Hallo,
Gaarne zou ik de vering van mijn 945 wat willen upgraden. Wat minder boot-ig maken zeg maar. Nu lees ik genoeg over bijvoorbeeld Bilstein B6 etc, maar graag zou ik de vering willen optimaliseren, en minimaal willen verlagen, dit omdat ik ook nog gewoon met de baksteen op vakantie wil.....(naar zweden uiteraard). Dit houdt in dat er nog steeds het nodige aan belading in moet kunnen.....wat te doen?
Vering upgrade 945 1997
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04.03.2009 - 22:07
- Locatie: Tubbergen
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04.03.2009 - 22:07
- Locatie: Tubbergen
- Contacteer:
Zo negatief wil ik het ook niet inzien. Er zal toch wel iets mogelijk zijn ? Of gewoon betere dempers met originele veren (nieuw) ?
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Een veerpootbrug en/of een turbostay helpen al goed voor verbeterde wegligging. Mijn 940 Sports Edition staat trouwens van de fabriek af al iets lager aan de voorkant......
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04.03.2009 - 22:07
- Locatie: Tubbergen
- Contacteer:
Maar goed, ik neem aan de veren na een 450k ook wel een keer op zijn, dus het lijkt me dat nieuwe veren inclusief goede dempers ook al heel wat doen ? Ik ga eens even research doen na een veerpoorbrug / turbostay
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
www.timensmit.nl
En ik ben aan mijn derde 940 (450.000, 500.000+ en 373.000 km...) en nog nooit veren hoeven vervangen hoor. Wel een keer dempers, en dat kan veel verschil maken. Er zijn mensen die Bilsteins hadden gemonteerd, maar ze te stug vonden en weer terug zijn bij origineel. Ook je stuurinrichting kan een beetje speling gaan vertonen en verder maken nieuwe paddestoelrubbers in de voortrein veel verschil..
En ik ben aan mijn derde 940 (450.000, 500.000+ en 373.000 km...) en nog nooit veren hoeven vervangen hoor. Wel een keer dempers, en dat kan veel verschil maken. Er zijn mensen die Bilsteins hadden gemonteerd, maar ze te stug vonden en weer terug zijn bij origineel. Ook je stuurinrichting kan een beetje speling gaan vertonen en verder maken nieuwe paddestoelrubbers in de voortrein veel verschil..
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 04.03.2009 - 22:07
- Locatie: Tubbergen
- Contacteer:
Mijn grootste probleem is dat de auto nogal doorhangt zeg maar, ondanks dat ik nieuwe achterdempers heb geplaatst (sachs). Tevens is de auto behoorlijk boot-ig, ja ik weet het is een 940, en die zijn nogal comfortabel afgeveerd.....Als ik de auto vollaad, dan hangt hij echt....laag....en als ik dan vermogen vraag hoor ik de aandrijflijn gewoon protesteren ....
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Tsja, heb je de loadadjusters vervangen door die Sachs dempers? Normaal zijn de "nivomats" standaard, maar duur!
Toch zou ik je aanraden nieuwe Nivomats te monteren. Verder zit er een dwarse bladveer onder, die soms te slap wordt. Dat is een wat groter probleem. Nog nooit last van gehad, maar op het 700forum wel te vinden als probleem. Iemand is bezig om te kijken of er voor de 960 en 90 een nieuwe kan worden gemaakt, voor zover ik weet zijn ze voor de 940 (nog) niet verkrijgbaar.
Bel Timen eens op, hij zit in Vaassen en stelt een diagnose voor je..
Toch zou ik je aanraden nieuwe Nivomats te monteren. Verder zit er een dwarse bladveer onder, die soms te slap wordt. Dat is een wat groter probleem. Nog nooit last van gehad, maar op het 700forum wel te vinden als probleem. Iemand is bezig om te kijken of er voor de 960 en 90 een nieuwe kan worden gemaakt, voor zover ik weet zijn ze voor de 940 (nog) niet verkrijgbaar.
Bel Timen eens op, hij zit in Vaassen en stelt een diagnose voor je..
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21379
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een 940 met een bladveer? Nee toch? Of alleen als er nivomats onder zitten?
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bij mijn 945 bouwde ik gas in, een dubbele tank achterin de reservewiel ruimte.
Hij hing toen ook best wel van achteren.
Ik heb er toen auxilliary veren onder gezet....deze werden in de bestaande veren gezet/geschroefd......ideaal.
Bij MAD tooling ( http://www.mad-tooling.com/nl/veersyste ... /hulpveren) had ik ze vandaan, de wagen bleef mooi recht,
en zakte nooit meer door, zelfs met zeer zware 3-4 gereedschap-koffers achterin (was toen serv tech)
heb er toen nog ruim 7 ton mee gereden op die manier, immers de bestaande veren werden minder belast, dus ook minder slijtage.
Hij hing toen ook best wel van achteren.
Ik heb er toen auxilliary veren onder gezet....deze werden in de bestaande veren gezet/geschroefd......ideaal.
Bij MAD tooling ( http://www.mad-tooling.com/nl/veersyste ... /hulpveren) had ik ze vandaan, de wagen bleef mooi recht,
en zakte nooit meer door, zelfs met zeer zware 3-4 gereedschap-koffers achterin (was toen serv tech)
heb er toen nog ruim 7 ton mee gereden op die manier, immers de bestaande veren werden minder belast, dus ook minder slijtage.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Sorry, foutje, die zit natuurlijk inderdaad alleen op de 960/90 serie...
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/