Nieuwste kaartupdate (4-11-2016) Sensus loopt nog steeds achter

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
vriesgda
Starter

:( Jammer dat Volvo zo'n slecht navigatiesysteem heeft meegeleverd in mijn V60.
Na installatie van de nieuwste kaartupdate (4 november 2016) moet ik constateren dat wijzigingen in het wegennet wel erg vertraagd worden doorgevoerd. Ruim een jaar geleden is bijvoorbeeld de rondweg Reeuwijk al in gebruik genomen, maar na 2 kaartupdates is die bij Sensus nog steeds onbekend. In mijn TomTom staat hij al meer dan een half jaar !
Naast de vaak zeer slecht uitgesproken plaatsnamen (in het buitenland volkomen onverstaanbaar) zijn er nog vele tekortkomingen te noemen. Wanneer krijgen we eindelijk eens een TomTom in de auto ?
dbosker
6th Gear member

je kunt altijd een Tomtom in je auto plaatsen. Kwestie van bestellen en aan het raam plakken !

laatste Volvo (960) verkocht
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Daarbij is het nog maar de vraag of het aan Volvo of Here ligt, als de kaarten niet zijn bijgewerkt... veel overheden zijn ook niet altijd even netjes met het doorgeven van wijzigingen. Maar ik moet toegeven, dat ook mijn aanwijsdame soms de plaatsnamen met wel een heel plaatselijk accent uitspreekt :o
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
BlackcurrantV70
7th Gear member

Vanaf 2019 gaat Volvo samenwerken met TomTom, dus nog even geduld
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
passenger
3rd Gear member
Contacteer:

Mits Tomtom dan nog bestaat :devil:
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
mga1600
6th Gear member

Ik had eerder ook een losse TomTom en later een vergelijkbaar Garmin systeem omdat de TomTom letterlijk de weg kwijt was. Bediening van beide is misschien wat eenvoudiger, maar om nou te zeggen dat het spectaculair veel beter is dan het Sensus systeem....nou nee. Van mijn TomTom heb ik maar kort plezier gehad omdat de gps-antenne niet goed meer werkte. Garantie kreeg ik niet. Met mijn Garmin ging het beter en kreeg ik een lifetime kaartupdate abonnement, ik meen tot 4 maal per jaar gratis. Maar de actualiteit van de kaarten was zeker niet beter dan die van Sensus. Volgens mij kwam het uit dezelfde database.
En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die het de losse systemen kostte om satelieten te vinden, vond ik erg lastig als je in een vreemde stad uit een parkeergarage komt en er geen idee van hebt waar je heen moet. Het Sensus systeem is wat dat betreft altijd bij de les.

Dus ik neem de paar minpuntjes graag voor lief en red me uitstekend met het Sensus systeem. Bovendien vind ik het feit dat het Sensus systeem niet alleen fysiek netjes geïntegreerd in het dashboard zit belangrijk, maar ook het feit dat het "hangt" aan het VOC-systeem. Ook vind ik het prettig dat de actuele status van de auto als input wordt gebruikt belangrijker dan de manier waarop een straatnaam wordt uitgesproken. Een TomTom vraagt niet spontaan -bij een laag brandstofniveau: "zal ik een tankstation opzoeken en er heen navigeren"? Sensus wel. Thuis op de bank kan ik vast een adres naar mijn Sensus navigatie doorschieten.....handig toch? Het rittenlogboek met km-standen is ook een pre. En ook de navigatie-aanwijzingen op het dashboard instrument, hoe simpel dan ook uitgevoerd, vind ik een meerwaarde.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Raar, Bij mij staat er zelfs al een weg op die ze nog aan het graven zijn momenteel :D (Ring rond Brecht). Wees blij met je navigatie. Mijn Opel Astra (MY2014) werd geleverd met kaarten van 2011!!! 2 jaar later kwam er 1 update uit die dan 179€ kost! Dit blijkt na navraag aan HERE kaarten te zijn van 2014....... Kan bij Opel allemaal zo maar.... Daarmee dat ik het merk gewoon verbannen heb. Voor mij is de navigatie die ik nu dus heb gewoon heerlijk en super correct (als je ziet wat voor rommel mijn vorige was)
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
PGV90
6th Gear member

vriesgda schreef: :( Jammer dat Volvo zo'n slecht navigatiesysteem heeft meegeleverd in mijn V60.
Na installatie van de nieuwste kaartupdate (4 november 2016) moet ik constateren dat wijzigingen in het wegennet wel erg vertraagd worden doorgevoerd. Ruim een jaar geleden is bijvoorbeeld de rondweg Reeuwijk al in gebruik genomen, maar na 2 kaartupdates is die bij Sensus nog steeds onbekend. In mijn TomTom staat hij al meer dan een half jaar !
Naast de vaak zeer slecht uitgesproken plaatsnamen (in het buitenland volkomen onverstaanbaar) zijn er nog vele tekortkomingen te noemen. Wanneer krijgen we eindelijk eens een TomTom in de auto ?
@vriesgda.
Heb je wel de juiste versie te pakken?
Ik was daar ook benieuwd naar, maar zie die rondweg Reeuwijk er trouwens wel op staan. Gek genoeg idd nog niet volledig met de nieuwe rotonde vlak bij de snelweg, maar wel die naar Reeuwijk-dorp en Tempel. Ook de rondweg Boskoop. En de A4 Delf naar Rotterdam. Allemaal dit jaar open gegaan.
En ja, kaarten lopen altijd iets van 3/4 jaar achter, maar zo eens in het half jaar een update bevalt mij wel goed.

Voor mij is een vaste navigatie in de auto een pre tov losse apparaten.
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Get!em
3rd Gear member

Kaartmateriaal loopt ongeveer 2 kwartalen achter, tov levering Volvo. Inclusief verwerking door Here is mijn inschatting dat de getoonde informatie (wegen) ongeveer 3 kwartalen geleden aan Here geleverd moet zijn en door Here verwerkt moet zijn om in de update te zijn meegenomen.

Je kunt hier de actuele kaart van Here zien, en daarmee dus welke informatie je in de eerstvolgende update, of die daarna, kunt verwachten: https://wego.here.com/?map=52.04692,4.7 ... %20Randweg

TomTom heeft inderdaad een aantal features die 'modern' zijn (navigatie op je telefoon daargelaten), zoals een live traffic en als je wil dagelijkse updates als je je apparaat aan het internet hangt.
Volvo heeft echter een poging gedaan met Here/iGo/SCT, inclusief internet + live traffic. Dat liep nou niet echt soepel, oa vanwege slechte gps. Dan is de (gratis) verkeersupdate die via het Premium TMC kanaal binnenkomt eigenlijk nog best goed.

Renault heeft TomTom geintegreerd (als optie), maar voor het live traffic gedeelte mag je gewoon per maand extra betalen. Tevens betaal je daar ook voor kaartupdates.

Dan is de gratis levenslange update bij Volvo toch een leuke feature, ondanks de kleine vertraging.
Tevens is de stembediening heerlijk snel (wel even je medepassagiers de mond snoeren), inclusief de integratie met stuurknoppen.
Probeer onderweg ook eens het commando 'alternatieve routes' als je denkt dat je route beter kan. Goede kans dat 1 van de 3 geboden routes toch aan je wensen voldoet, samen met de TMC traffic.
fkey
2nd Gear member

Here heeft een site waar je "map feedback" kan geven.
Weet niet hoe snel dat verwerkt wordt...
fkey
2nd Gear member

MichelR
6th Gear member

De wegen rond mijn nieuwbouw (5 jaar oud nu) destijds ook allemaal met de hand aangepast op de Here site via de mapeditor..
En nu met laatste update staat nu bijna alles goed maar zo zie je gaat een tijd overheen.

Zie nu nog steeds mensen die volgens navigatie een straat in rijden wat nu dus een ingang van een parkeergarage is geworden.. :)
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Richard71
2nd Gear member

Weet er iemand welke versie er nu de laatste update is?
Gisteren de auto opgehaald, volgens de dealer met de door mij gevraagde update.
Vanmiddag via Leeuwarden naar een verjaardag gereden, maar de nieuwe haak om Leeuwarden kende de navigatie niet :'( .
Heel bijzonder, die is toch al sinds januari 2015 open. Moet ik me nu genaaid voelen?
Volgens de auto is onderstaande nu geïnstalleerd:

Software versie: 1100
Kaartversie: 30.13.02
Kaartregio: Europa
Laatst gewijzigd door Richard71 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik gek??? Nèèèèèh, een limited edition!!

Volvo XC60 R design 2017
PGV90
6th Gear member

Dank voor de link, meteen een paar aanpassingen in de omgeving doorgegeven;
zie trouwens op die kaart dat zelfs de nieuwe wegen bij Gouda (parallel structuur, 23 dec 2016 geopend) er al op staan.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
BraboFrits
5th Gear member

Geen enkel navigatiesysteem is perfect. Het systeem van Volvo vind ik snel en behoorlijk goed. Spraakgestuurd vind ik ook erg prettig.
Wat ik wel veranderd zou willen zien is de mogelijkheid om een route aan te maken op de PC en die dan te importeren in de nav van de V70. Helaas bestaan daar geen plannen voor volgens mij. Betekent dat ik op vakantie de losse Garmin meeneem, die kan dat allemaal wel.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Smartbart
1st Gear member

Weet iemand wat een update van de kaarten naar de nieuwste versie kost (census connect, Igo)?
ZweedseFerrari
Starter

Ben ik zelf ook wel benieuwd naar, een overzicht met wanneer er nieuwe kaart updates zijn van Volvo voor Sensus Connect, eind 2016 heb ik de laatste kaart van destijds geïnstalleerd, maar is er ondertussen ook al een kaart van begin 2017?
MichelR
6th Gear member

Kaart updates altijd begin mei en begin november.. Dus nog paar weken geduld.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Doc R
2nd Gear member

Ook handig, Google maps.. evt via apple carplay. Heeft de mijne helaas niet.

Bij Sensus merk ik vaak dat ik zo'n 50-100 meter verder ben dan Sensus via satelliet doorheeft. Als afslagen vlak achter elkaar zitten ben je d'r al weer voorbij. Hou je daar rekening mee dan, voor de afwisseling, ligt Sensus weer 50 meter voor... Vind het dus niet heet meest ideale systeem..
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
Jacqueline_dF
1st Gear member

Afgelopen maand ook nog eens geinformeerd naar een nieuwe update van de navigatie. Is gewoon niet beschikbaar. Wilde er ook niet meer op wachten. Uiteindelijk maar de TomTom go 6200 aangeschaft. Met de vaste simkaart, routes vanaf je telefoon instellen en meteen de laatste file overzicht krijgen en alternatieven...werkt perfect. Ook aangeschaft omdat de accu van mijn smartphone zeer snel leegloopt tijdens navigatie gebruik. Apps die ik voor navigatie en files update gebruik zoals Flitsmeister en Waze kunnen ook niet tippen aan de TomTom. Erg blij met mijn TomTom en zeer kwalijk van Volvo dat er gaan navigatie update bestaat voor mijn V60 PIH MY2014
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”