Beste forum leden,
Ik heb in juni 2015 een Volvo V50 1.6 D gekocht. Bouwjaar 2005, geen roetfilter af fabriek, en ik kocht hem met 297.000 km.
Momenteel staat hij op 408.000 km.
Ik heb bij 320.000 km de turbo laten vervangen inclusief aanbouw delen.
Ik heb bij 355.000 km de EGR laten vervangen, en 1 verstuiver laten vervangen door een gereviseerde, de anderen waren goed.
Verder heb ik wel elke 15.000 km de olie+ filter en eventueel andere filters, volgens interval vervangen.
Ook heb ik in die 110.000 km een aantal keer de banden, wiellager en remblokken vervangen.
Een keer per paar duizend kilometer brandt het Anti Skid lampje, oorzaak stuurhoekpositiesensor (?), dan gaat hij ook in de noodloop. Bij opnieuw starten is het 9 van de 10 keer gelijk weg.
Nu zit ik over 8.000 km op het punt dat ik sowieso moet vervangen:
- Grote onderhoudsbeurt
- 4 x banden
- alle remblokken
- alle ophangingsrubbers
Ik vraag mezelf af of dit nog rendabel is. Ik bedoel, als bijvoorbeeld de verstuivers of turbo kapot gaan, kost het altijd 1000+ euro. En dat in combinatie met het onderhoud van 500+ euro dat ik ga doen.... De auto heeft van buiten wat schades, maar rijdt verder perfect. Verkoopwaarde zal zijn 1750-2000 EUR.
Is het nog wijs om hier geld in te investeren? Wat denken jullie?
Zal ik mijn V50 1.6D opknappen of niet? 408.000 km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1371
- Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41
Ik denk dat je hoe dan ook, erg goedkoop rijd met die auto. Onderdelen slijten altijd, ook op op je volgende auto.
Wanneer de auto verder goed bevalt zou ik doorrijden, je schrijft er weinig op af en je weet wat je hebt.
Maar soms wil je wel eens wat anders, goedkoper is dat echter zelden.
Wanneer de auto verder goed bevalt zou ik doorrijden, je schrijft er weinig op af en je weet wat je hebt.
Maar soms wil je wel eens wat anders, goedkoper is dat echter zelden.
Laatst gewijzigd door sequence op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 T2 Nordic+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38
Wellicht is het een optie om een prijsopgaaf te laten maken van de grote onderhoudsbeurt, banden, remblokken en ophangingsrubbers. Mocht dit gunstig uitvallen is het altijd nog een optie om door te rijden met de auto. Ik ben het eens met de reactie hierboven, afschrijven zal de auto nauwelijks meer doen. Goedkoper kun je bijna niet rijden, maar dan moet de auto natuurlijk wel in goede staat zijn. Succes met de keuze.
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Lekker doorrijden tot er iets duurs stuk gaat en dan een andere V50 kopen.
Goede onderdelen bewaren/overzetten en het omhulsel weggooien.
Ik denk dat je de huidige inruilprijs wat optimistisch inschat.
Goede onderdelen bewaren/overzetten en het omhulsel weggooien.
Ik denk dat je de huidige inruilprijs wat optimistisch inschat.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 22:41
Lastig! Ik zit in een soortgelijk parket, heb bij 312k km een 2.0d gekocht, die staat inmiddels op 413k. Qua onderhoud heb ik geluk gehad, naast beurtjes een setje achterdempers, een veer, de egr klep en nog wat kleine dingen. Maar ik heb me steed voorgehouden dat een dure reparatie vast niet 'alleen' gaat komen. Het was voor mij dus een gok, als er een flinke reparatie aan zou komen had ik hem eruit geduwd. Stel je voor je vervangt een turbo en de week erna overlijdt het vliegwiel. Wat doe je dan?
Hoe is jouw vliegwiel en koppeling? Wanneer moet de distributieriem?
1750-2000? Als iemand mij 1500 voor de mijne biedt mag hij hem hebben, ik ga uit van 1000 voor de mijne.
Hoe is jouw vliegwiel en koppeling? Wanneer moet de distributieriem?
1750-2000? Als iemand mij 1500 voor de mijne biedt mag hij hem hebben, ik ga uit van 1000 voor de mijne.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de auto verder nog goed rijd zou ik er lekker mee doorrijden. Goedkoper kan haast niet aangezien je geen afschrijving meer hebt.
Wat die fout betreft over de stuurhoek sensor: Er zit een sleepring onder je stuur die af en toe geen contact maakt. Dat is een kwestie van opnieuw solderen, of een nieuwe sleepring monteren. Die zijn best duur.
Wat die fout betreft over de stuurhoek sensor: Er zit een sleepring onder je stuur die af en toe geen contact maakt. Dat is een kwestie van opnieuw solderen, of een nieuwe sleepring monteren. Die zijn best duur.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51
Ik heb zelf al een psa motorblok gekocht met injectoren, turbo en alle sensoren voor 400€ en 30.000km.
Met elke wagen kan je blijven rijden, zolang je er geld insteekt. De vraag is hoeveel. Zolang je er graag mee rijd, herstellen!
Zorg dat je eventuele volgende wagen, dezelfde bandenmaat heeft, dan kan je die al recuppen.
Met elke wagen kan je blijven rijden, zolang je er geld insteekt. De vraag is hoeveel. Zolang je er graag mee rijd, herstellen!
Zorg dat je eventuele volgende wagen, dezelfde bandenmaat heeft, dan kan je die al recuppen.
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Hahaha wij hebben net hetzelfde "probleem". Onze S40 1.6D uit 2005 heeft momenteel 365.000km op de teller. Vorig jaar hebben we er de eerste grote kosten aan gehad. Daarvoor nooit wat aan geweest. Maar sinds vorig jaar heeft hij dus soms wat kuren. Wat er allemaal vervangen is vorig jaar:
- Draagarmen
- Schokdempers achter
- Alternator
- Bedrading van de alternator
- Batterij (was nog de eerste
)
- Remklauw rechts achter
- Wiellager links achter
- intercooler slangen
- intercooler
En nu staat hij momenteel ook in de garage omdat hij dienst weigerde. Nu blijkt de EGR defect te zijn. Deze wordt ook weer hersteld samen met een groot onderhoud. Alles wordt steeds bij een officiële Volvo dealer gedaan en alles heeft héél wat geld gekost. Kosten van vorig jaar zijn opgelopen tot over de 3000€ en dan is de EGR (360€) die nu kapot is er nog niet bij geteld.
Ook wij vragen ons af of dit alles nog rendabel is en of het de moeite nog is om hem steeds te laten herstellen. Maar het is daarvoor altijd een zéér goede wagen geweest en het geen er nu aan komt is eigenlijk normaal bij deze kilometerstand. Zolang het motorblok zelf nog goed is en er enkel aanbouwdelen defect zijn dan vinden wij het precies nog altijd de moeite. En nu we al die kosten gedaan hebben denken we ook we dat het stom is om hem weg te doen. Wie weet koop je een andere en sta je weer voor dezelfde kosten.
- Draagarmen
- Schokdempers achter
- Alternator
- Bedrading van de alternator
- Batterij (was nog de eerste

- Remklauw rechts achter
- Wiellager links achter
- intercooler slangen
- intercooler
En nu staat hij momenteel ook in de garage omdat hij dienst weigerde. Nu blijkt de EGR defect te zijn. Deze wordt ook weer hersteld samen met een groot onderhoud. Alles wordt steeds bij een officiële Volvo dealer gedaan en alles heeft héél wat geld gekost. Kosten van vorig jaar zijn opgelopen tot over de 3000€ en dan is de EGR (360€) die nu kapot is er nog niet bij geteld.
Ook wij vragen ons af of dit alles nog rendabel is en of het de moeite nog is om hem steeds te laten herstellen. Maar het is daarvoor altijd een zéér goede wagen geweest en het geen er nu aan komt is eigenlijk normaal bij deze kilometerstand. Zolang het motorblok zelf nog goed is en er enkel aanbouwdelen defect zijn dan vinden wij het precies nog altijd de moeite. En nu we al die kosten gedaan hebben denken we ook we dat het stom is om hem weg te doen. Wie weet koop je een andere en sta je weer voor dezelfde kosten.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total

- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Dergelijke auto's lekker afrijden mits je de kosten in de hand houdt door zelf te sleutelen of een goede specialist/ monteur eraan te laten werken.
Dealerkosten zoals hierboven beschreven vind ik buitenproportioneel.
Dealerkosten zoals hierboven beschreven vind ik buitenproportioneel.
Laatst gewijzigd door Carfreak op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Onze S40 is hersteld....... Je raadt het nooit.... Volvo Assictance is weer onderweg. Hij weigert weer te starten. EGR is vervangen door een nieuwe en hij doet weer exact hetzelfde. Beginnen het nu wel aardig beu te worden!
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
)
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total
