Sven

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Dat weet ik, ik verklein ze voor hier tot 800x800 max met het pakket 'Sir' (aanrader voor mensen die Linux gebruiken), maar ik kende de grens van max 10 foto's niet. En al helemaal niet dat je dan geen kans meer hebt op herstel...
Laatst gewijzigd door bart71298 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Eerst hebben we de airco laten checken en bijvullen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog met de oude verkreukelde nummerplaten.

Afbeelding

Airco leek prima en na 40 minuutjes en 49 euro stonden we weer fris buiten.
Laatst gewijzigd door bart71298 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Daarna kwamen de nieuwe kentekenomlijstingen binnen en ben ik langs een winkel gegaan voor drie nieuwe platen, meteen maar ook een nieuwe witte.

Sven zonder platen, tijdens het maken van de nieuwe:

Afbeelding

Afbeelding

En de nieuwe (en oude). Heel mooi!

Afbeelding

Met nieuwe platen:

Afbeelding

Afbeelding

Bart

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Die laatste foto geeft het al weg: we waren weer terug bij de airco specialist. Wat bleek? Er was een lek, voor bij de radiator. Dus stonden we er weer, ditmaal met een zakje O-ringen van Estateservices. Het los maken van de bouten bleek nog niet zo eenvoudig: staal in aluminium en behoorlijk gecorrodeerd. Dus moest Sven op de brug.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had 'm nog nooit op een brug gezien en was ook heel nieuwsgierig voor de staat van de onderzijde. Ik moet zeggen dat het mij niet tegenviel, voor een ex-sloopauto. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

En de airco? Die was helemaal lekvrij en blies koude lucht dat het een aard had. Dat wil zeggen: tot de kachelmotor het na vijf minuten voor gezien hield. Geen idee waarom, maar blijkbaar vond hij dat een mooi moment om met pensioen te gaan. =)
Laatst gewijzigd door bart71298 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Contacten opgeschuurd en koolborstels schoon gemaakt maar de motor bleek definitief overleden. Tijd voor een nieuwe. Toch nieuwsgierig geworden ben ik eerst langs een Volvo dealert gegaan voor een nieuwe motor. Die kostte 219 euro maar moest uit een speciaal magazijn in Zweden komen, levertijd anderhalve week.

Bij Estateservices kostte het 97 euro en kon ik het de dag erop, afgelopen vrijdag, al ophalen. Makkelijke keuze.

Afbeelding

Oud en nieuw:

Afbeelding

Helaas was ik nogal dom :-/ en bestelde linksom terwijl het rechtsom moest wezen. Dus gisteren nog een ritje Obdam en zonder enig probleem kon ik hem omruilen. Top service! :happy:

Om makkelijk bij de drie schroeven te komen, is het het beste om de unit te verwijderen.

Afbeelding

Motorgat zit bovenin.

Afbeelding

Afbeelding

Verder is het simpel. Motor er in, vastschroeven. Stekker vastmaken. Unit frame terug plaatsen, unit erin, afdekplaat er weer tegen en de dorpel weer vastmaken.
Nu is het eindelijk heerlijk koel in de auto EN hij is stukken stiller.

Bart

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

En zo issie nu:

Afbeelding

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Weer lekker bezig geweest met Sven dus.
Blijf het geweldig vinden hoe jij met deze ex-sloopauto bezig bent.
En dat jij ons op de hoogte houdt met een uitgebreid verslag.

Vreemd dat die kachelmotoren er in links en rechtsdraaiend zijn. Verwacht je niet.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29461
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn weer een aantal leuke klussen fraai in beeld gebracht, ga zo door.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Voor iemand die net als ik twee linker handen heeft en ook met een kachelmotor aan de slag gaat: haal niet die ijzeren clipjes van de fans af, die zitten daar voor het uitbalanceren.

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8497
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Prachtig verhaal, toen ik nog 240 estate reed had ik gezworen dat de opvolger een 945 zou worden, helaas door omstandigheden pas in 2008 terug Volvo kunnen gaan rijden, maar een 240 estate en 945 hebben nog steeds een soft spot bij me !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

Helaas, Sven is vandaag weer terug van een weekendje verblijf in de airco garage en er is nog steeds een lek. Een klein vlekje op de radiator en/of een lekje in de verdamper. :-( Nu maar even verder sparen.

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
bart71298
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 06.10.2008 - 16:53
Locatie: Rotterdam

En wat details waardoor Sven weer iets mooier (en praktischer) is geworden. Toen we hem kochtten, ontbraken de afwerking (vakje) van de bestuurdersstoel en de afdekkapjes van de dorpel.

Afbeelding

Afbeelding

Nu dankzij EstateServices:

Afbeelding

940 Estate, dark gray metallic, 222K, MY1993
Foto's: http://volvo940.imgur.com/
Gebruikersavatar
Scotloop
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 24.07.2012 - 19:17
Locatie: Breukelen

Heel erg leuk verhaal! Ik heb het met veel plezier gelezen :D
Nu wil ik ook weer een baksteen :D haha
Volvo 740 GL 1986
Mazda MX5 1997 1.6
Volvo 940 Polar LPT 1995
Volvo Amazon 1966 B18 Automatic
Volvo V70 2.5 20v aut. 1997
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3167
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hoe'st met Sven?
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

mga1600 schreef: Hoe'st met Sven?
Goeie...... ben ook benieuwd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1361
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ikke ook. Was Sven al vergeten.

Bart is 1 juli voor het laatst op het forum geweest, vreemd.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
herbert (c5)
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 05.08.2012 - 16:37

Leuk om te lezen dit , ook wij hebben een 940 gehad en na veel gedoe en andere auto's toch weer besloten om eind van dit jaar /begin volgend jaar er weer een te kopen.
Wij schrikken al van 3 ton maar Bart koopt gewoon iets waarbij hij helemaal niet weet wat hij heeft gelopen, top
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”