Stoelverstellingsvraag S60 - 2003

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
RicoK
3rd Gear member

Even een klein vraagje m.b.t. verstelling van de voorstellen in een S60 uit 2003.

Vandaag heb ik proef gereden in een S60 170PK Edition uit 2003. Deze beviel erg goed. Echter, de verstelling van de voorstoelen is of defect of ik snap deze niet. :-/ Zowel de bestuurders- als de passagiersstoel hebben beiden 2 knoppen/hendels. Met de voorste wordt de stoel gekanteld. Deze werkt. Met de andere knop/hendel, de achterste, dacht ik de zithoogte te kunnen instellen, maar dat deed deze niet. Omdat de achterste knop aan de passagiersstoel ook niet deed wat ik ervan verwachtte, zou het zo maar kunnen zijn, dat ik iets fout deed. Beide knoppen voelden weerstandslood aan.

Voordat ik de verkoper ga berichten wat ik aan de S60 aangepast/veranderd wil zien, wil ik dit even checken op dit forum. Omdat beide stoelen nu hetzelfde euvel vertoonden, zou het wel erg toevallig zijn dat beide stoelen een defect hebben. Hoe werkt nu deze stoelverstelling?
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
OGA244
8th Gear member

De achterste knop is de helling van de rugleuning
RicoK
3rd Gear member

OOOH??? :'( Werkelijk..... Ik dacht dat dat een draaiknop zou zijn.

Maar hoe verstel je dan de zithoogte? Want met de voorste knop kon ik alleen de zitting kantelen.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 02-2001 - Ash Gold Metallic - HU-603 - GROM-audio - 16"; Mimas zomer en 16"; Mimas winter
Jers3n
5th Gear member

Buiten dat dit ook wel in een online instructieboekje te vinden is, zitten er (bij mijn weten, zelf elektrische) twee hendels aan de voorzijde van de stoel, brede voor het verschuiven van de stoel, smalle (aan portierzijde) voor de kanteling van de zitting. Aan de zijkant (portierzijde) zit een hendel om de stoelhoogte aan te passen (omhoog of omlaag pompen (omhoog is ook iets naar voren en vise versa). Dan zijn er ook nog twee draaiknoppen, een voor de lendensteun en een de rugleuning/zithoek verstelling. Lendensteun zit halverwege de leuning aan de middenarmsteun-zijde, zithoek aan de portierzijde tpv het scharnierpunt.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
OGA244
8th Gear member

RicoK schreef: OOOH??? :'( Werkelijk..... Ik dacht dat dat een draaiknop zou zijn.

Maar hoe verstel je dan de zithoogte? Want met de voorste knop kon ik alleen de zitting kantelen.
Vinger midden onder de grote horizontale knop en hij gaat recht omhoog, vinger aan de voorkant en de voorkant gaat omhoog/omlaag, vinger aan de achterksnt en de achterkant gaat.omhoog/omlaag
Musicus
4th Gear member

OGA244 schreef:
RicoK schreef: OOOH??? :'( Werkelijk..... Ik dacht dat dat een draaiknop zou zijn.

Vinger midden onder de grote horizontale knop en hij gaat recht omhoog, vinger aan de voorkant en de voorkant gaat omhoog/omlaag, vinger aan de achterksnt en de achterkant gaat.omhoog/omlaag
Volgens mij heb je het nu over elektrische stoelverstelling. Zoals ik het lees heeft Rico handmatige verstelling.
Er zit een verschil in de stoelverstelling bij auto's voor en na de facelift. Aangezien dit een auto uit 2003 is heeft deze 2 hendels naast de zitting. De voorste zorgt voor de kanteling, de achterste zorgt voor de zithoogte.
Wanneer je denkt dat die niet werkt; misschien staat de stoel al op de laagste stand? Dan moet je eerst al het gewicht van de stoel halen om de zitting omhoog te laten gaan. Doe je dit niet dan is het inderdaad net alsof het mechanisme kapot is.

Dus: stap eens uit de auto en kijk dan of er iets gebeurt wanneer je de hendel omhoog haalt.

Er zit daarnaast nog een draaiknop om de helling van de rugleuning te veranderen.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
OGA244
8th Gear member

tja, nu ik het zo teruglees zou je zomaar gelijk kunnen hebben, n foto verteld ons alles in deze
Fredhead
Geartronic member

Jers3n schreef: Buiten dat dit ook wel in een online instructieboekje te vinden is, zitten er (bij mijn weten, zelf elektrische) twee hendels aan de voorzijde van de stoel, brede voor het verschuiven van de stoel, smalle (aan portierzijde) voor de kanteling van de zitting. Aan de zijkant (portierzijde) zit een hendel om de stoelhoogte aan te passen (omhoog of omlaag pompen (omhoog is ook iets naar voren en vise versa). Dan zijn er ook nog twee draaiknoppen, een voor de lendensteun en een de rugleuning/zithoek verstelling. Lendensteun zit halverwege de leuning aan de middenarmsteun-zijde, zithoek aan de portierzijde tpv het scharnierpunt.
Dit is bij de nieuwere stoelen inderdaad zo.
Bij de oude zoals waar TS mee heeft gereden verstel je de hoogte met dezelfde hendel als waarmee je de stoel kan kantelen.
Beetje heen en weer bewegen op de stoel en hij gaat omhoog of omlaag.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
RicoK
3rd Gear member

Musicus schreef: Volgens mij heb je het nu over elektrische stoelverstelling. Zoals ik het lees heeft Rico handmatige verstelling.
Er zit een verschil in de stoelverstelling bij auto's voor en na de facelift. Aangezien dit een auto uit 2003 is heeft deze 2 hendels naast de zitting. De voorste zorgt voor de kanteling, de achterste zorgt voor de zithoogte.
Wanneer je denkt dat die niet werkt; misschien staat de stoel al op de laagste stand? Dan moet je eerst al het gewicht van de stoel halen om de zitting omhoog te laten gaan. Doe je dit niet dan is het inderdaad net alsof het mechanisme kapot is.

Dus: stap eens uit de auto en kijk dan of er iets gebeurt wanneer je de hendel omhoog haalt.

Er zit daarnaast nog een draaiknop om de helling van de rugleuning te veranderen.
Inderdaad het betreft een handmatige verstelling in een Phase I S60. Ik denk dat je gelijk hebt en staan de zittingen van de bestuurder en van de passagier al in de laagste stand.

Zoals ik al zei het betreft een S60 uit een proefrit. Omdat deze S60 mijn interesse heeft, wil ik hier werk van maken en zal ik de verkoper hier op aanspreken en mijn bevindingen ook met hem gaan delen.
Alvorens dit te gaan doen had ik eerst hier eens mijn licht opgestoken. Bedankt daarvoor.
RicoK
3rd Gear member

Ter verduidelijking hierbij een foto van de stoelverstellingsknoppen/-hendels die ik bedoel:

Afbeelding
OGA244
8th Gear member

Helder, achterste optillen, gewicht naar voren verplaatsen en de stoel wipt omhoog, voorste optillen en achteroverleunen en hij kantelt
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RicoK
3rd Gear member

OK!

De voorste hendel kreeg ik werkend, maar de achterste niet. Kan dus komen doordat deze in de laagste stand stond en dat ik mijn gewicht niet (voldoende) naar voren had geplaatst. Volgens mij had ik dit systeem ook in mijn vorige S60. Dit schrijvende kan ik mij de werking ervan weer voor de geest halen.

Zoals ik ook eerder aangaf, omdat ik beide voorstoelen niet omhoog of omlaag kreeg, zou het wel erg toevalling wezen als beide stoelen defect zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”