Op korte ritjes (~20 min) gaat alles goed, maar bij langere autoritten heb ik geregeld last van koude handen. Op een gegeven moment zet ik de climate control op de 24 / 25 graden om wat temperatuur te behouden.
Ik dacht eerst dat het een gevoelskwestie was vanwege het mindere weer de afgelopen tijd. Ook de deurrubbers en bijbehorende tocht heb ik wel verdacht (is immers een auto van 15 jaar oud). Maar laatst heb ik er eens op gelet en viel het me op dat er op een gegeven moment echt koude lucht uit de uitstromers komt. Draai ik de ventilator handmatig op 0, dan begint het direct aangenamer te worden.
Het bedieningspaneel van de cc voelt op dat moment echt warm aan.
Nu moet ik binnenkort toch dat paneel even demonteren (andere carkit installeren) en vroeg ik me af of ik hierachter iets zou kunnen checken / vervagen / reinigen.
Kan me voorstellen dat, wanneer er een voeler achter het paneel zit, dat stof, een defecte fan of iets dergelijks wel een vervelende meetafwijking kan geven wanneer de electronica aldaar wat gaat opwarmen.
Ik heb nog niets in deze richting op het forum kunnen vinden. iemand suggesties?
Alvast bedankt, René
Temperatuurregeling CC loopt weg
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
De automatische regeling werkt toch toe naar de temperatuur die je hebt ingesteld? Is die bereikt dan komt er geen warmte meer bij en houdt de ECC de temperatuur constant. Je cv-ketel doet dat ook: is de temperatuur bereikt dan gaat hij heel zachtjes branden of hij stopt er zelfs mee.
Zo te lezen is er in beginsel niets mis met je auto maar werkt het misschien anders dan je gewend bent.
Zo te lezen is er in beginsel niets mis met je auto maar werkt het misschien anders dan je gewend bent.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Achter het roostertje op het ECC paneel zit inderdaad de temperatuursensor met een ventilatortje. En deze zijn vaak aangekoekt met stof. Niet gaan pulken door het rooster, de sensor is erg kwetsbaar. Maar inderdaad even uitbouwen en schoonmaken. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat je de stekkers beter niet los kunt halen, dan kan weer andere storingen opleveren.Rene2322 schreef: Nu moet ik binnenkort toch dat paneel even demonteren (andere carkit installeren) en vroeg ik me af of ik hierachter iets zou kunnen checken / vervagen / reinigen.
Kan me voorstellen dat, wanneer er een voeler achter het paneel zit, dat stof, een defecte fan of iets dergelijks wel een vervelende meetafwijking kan geven wanneer de electronica aldaar wat gaat opwarmen.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Mijn S80 had rechts onderin de middenconsole al een aantal sleufjes van zo'n 1.5 cm hoog, waarachter een soort moduultje met een temperatuursensor én een klein ventilatortje. Ik had wat "gebrom" in de auto, de dealer wist het vrijwel direct: ventilatortje vuil, moduultje vol stof... schoongemaakt en alles weer stil. Hij vertelde mij, dat dat de interieursensor betrof.
Nou ik jouw verhaal lees, Rene2322, dacht ik direct aan dat moduultje. Als die niet meer ventileert, lees: de lucht uit de cabine aanzuigt, heb je twee gevolgen. Het spul wordt warm en de temperatuursensor krijgt niet de juiste temperatuur door, wordt dus ook warm en de airco wil dat corrigeren... zit jij met koude handen. Mogelijk zit bij jou dat ventilatortje zo vol aangezogen stof dat het niet meer effectief is.
Mogelijk heb je hier wat aan!
Nou ik jouw verhaal lees, Rene2322, dacht ik direct aan dat moduultje. Als die niet meer ventileert, lees: de lucht uit de cabine aanzuigt, heb je twee gevolgen. Het spul wordt warm en de temperatuursensor krijgt niet de juiste temperatuur door, wordt dus ook warm en de airco wil dat corrigeren... zit jij met koude handen. Mogelijk zit bij jou dat ventilatortje zo vol aangezogen stof dat het niet meer effectief is.
Mogelijk heb je hier wat aan!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ha, twee tegelijk typen met hetzelfde antwoord... het moet het haast wel zijn! 

- Rene2322
- 2nd Gear member
Ik begrijp hoe de temperatuurregeling werkt. Het fenomeen wat ik tracht te beschrijven is dat de binnentemperatuur daalt bij langere autoritten. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de temperatuursensor of de storende invloed van vuil in die omgeving. Dit lijkt te worden bevestigd door de overige reacties.Msuidgeest schreef: De automatische regeling werkt toch toe naar de temperatuur die je hebt ingesteld? Is die bereikt dan komt er geen warmte meer bij en houdt de ECC de temperatuur constant. Je cv-ketel doet dat ook: is de temperatuur bereikt dan gaat hij heel zachtjes branden of hij stopt er zelfs mee.
Bedankt voor alle reacties. Super.
Ga ik binnenkort mee aan de gang. Ik hoop dat dit het is.
Groet, René
Laatst gewijzigd door Rene2322 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Laat je nog wel even horen als je het klaar hebt? En vooral, of het heeft geholpen?
-
- 1st Gear member
Het schoonmaken van deze sensor kan zeker helpen, belangrijk is dat je voordat je de acc unit loshaalt de accu loskoppelt, om storingen te voorkomen. En bij terugplaatsen van accupolen zorgen dat je contact op standje I of II staat, om spanningspieken op de elektronica te voorkomen.....
- Rene2322
- 2nd Gear member
Update:
2 weken geleden heb ik het paneel gedemonteerd en gereinigd. De ventilator was bedekt met een fijn laagje stof. De sensor daarentegen was onzichtbaar.
Sinds de reiniging steeds maar korte ritjes gehad. Regelunit schakelt netjes op en af. Niets op aan te merken.
Afgelopen weekend weer een ritje van een uur. Op de heenweg scheen het zonnetje en kreeg ik op een gegeven moment weer het gevoel dat het koud werd. Op de terugweg (~21:30) bleef de temperatuur aangenaam.
3 (deel)scenario's die ik me zo kan bedenken:
- instraling zonlicht (op een sensor) beïnvloed klimaatregeling (geen idee of mijn Volvo een dergelijke sensor heeft)
- instraling zonlicht verhoogd temperatuur auto, klimaatcontrole corrigeert dit, maar ter plaatse van stuurwiel leidt dit tot "tocht" of onplezierige temperatuur
- verouderde deurrubbers dichten niet af, waardoor klimaatcontrole moet blijven verwarmen
Ergo:
Ik kan niet zeggen dat het heeft geholpen, maar het is er in elk geval niet minder van geworden.
2 weken geleden heb ik het paneel gedemonteerd en gereinigd. De ventilator was bedekt met een fijn laagje stof. De sensor daarentegen was onzichtbaar.
Sinds de reiniging steeds maar korte ritjes gehad. Regelunit schakelt netjes op en af. Niets op aan te merken.
Afgelopen weekend weer een ritje van een uur. Op de heenweg scheen het zonnetje en kreeg ik op een gegeven moment weer het gevoel dat het koud werd. Op de terugweg (~21:30) bleef de temperatuur aangenaam.
3 (deel)scenario's die ik me zo kan bedenken:
- instraling zonlicht (op een sensor) beïnvloed klimaatregeling (geen idee of mijn Volvo een dergelijke sensor heeft)
- instraling zonlicht verhoogd temperatuur auto, klimaatcontrole corrigeert dit, maar ter plaatse van stuurwiel leidt dit tot "tocht" of onplezierige temperatuur
- verouderde deurrubbers dichten niet af, waardoor klimaatcontrole moet blijven verwarmen
Ergo:
Ik kan niet zeggen dat het heeft geholpen, maar het is er in elk geval niet minder van geworden.
Laatst gewijzigd door Rene2322 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom ook niet...
- gose91
- 3rd Gear member
Is het niet gewoon een kwestie van gewenning?
Jij stapt in een koude auto, ECC stookt de boel naar 19 of wat dan ook en dat is natuurlijk prettig!
Maar blijf je er een tijdje in zitten kan ik me zo voorstellen dat je er aan gewend raakt. 19 graden is thuis ook laag als je stil zit... 20,5 na verloop van tijd ook
Ik ervaar hetzelfde als jij, hoor. Gelukkig heeft de baas een mooie infraroodthermometer, dus die ga ik er eens een keer bij pakken. Als ik 's ochtends vertrek, heb ik nog geen last van zon!
Jij stapt in een koude auto, ECC stookt de boel naar 19 of wat dan ook en dat is natuurlijk prettig!
Maar blijf je er een tijdje in zitten kan ik me zo voorstellen dat je er aan gewend raakt. 19 graden is thuis ook laag als je stil zit... 20,5 na verloop van tijd ook
Ik ervaar hetzelfde als jij, hoor. Gelukkig heeft de baas een mooie infraroodthermometer, dus die ga ik er eens een keer bij pakken. Als ik 's ochtends vertrek, heb ik nog geen last van zon!
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
En.. in reactie op de update, mijn iets jongere S80 had een zon-instralingssensor, volgens mij de oudere jaren ook, mits in de versie "Climate control".
- Plein69
- 4th Gear member
Wat ook nog kan is de temperatuursensor die bij het gaspedaal zit defect is.
Die meet de temperatuur van de inkomende lucht in het verwarmingssysteem.
Die sensor is zo simpel dat vida er weinig mee kan of een defect aan ziet.
Als die in combinatie met de sensor van het ECC paneel een verkeerde waarde krijgt kan het zijn dat de temperatuur op zijn beloop gaat.
Bij een oude S80 van mij was die sensor kapot waardoor mijn verdamper van de airco uiteindelijk bevroor omdat er lucht van -5 uit de openingen kwam.
Als die in combinatie met de sensor van het ECC paneel een verkeerde waarde krijgt kan het zijn dat de temperatuur op zijn beloop gaat.
Bij een oude S80 van mij was die sensor kapot waardoor mijn verdamper van de airco uiteindelijk bevroor omdat er lucht van -5 uit de openingen kwam.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Rene2322
- 2nd Gear member
Ik zal dit weekend eens op zoek naar deze sensor. Is deze ook door te meten (bepaald weerstandbereik)?Plein69 schreef: Wat ook nog kan is de temperatuursensor die bij het gaspedaal zit defect is.
Waarom ook niet...