Standkachel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
D5 S60
1st Gear member

Afgelopen jaren is elk jaar er een probleem met m'n standkachel.
Eerst lag de rotor onderin de pot (thanks to 1-wiel opgelost)
Het jaar erop deed de waterpomp het niet meer... vervangen
Afgelopen winter deed de standkachel het niet meer; nieuwe gloeibougie. Een maand later wederom problemen; thanks to 1 wiel een nieuwe unit op de kop getikt en hierna weer een heerlijk warme auto.
In de laatste maanden van vorige winter begon de standkachel ENORM te roken, maar hij deed het nog wel. Helaas, dit najaar weer geprobeerd en wederom niks meer. Na 30 sec houdt het er weer mee op.

Gisteren de standkachel weer gedemonteerd en uit elkaar gehaald. Dmv 12v getest dat de waterpomp het nog deed, en de kachel zelf doet het nog. Wel ENORM veel roet in de standkachel.
Doordat ik geen vreemde dingen tegen kwam, alles weer in elkaar gezet en getest.
De standkachel gaat aan; er komt iets van rook uit de standkachel, de waterpomp voel je pompen maar na 30 sec houdt hij er weer mee op...

Ik ben door mijn ideeen heen wat het kan zijn. Is er iemand in omgeving Utrecht / Almere die mij hier bij kan helpen. Volvo dealer kent alleen het principe van 'gebit trekken en kiespijn is weg' m.a.w. Hele standkachel tegen de volprijs vervangen meneer... En daar pas ik voor.

Alvast bedankt
1-wiel
4th Gear member

Daar komt weer een antwoord....

Je Standkachel regelmatig gebruiken voorkomt dit probleem.
De brandstof verouderd in je drukbalans waardoor het membraan in de drukbalans blijft plakken en/of lek raakt.
Als je de Standkachel regelmatig gebruikt, komt er iedere keer nieuwe brandstof in de drukbalans.
Ik gebruik de kachel iedere dag... nog nooit in de 4 jaar probleem gehad met drukbalans...

Dus, in jouw geval, Drukbalans defect/lekt door.
Nieuwe kost €80 ex btw bij Volvo dealer...
Onderdeelnummer 3731100
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
D5 S60
1st Gear member

Thanks,

het vreemde is dat ik deze afgelopen winter ook wel elke dag heb gebruikt tot hij er mee op hield. Afgelopen zomer inderdaad niet meer bij stilgestaan.
Ik zal het onderdeel bij Volvo bestellen en komend weekend de standkachel er weer uit peuteren...

is uit te meten of dit 't onderdeel is dat defect is? Ik heb weinig zin om die standkachel straks nogmaals eronderuit te moeten halen
Laatst gewijzigd door D5 S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1-wiel
4th Gear member

Kun je testen met je brandstofpomp. Mag alleen brandstof uit nozzle komen, niet uit membraan huis...
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Chrizzle D5
2nd Gear member

beetje offtopic, maar ik vond het wel een hele rake typering van een bepaalde stijl van auto repareren: "kiespijn? hele gebit trekken" :)
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
OGA244
8th Gear member

Chrizzle D5 schreef: beetje offtopic, maar ik vond het wel een hele rake typering van een bepaalde stijl van auto repareren: "kiespijn? hele gebit trekken" :)
de vervanging van een defect deel is doorgaans toch goedkoper dan wat "knippen en plakken" voor een vast uurtarief, gebruikte delen kunnen soms ook maar wanneer geven die de geest?
D5 S60
1st Gear member

OGA244 schreef:
Chrizzle D5 schreef: beetje offtopic, maar ik vond het wel een hele rake typering van een bepaalde stijl van auto repareren: "kiespijn? hele gebit trekken" :)
de vervanging van een defect deel is doorgaans toch goedkoper dan wat "knippen en plakken" voor een vast uurtarief, gebruikte delen kunnen soms ook maar wanneer geven die de geest?
Vraag maar eens de prijs na bij Volvo voor een complete standkachel...
1-wiel schreef: Daar komt weer een antwoord....

De brandstof verouderd in je drukbalans waardoor het membraan in de drukbalans blijft plakken en/of lek raakt.
Als je de Standkachel regelmatig gebruikt, komt er iedere keer nieuwe brandstof in de drukbalans.
Ik gebruik de kachel iedere dag... nog nooit in de 4 jaar probleem gehad met drukbalans...

Onderdeelnummer 3731100
Gisteren eind van de middag de standkachel er even tussenuit gehaald; maar... de rotor is vastgelijmt met locktite aangezien deze al eens onderin de pot lag... hierdoor kon ik de drukbalans er niet uit krijgen, nog een tip?
Johan s60
6th Gear member

Voorzichtig warm stoken als dat kan ivm andere materialen in de buurt, dan los de loctite op
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
D5 S60
1st Gear member

1-wiel schreef: Daar komt weer een antwoord....

Onderdeelnummer 3731100
Thanks, dat was het inderdaad. Vervangen gisteren en werkt weer als een tierelier.

Helaas leek vanmorgen de timer nog niet te werken en heb ik 'm handmatig aangezet een 20min voor vertrek. Wel merkte ik op dat deze niet meer uit ging tijdens het rijden. Het staat me bij dat de standkachel wanneer de auto op temperatuur is ermee ophoudt of is dit niet het geval wanneer deze handmatig is aangezet?
Johan s60
6th Gear member

Ook dan moet ie stoppen, kan zijn dat de temp nog laag genoeg was, ik dacht dat ie bij 75°C uit moet gaan
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
D5 S60
1st Gear member

Johan s60 schreef: Ook dan moet ie stoppen, kan zijn dat de temp nog laag genoeg was, ik dacht dat ie bij 75°C uit moet gaan
ok typisch, ik was zeker al 20 min onderweg...
D5 S60
1st Gear member

wellicht iets van een temperatuursensor; dat deze niks meet wanneer timer ingesteld wordt, maar ook niet merkt wanneer deze op temperatuur is.
diesel01
Geartronic member

Mooi voorbeeld van een koude start met een D5 zonder gebruik van standkachel en met.
Op 3.28 start hij de XC90 wederom maar nu heeft de standverwarming staan draaien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
1-wiel
4th Gear member

Standkachel blijft bij directe start en timer voor een bepaalde tijdsduur draaien. Temperatuur zal nooit hoger mogen worden dan 75 graden celcius, dit om ervoor te zorgen dat de thermostaat dicht blijft en er geen warme richting groot koelcircuit (radiateur) verloren gaat.
D5 S60
1st Gear member

Hij werkt weer als een tierelier en nul comma nul rook!
Wel heb ik het idee dat hij een iets ander geluid maakt als voorheen, wat snerpender en nu hoor je 'm ook van binnen enigszins draaien wat ik me niet kan herinneren dat hij eerder deet. Wellicht ene klein onbalansje in de rotor oid. Zolang ik niet hoef te krabben en in een warme auto stap vind ik het best.

Mooi filmpje trouwens; het is inderdaad zo dat je met een koude onverwarmde start de diesel wat meer hoort nagelen en de motor wat rauw loopt, wat je niet hebt als hij al is voorverwarmd.

Ik meld me volgend jaar wel weer als hij niet meer werkt 8-)
1-wiel
4th Gear member

Wat was het euvel nu?
D5 S60
1st Gear member

1-wiel schreef: Wat was het euvel nu?
Wat denk je zelf? Je had uiteraard weer gelijk 8-)

die drukbalans heb ik vervangen en elke ochtend nu een warme auto.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”