Wat is het nut van de ECO stand?
Wordt het daar zuiniger van? De AC gaat uit en de bak schakeld zeer snel op waarbij de motor nauwelijks boven de 1500 rpm komt en daarbij een brommend geluid maakt... niet echt fijn.
Dan de start/stop functie, ook dit is vrij irritant. Motor stopt er soms al mee voordat je stop staat.
Wat ik ook raar vind, de ECO stand moet je altijd INschakelen en de start/stop altijd UITschakelen.
Gebruiken jullie beide functies (als t erop zit natuurlijk...)?
En euh, de beste wensen voor 2017.
ECO en start/stop
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
zowel in mijn huidige (V60 - D2) als in m'n vorige (V50 - D2) zit het s/s system.
in de v50 heb ik eens een test gedaan:
- een maand rondgereden met zoveel mogelijk s/s (voor elk verkeerslicht, spoorbomen etc)
- een maand rondgereden met uitgeschakeld s/s
- 98% stadsritjes.
allebei de situaties 7 tankbeurten in 1 maand, ongeveer zelfde routes. ik zag het verschil terug in het tweede cijfer achter de komma, berekend op echte km, echte liters, niet met de BC..........
en daarvoor heb je extra slijtage aan je startmotor, startmotor-relais, accu etc door extra startpogingen.
en voor de mieren-neukers: milieu. (als je echt om het milieu gaat denken, ga dan maar fietsen, en niet met een elektrische, svp)
oordeel zelf.
in de v50 heb ik eens een test gedaan:
- een maand rondgereden met zoveel mogelijk s/s (voor elk verkeerslicht, spoorbomen etc)
- een maand rondgereden met uitgeschakeld s/s
- 98% stadsritjes.
allebei de situaties 7 tankbeurten in 1 maand, ongeveer zelfde routes. ik zag het verschil terug in het tweede cijfer achter de komma, berekend op echte km, echte liters, niet met de BC..........
en daarvoor heb je extra slijtage aan je startmotor, startmotor-relais, accu etc door extra startpogingen.
en voor de mieren-neukers: milieu. (als je echt om het milieu gaat denken, ga dan maar fietsen, en niet met een elektrische, svp)
oordeel zelf.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik had laatst een D2 te leen van de garage, bj 2016, en die motor sloeg zelfs af tussen het schakelen (automaat) van D naar R. Dat vond ik wel een beetje over the top hoor..
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19
Datzelfde had ik met een leen V70. Gok dat ze dat allemaal doen. De wagen kan niet raden of je gaat wachten of parkeren. Simpel op te lossen door het systeem vlakbij aankomst even uit te zetten al blijft het voor mij hinderlijk.
Handbak vond ik om die reden geweldig.
Handbak vond ik om die reden geweldig.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3140
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Idd start/stop op de handbak is heel goed. Zeker op een vast ww traject (mijne gaat door Den Haag; alle lange stoplichten zijn dus bekend) is het verschil in verbruik een aantal tienden. Het effect hangt helemaal af van het traject dat je aflegt. Zit daar 100km snelweg in, dan zal het verschil marginaal zijn. Veel stad en/of file, dan scheelt het best veel.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
ECO+ gebruik ik nooit, heb het enkel eens uitgeprobeerd maar vind het onaangenaam rijden. Het uitvallen van de motor als je nog niet helemaal stilstaat is beschreven in de handleiding, en ook het uitbollen in vrijloop (bij de automaat) of zogenaamd 'zeilen' is een onderdeel van de ECO+.
S/S zet ik soms af (altijd zolang de motor nog koud staat, en in bepaalde drukke verkeerssituaties). Bij het parkeren en schakelen tussen D en R is het inderdaad ook irritant. Het uitschakelen is dan zo kort dat er zeker geen milieuwinst is, in tegendeel een negatief effect door meer slijtage van de componenten lijkt me.
S/S zet ik soms af (altijd zolang de motor nog koud staat, en in bepaalde drukke verkeerssituaties). Bij het parkeren en schakelen tussen D en R is het inderdaad ook irritant. Het uitschakelen is dan zo kort dat er zeker geen milieuwinst is, in tegendeel een negatief effect door meer slijtage van de componenten lijkt me.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault