ervaringen met een v70D5 uit 2002 over 300.000 kilometer

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Hij is verkocht, de tank is niet meer.
Maar omdat ik er 300.000 kilometer mee gereden heb wil ik jullie die ervaringen niet onthouden.
Aanschaf in 2007, een v70 D5 met toen 195.000 kilometer op de teller.
We hadden een v40, maar die was te licht voor de caravan.
Na aanschaf merkte ik gelijk dat het met het vermogen wel snor zat.
Ook een verbruik van 1:15 is voor dit gewicht 1500+ kg en 163 pk zeer acceptabel.
Over deze periode heb ik continu een gemiddelde (gemeten) gereden van 1:15, behalve natuurlijk als de caravan er achter hing, dan liep het terug naar 1:10 1:11.
De eerste rit met de caravan zal ik nooit vergeten, in zijn 5, bergop en alle vrachtauto`s gewoon voorbij, op de CC met 95 of zo. Machtig!
Zonder caravan kwam ik regelmatig in Duitsland. Met kruissnelheden van 180 en hoger gaf hij geen krimp.
Na 3 jaar rijden de bekleding verruilt voor leder. De lichte stoffen bekleding zag er intussen (met 2 kinderen op de achterbank) niet meer uit.
Boy Geenacker wist raad en voor niet veel geld een leuk zwart setje op de kop getikt. Dat scheelde een slok op de borrel.
Via Marktplaats een set winterbanden op de kop getikt, was min of meer verplicht in Duitsland.

Over het algemeen was de v70 betrouwbaar, maarrrrrr uiteraard zijn er in die 9,5 jaar zaken kapot gegaan of vervangen.
Een hele vreemde daarbij was het kleppendeksel. Ik verloor olie, de oliedop vervangen, maar het bleef zo, vooral na een stuk intensief gebruik. Toen bleek dat het kleppendeksel gescheurd was. Dus daar een nieuwe op laten zetten, was geen goedkope 700 euro.
Ook deze v70 ontkwam niet aan het koppelingsverhaal met.... jawel dual mass vliegwiel, inclusief beurt 2000 euro.
De DIM is ook een keer uitgevallen, die heb ik zelf weer aan de praat gekregen, dmv wat soldeerwerk (staat hier op de site nog ergens een how to van).
De HU 603 heb ik een keer vervangen omdat de stuurbediening (die ik er zelf ingezet heb) niet meer functioneerde, toen ook gelijk een IMIV (aanrader!) er tussen gezet.
Daarnaast 2 keer de distributieriem, een aantal sets banden en hier en daar wat kleine dingen.
Al met al was dit budgettair een hele verstandige auto.
Ik had er nog wel langer mee door willen rijden, maar hier en daar gingen de jaren wel tellen. De Dim zat er weer aan te komen (boordcomputer) , nieuwe banden, er zaten hier en daar nogal wat deuken en krassen in, de airco wilde niet meer wat ik wilde en hij begon hier en daar nogal wat te rammelen.
En aangezien Duitsland er niet meer bij zit (scheiding) en mijn nieuwe partner samen met mij een auto wilde kopen, hebben we besloten om hem na 9,5 jaar trouwe dienst in te ruilen.
Conclusie: als je ooit een betrouwbare auto zoekt, kijk dan naar een v70 met d5 motor uit de eerste generatie. Blok kan nog jaren mee en voor de echte hobbyist is er nog jaren rijplezier uit te halen.
Laatst gewijzigd door bert67 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Jan-v-S
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 11.07.2016 - 12:15

Mooi verhaal Bert. Wat je noemt valt eigenlijk nog meer bij het rijden van (bijna) twee ton naar (bijna) vijf ton! De 163pk diesel lijkt me een erg fijn blok qua vermogensopbouw. Onderin net zo krachtig als een T5!
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik heb ook een 163pk D5, maar mijn vorige, een 2.4T, was beduidend rapper. Verder is de diesel een erg fijn blok.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

D5 is een heerlijk blok inderdaad. Maar helaas overleeft het blok de rest van de auto een beetje :) Vandaar ook maar over mijn hart gestreken en ingeruild.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
valser
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Als fietser ben ik wat minder blij met al die diesels...Pff gif is het.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ach ik heb jaren naar school gefietst toen alle diesels nog zonder roetfilter rondreden en heb het ook overleefd....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

valser schreef: Als fietser ben ik wat minder blij met al die diesels...Pff gif is het.
Als hardloper durf ik te stellen dat motoren een stuk erger zijn. En de absolute top in vervuiling zijn oldtimers. Op een prachtige dag hardlopen langs de Vecht kan ik wat dat betreft niemand aanraden...

Gelukkig worden auto's steeds minder vervuilend!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
De Don
4th Gear member
Berichten: 519
Lid geworden op: 28.04.2016 - 16:27

Het valt voor fietsers en met name hardlopers niet mee,met onze regering die schone brandstof zoals LPG ontmoedigd in oldtimers.
Moeten de fietsers en hardlopers maar op de tandjes bijten,de gekozen democratie wil het zo. >_<
Daarbij ben ik ook niet van plan om mijn oldtimer op LPG te rijden,de originaliteit van ons rijdend cultureel erfgoed is wat mij betreft zwaarwegender dan de bevinding van een hardloper.
Laatst gewijzigd door De Don op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De Don® logisch™.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Soortgelijk V70 D5 uit 2002 verhaal hier: gekocht in 2007 met 163.000km op de teller en inmiddels na bijna tien jaar trouwe dienst aangekomen bij 415.000km. Onderweg weinig bijzonders te melden: meteen in het begin een nieuwe koppeling en verder zaken als banden, remmen, dynamo, accu, DIM (specifiek dingetje van de 2002 versie), twee voorruiten, intercooler, twee distributieriemen, deurslot en kapotte airco (niet gerepareerd). Auto heeft me nog nooit laten staan. Verder uitermate veel genoten van het heerlijke geluid, de trekkracht en de betrouwbaarheid van de auto. Inmiddels behoort de auto tot de oude Volvo's met hier en daar wat gebruikssporen (lees deukjes, krasjes). De zwarte stoffen bekleding is nog altijd toonbaar.

Onlangs kreeg ik echter wat twijfels: trillingen in de hele auto die na het wisselen van zomer- naar winterbanden een stuk minder werden, maar toch. Is er iets aan de hand? Aandrijfassen, verstuivers, motorsteunen? Wielen nog maar eens gebalanceerd, maar het is er nog steeds een beetje. Was het er altijd al en valt het me nu opeens op? Daarnaast was het remvloeistofniveau opeens wat gedaald. Nooit eerder mee te maken gehad, en na bijvullen bij de dealer is het al weer zo'n 5.000km stabiel. Hoe kan dit? Gaat het om wat slijtage aan de remmen of speelt er geringe lekkage bij de koppelingscilinder in de bak? En als je dan de bak open gaat maken dan vervang je natuurlijk meteen de koppeling die er inmiddels al weer zo'n 250.000km in zit.

Twijfels... wel of niet doorrijden (25.000km per jaar, betrouwbaarheid vereist ivm werk). Een oude auto kost in de laatste periode altijd onevenredig veel geld. Dus ben ik maar eens gaan kijken naar een vervanger om de komende tien jaar mee verder te gaan, van 200.000km naar 400.000km. Veel voorbij zien komen, maar op de een of andere manier mis ik de klik met het nieuwere model V70/XC70. Komt me allemaal wat minder degelijk over, of ik moet er gewoon erg aan wennen natuurlijk.

Hoe dan ook, gisteren besloten om nog geen afstand te doen van mijn trouwe V70, ondanks het nette aanbod dat ik kreeg om in te ruilen op een XC70. Aan de ene kant is het slechts een vervoermiddel, aan de andere kant heb ik er blijkbaar een nogal sterke band mee opgebouwd en voelt het bijna als verraad om de auto weg te doen als het einde nog niet in zicht is. Nieuwe koppelingscilinder (plus koppeling) erin en we gaan samen weer een tonnetje verder hoop ik 8-) .
Laatst gewijzigd door olav op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Die motor kan nog makkelijk een paar ton mee, die gaat echt niet zomaar kapot. En als je vliegwiel niet vervangen hoeft te worden, dan is het naar mijn ervaring nog wel te doen.
Airco deed het bij mij ook niet meer, ik heb wel eens begrepen dat het een kleinigheid kan zijn bij de pomp, iets met afstelling.
Succes met doorrijden, hoop voor je dat hij het nog lang volhoudt.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Gebruikersavatar
Chrizzle D5
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30

Die motor kan nog makkelijk een paar ton mee, die gaat echt niet zomaar kapot.
Interessante stelling. Inderdaad lachen wij 'Volvisten' om km standen van >200k en >300k. En andere merkrijders trekken dan bleek weg.
Maar op een gegeven moment houden Volvo's natuurlijk ook op.

Ik heb mijn S60 D5 2001 van ca. 200k naar 470k gebracht. Altijd netjes warm gereden, veel snelwegkm. Maar toch begon hij na 400-450 k echt op te raken, maar vooral motorisch. Ik zou wel eens wat meer verhalen willen horen van eigenaren met meer dan 500k op de klok. Loopt hij dan echt nog als een zonnetje, zonder echt grootse reparaties?

Inmiddels rijd ik V70n D5 met nu 320k op de teller. Ik zou tevreden zijn als ik hier nog 150k bovenop kan zetten, voordat hij naar het Oostblok verhuist.
Laatst gewijzigd door Chrizzle D5 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nou, daar komt hij dan nog een keer........mijn trauma.
Met 220.000 km op de klok de motor, of beter, de cilinderkop aan gort. En dan doet hij het niet meer en ben je een hele boele doekoes lichter op het moment dat hij weer draait en je de garage weer uit kunt rijden. Ergo: shit can happen, ook met een D5.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

V70/2.4D/2003 schreef: shit can happen, ook met een D5.
Meer zinnigs is er niet over te zeggen. Voorzover ik weet vindt nergens registratie plaats van de complete levenscyclus van auto's. Ik zie vaak Volvo's van meer dan 10 jaar oud, en ik heb de indruk dat ik ze vaker zie dan andere auto's van die leeftijd, maar dat kan gewoon confirmation bias zijn. Dus tja, wat valt erover te zeggen? Mijn V70 is nu 11 jaar oud en heeft 315.000 op de teller. Dat vind ik hem nog geenszins aan te zien. En hij rijdt nog heerlijk. Volgende week preventief nieuwe koppelingsplaten en dual massa vliegwiel. Blijft een gok met zo'n kilometerstand, maar een nieuwe auto kopen is duurder én dan weet je ook niet wat je koopt. Dus gewoon lekker doorkachelen denk ik maar!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”