Beste forumleden,
Sinds november ben ik de gelukkige eigenaar van een v50 2.0d uit 2006. Wat een heerlijke auto, een hele stap vooruit na mijn lease-Polo.
Nu heb ik een vraag over het onderhoud en hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Ik weet dat de officiële onderhoudsinterval 20.000 km is. Nu zou ik graag een overzicht willen hebben wat er in de verschillende beurten moet worden gedaan. Via de site van Volvo NL kun je wel berekenen wat een beurt kost bij bepaalde km-stand, maar ik heb geen simpel overzicht kunnen vinden. Heeft iemand dat misschien voor me?
Ik heb de auto gekocht met 260d km op de teller (inmiddels 265d). Eerste 220d km is het onderhoud door Volvo gedaan en gestempeld in het boekje, daarna bij een kleine garage. Ik heb de facturen daarvan wel. Ik zie bijvoorbeeld dat het roetfilter bij 240d km moet worden gereinigd, maar ik denk niet dat dit gedaan is. Dus mijn tweede vraag: zal ik dit nu alsnog laten doen, of kan ik daarmee doorrijden? Is er een manier om te checken of het nodig is?
Onderhoudsschema v50
- Longone
- 5th Gear member
Naast de gewone dingen (olie, oliefilter, luchtfilter, pollenfilter etc.) moet het brandstoffilter (uit mijn hoofd) iedere 60k, het roetfilter iedere 120k en de distributieriem iedere 240k vervangen worden en vooral die laatste 2 zijn relatief duur, zo'n 600 Euro per stuk. Je ziet dat ook aan het schema van Volvo. Te lang doorrijden met een vol roetfilter laat de auto in noodloop komen en da's echt niet fijn als je bijvoorbeeld in Zuid-Frankrijk staat.
- jopie123
- 2nd Gear member
Aha bedankt, goed begin. Distributie is rond die tijd vervangen, maar roetfilter moet ik dan misschien nu maar aanpakken. Of is dat een klus die je zelf kunt doen?