middenconsole ook wel veel glimmen en of het nou zo'n groot voordeel is dat je door de achterbank heen kunt kijken? Ik weet het niet...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gideon_XC90
5th Gear member

Ziet er toch wel redelijk goed uit zo.

Ik ben wel benieuwd hoe hij daadwerkelijk uitgebracht wordt, volgens mij gaan ze nog wel wat strippen. Wat later als optie zal worden aangeboden.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
vOlOv
3rd Gear member

Vind die van binnen dus echt super, maar NIET DAT STUUR!!
Die lijkt qua opbouw en audio bediening op het stuur precies die van de nieuwe audi's :shock:

Had ie dan toch gelijk... :roll:
V480-V40 schreef:Ik blijf die taillelijn maar niks vinden. Doet echt teveel aan de Q7 denken. En dat is en blijft een lelijke auto (in mijn ogen dan).
C70 2.0D Tourer - Ember Black Pearl
S40 2.0D Momentum - Flint Grey

Afbeelding
llinssen
1st Gear member

Oceanracer schreef:Zonder die chromen velgen ziet ie er al een stuk sierlijker uit, toch? Van binnen vind ik de middenconsole ook wel veel glimmen en of het nou zo'n groot voordeel is dat je door de achterbank heen kunt kijken? Ik weet het niet...
Die velgen, inderdaad: wat een amerikaanse glimmers. Blijven ze ook stilstaan als de wielen draaien?
Volvo C70 Cabrio 2.5 LPT LPi 1999
katterug21
Starter

Mooi interieur, lekker strak.
Ik hoop niet dat Volvo van die grote logo's gaat gebruiken.
Dat moeten ze maar aan VW overlaten.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

groot logo=lelijk één centale klok=lelijk
Voor de rest ziet het er wel spannend uit. Ben benieuwd wat hier van overblijft.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gesloten

Terug naar “Volvo Nieuws”