Navigatie systemen

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Axemen
2nd Gear member

Hallo,

Ik ben een complete analfabeet wat navigatiesystemen betreft (ik ken het woord Tom Tom maar daar houd het zo'n beetje op), maar wil er nu toch een kopen.

Mijn voorlopige eisen aan het apparaat: de weg kunnen aangeven in Europa. Daarnaast sta ik open voor eventuele handige extra meelgeleverde functionaliteiten.

Iemand suggestie's ?
Volvo V40 1.9D Europa Elegance 2003
Volvo V40 1.9TD Europa Elegance 2004
paQ
4th Gear member

Wellicht is het handig eerst eens een budget vast te stellen.
En bijvoorbeeld zaken of je de kaarten op een Harde schijf wilt, zodat je eignelijk nooit iets hoeft te laden, of op kaart DVD's (werkt VEEL sneller dan CD-roms)
ook handig kan zijn of je bijvoorbeeld DVD's wilt kunnen afspelen op eht apparaat; dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor een kleine achterin (extra schermpje aankoppelen voor bambi)

maar al die zaken hangen weer samen met een budget.
Aangezien navigatiesystemen varieren van 199 tot 4000 euro, denk ik dat je daar moet beginnen.
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
doubleyou7
2nd Gear member

Axemen,

In mijn V70 uit 2003, zojuist aangeschaft, zit een Panasonic navigatiesysteem met groot tft-beeldscherm.
En juist die grootte van het scherm stoort me; ik ga dus op zoek naar een TomTom.
Maar zoek jy wel zo'n systeem, kijk op Marktplaats en zoek onder "Panasonic Navigatiesysteem incl. 7" TFT breedbeeld monitor".
Je kunt het systeem nog werkend zien, want is nog niet uitgebouwd
V60 D5 Summum 2012
Axemen
2nd Gear member

Moet er even verder over nadenken, bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Gistermiddag na het boodschappen doen rij ik nog even langs een vestiging van Automat. Ik geef duidelijk aan dat ik me aan het orienteren ben en of ze tijd hebben me 'les 1 auto navigatie te geven'. Maar natuurlijk, ik haal even mijn collega, die heeft daar meer verstand van.

Dan kunt het beste deze nemen meneer (Pioneer AVIC-S1). Ik vraag: "waarom ?". Antwoord: als u bijvoorbeeld naar Griekenland wil rijden geeft u dat in samen met uw woonplaats, dan kunt u daarna in 1x naar Griekenland rijden.

Ervan uitgaande dat dat toch wel de minimale functionaliteit van zo'n apparaat is (waar heb ik er anders een voor nodig): ik wordt daar zo moe van...

'Grappig' detail, het was het enige navigatiesysteem wat in de vitrine stond...
Gast

doubleyou7 schreef:Axemen,

In mijn V70 uit 2003, zojuist aangeschaft, zit een Panasonic navigatiesysteem met groot tft-beeldscherm.
En juist die grootte van het scherm stoort me; ik ga dus op zoek naar een TomTom.
Maar zoek jy wel zo'n systeem, kijk op Marktplaats en zoek onder "Panasonic Navigatiesysteem incl. 7" TFT breedbeeld monitor".
Je kunt het systeem nog werkend zien, want is nog niet uitgebouwd
Deze misschien?
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_dive ... 92772.html

@doubleyou7,
We hebben ook een vraag en aanbod op dit Forum :P

Succes
Axemen
2nd Gear member

Wat ik vergat te vragen: welk systeem hebben jullie en waarom ?
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Axemen
2nd Gear member

VolvoXC70, 'k Weet niet of ik je goed begrijp, misschien is de volgende alinea daarom overbodig.

Wat ik wilde zeggen, waar ik zo moe van word, is de beroerde service die in mijn beleving her en der wordt gegeven. Als ik duidelijk aangeef dat ik me aan het orienteren ben, vraag om wat voorlichting, wat achtergronden, dan wil ik niet het gevoel krijgen dat de enige motivatie van de verkopende partij is om me 5 minuten later weer buiten de deur te hebben staan met het enige navigatiesysteem wat ze in de etalage hebben staan. Dat was hier het geval.

Uit de beschrijving die je geeft van de TT910 en de Nuvi kan ik in ieder geval al opmaken dat de Nuvi niets voor mij is. Bij dagtochten in het buitenland lijkt het me erg handig als je meerdere tussenpunten kan ingeven. Dat is dus info waar ik iets iets aan heb (evenals wat je al vertelde over losse cd/dvd's versus SD-kaart of HD).
Gast

Axemen, Ik lees ook mee, want af en toe zie ik ook door de bomen het bos niet meer.
Dus extra info, ben ik ook blij mee.

Vorig jaar een Grundig navi (Europa op harde schijf) mee gehad op vakantie, traag in berekenen route en ook geen tussenstops in te voeren.
Zocht geen eigen route op als er een weg afgesloten was. Wilde je tot vervelends toe terug hebben naar de wegafsluiting (alstublieft keren).

Eén advies; blijf je oude landkaarten gewoon bij de hand houden.
Hebben wij veel plezier van gehad. :P

Ik heb gehoord dat de nieuwe (platte) TomTom (Europa) snel is en gemakkelijk te bedienen is.
Wie kan dit bevestigen, mogelijk met enige uitleg over de mogelijkheden?
Oceanracer
Geartronic member

Zelf ben ik enthousiast gebruiker van Volvo's HU1205. Nadeel daarvan is wel dat je voor meerdere landen ook meerdere CD-rom's moet kopen. Zitten overigens wel in 1 pakket bij de dealer en kost ca € 250,00 voor alle cd'tjes. Sommigen vinden hem traag, maar ik vind hem snel genoeg. Na het invoeren van je bestemming kun je gelijk gaan rijden, het verloop van de route leest ie ondertussen wel in, maar daar heb je dus helemaal geen last van. Stem is duidelijk en rustig, aanwijzingen zeer plezierig. Scherm is goed afleesbaar. Verder is het ontwerp afgestemd op het interieur van je Volvo, net als de kleur van het display (groen dus). Het geluid is niet overweldigend (Pioneer met Mosfett klinkt "voller"), maar dat schijnt ook door mijn basis speakers te komen. Ik zet er eerdaags wel eens andere speakers in, maar dus zeker geen andere navi. Ik heb een tijdje een Becker geprobeert (die zat er in toen ik de wagen kocht) maar die beviel mij helemaal niet. Onlogisch menu en superklein scherm. Succes met je keuze!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
menjo
7th Gear member

Ik heb ook wel wat ervaringen.

De HU-1205 vind ik totaal onbruikbaar, je bent ontzettend lang bezig een adres in te voeren, tussenstops zijn niet mogelijk, de "kaarten" zijn onduidelijk, om de 200km cd wisselen omdat je van de kaart af rijdt. Zit te laag in het dashboard (bij een V70 zal dat waarschijnlijk meevallen) waardoor het gewoon ronduit onveilig is icm met de onoverzichtelijke kaartjes waar je veel te lang naar moet kijken. Verder erg weinig extra functionaliteit, hij brengt je wel waar je moet zijn, maar meer ook niet. Voor ritten/toeren oninteressant. Hij is duur, kaarten zijn duur en in een auto anders dan een S/V40 zou hij ook nog eens slecht klinken (zelf nooit geprobeerd, in een V40 klinkt ie gewoon goed).

Dan de TomTom 6 software op PDA (zelfde als op de nieuwe TT apparaten), eigenlijk niet veel negatiefs over te melden. Heeft 1 kaart voor heel Europa (eindelijk in deze versie), berekent snel, mogelijkheid tot ontwijken van "obstakels" (files, etc), uitgebreide route planning (snelwegen ontwijken, fietsroutes, wandelroutes, tussenstops). Supersnelle bediening vanwege het touchscreen (vele male sneller dan de 4 pijltjestoetsen van de HU-1205). Geeft duidelijk aan hoe lang je nog onderweg bent en hoe laat je aankomt. 3D weergave van wat je voor je ziet, daardoor erg makkelijk te zien waar je heen moet (volgens een ander topic alleen voor vrouwen, maar ik ben er ook wel blij mee). Enige nadeel tov de HU-1205 is de inbouw, dat moet meer als een carkit, dan als een radio, maar met bijv. een Brodit houder in de meeste auto's wel netjes en op een veilige plaats te doen.
Gast

Oceanracer schreef:Zelf ben ik enthousiast gebruiker van Volvo's HU1205. Nadeel daarvan is wel dat je voor meerdere landen ook meerdere CD-rom's moet kopen. Zitten overigens wel in 1 pakket bij de dealer en kost ca € 250,00 voor alle cd'tjes. Sommigen vinden hem traag, maar ik vind hem snel genoeg. Na het invoeren van je bestemming kun je gelijk gaan rijden, het verloop van de route leest ie ondertussen wel in, maar daar heb je dus helemaal geen last van. Stem is duidelijk en rustig, aanwijzingen zeer plezierig. Scherm is goed afleesbaar. Verder is het ontwerp afgestemd op het interieur van je Volvo, net als de kleur van het display (groen dus). Het geluid is niet overweldigend (Pioneer met Mosfett klinkt "voller"), maar dat schijnt ook door mijn basis speakers te komen. Ik zet er eerdaags wel eens andere speakers in, maar dus zeker geen andere navi. Ik heb een tijdje een Becker geprobeert (die zat er in toen ik de wagen kocht) maar die beviel mij helemaal niet. Onlogisch menu en superklein scherm. Succes met je keuze!
IK wil mijn HU803 sound absoluut niet missen. :P
En €250,- voor o.a. cd's die je nooit zal gebruiken.
Europa heb ik voldoende aan.
Evengoed een mooi en duidelijk verhaal. thanks.
Oceanracer
Geartronic member

Om de 200 km? Dat zijn wel hele kleine landjes waar jij doorheen rijdt! Ik kom (uit 't noorden) in Zuid-Frankrijk met slechts 2 cd-wissels. De eerste in Noord Frankrijk (na ca 700 km) en de 2e ter hoogte van Lion (da's na ca 500 km). De plek in een V70 is inderdaad hoger dan in een V40, dus goed af te lezen en in te voeren. Je kunt wel een tussenstop (via via) invoeren maar de file's omzeilen gaat inderdaad niet. Er is wel een keuze voor wel of geen snelweg. En hij geeft alleen nog het aantal te rijden km's aan en niet hoelaat je er gaat komen. Totaal onbruikbaar is wel erg kort door de bocht hoor Menjo! Niet zo negatief.
Gast

menjo schreef:Ik heb ook wel wat ervaringen.

Dan de TomTom 6 software op PDA (zelfde als op de nieuwe TT apparaten), eigenlijk niet veel negatiefs over te melden. Heeft 1 kaart voor heel Europa (eindelijk in deze versie), berekent snel, mogelijkheid tot ontwijken van "obstakels" (files, etc), uitgebreide route planning (snelwegen ontwijken, fietsroutes, wandelroutes, tussenstops). Supersnelle bediening vanwege het touchscreen (vele male sneller dan de 4 pijltjestoetsen van de HU-1205). Geeft duidelijk aan hoe lang je nog onderweg bent en hoe laat je aankomt. 3D weergave van wat je voor je ziet, daardoor erg makkelijk te zien waar je heen moet (volgens een ander topic alleen voor vrouwen, maar ik ben er ook wel blij mee). Enige nadeel tov de HU-1205 is de inbouw, dat moet meer als een carkit, dan als een radio, maar met bijv. een Brodit houder in de meeste auto's wel netjes en op een veilige plaats te doen.
Duidelijk.
Is bij de TomTom de bluetooth een optie die goed bruikbaar is met een GSM.
Of is het beter om dan een apparte bluetooth carcit te kopen. Ervaring?
Persoonlijk wil ik zo min mogelijk extra's ingebouwd hebben
Dus een navi systeem is eigenlijk de max.
en die zou mooi op de plek van mijn huidige Nokia-carkit kunnen. Rechts boven naast het stuur.
menjo
7th Gear member

Niet ieder land past op 1 cd. En zoals ik zei kom je wel waar je moet zijn. Totaal onbruikbaar is het ten opzichte van de TomTom. Ieder z'n eigen mening natuurlijk. Het grootste probleem is de invoer, een touchscreen past zich op ieder moment aan aan de op dat moment handigste bediening (heel toetsenbord, 6 grote knoppen, etc) ipv alles alleen maar met een paar (6 bij HU-1205) knopjes. Daar hebben eigenlijk alle specifiek voor de auto ontworpen systemen last van.
Gideon_XC90
5th Gear member

Ben zelf ook aan het kijken, maar dan naar een PDA (HP), zodat ik nog maar een apparaat heb voor al mijn toepassingen. Hiermee kan je dan bellen navigeren, je agenda raadplegen internetten ed.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Oceanracer
Geartronic member

V70_Bifuel schreef:Ben zelf ook aan het kijken, maar dan naar een PDA (HP), zodat ik nog maar een apparaat heb voor al mijn toepassingen. Hiermee kan je dan bellen navigeren, je agenda raadplegen internetten ed.
Als je hem hebt aangeschaft, wil je dan je ervaring vwb de navi met ons delen? Voor wat ik er over heb gehoord (zelf dus geen ervaring mee) is dat het geheugen voor TomTom niet altijd toereikend is en daarmee de (werk)snelheid soms te traag kan zijn. "Sla rechts af" kan dan soms 100 meter te laat worden aangegeven :)
roever
4th Gear member

Ik ben zelf in het bezit van een Mio A701 telefoon met ingebouwde GPS(met MioMap 2.0 software, een versie van Navigon heb ik mij laten vertellen) en inmiddels ook een Mio C510 europa.

De A701 is een geweldig apparaat als je alles in een wilt hebben, je hebt dan namelijk een telefoon met GPS en PDA in een, erg handig! Totdat mijn Mio het vorige maand in eens begaf, toen had ik geen telefoon, geen navigatie en geen pda meer! (hij is wel netjes gerepareerd, maar dat duurder alles bijelkaar bijna 1 maand) Das wel iets om over na te denken.

Het is zo dat een pda met navigatiefunctionaliteit altijd een compromis blijft. De A701 werkt goed, maar aan de C510 kan het toestel (op navigatiegebied) niet tippen. Vooral de snelheid en het gebruiksgemak zijn minder, voor mij voorheen geen probleem omdat ik maar incidenteel gebruik maakte van de navigatie. Nu ik hem bijna dagelijks gebruik is dat een groter probleem, dan is het elke keer opstarten van de software, en de minder snelle bediening storend.

Vandaar de Mio C510 aangeschaft en meteen een losse TMC antenne erbij genomen. De C510 heeft als grote voordelen boven een pda met navigatie dat ie puur en alleen gemaakt is voor navigatie. Hij is makkelijker te bedienen met het grote scherm met de grote toetsen en werkt een stuk sneller. Daarbij is TMC ideaal als je vaak op de weg zit.

Je zult dus eerst goed moeten afwegen waar je het toestel voor nodig hebt. Gebruik je het incidenteel kun je voor 350 euro een pda met navigatie kopen en heb je de PDA functionaliteit er als leuke bonus bij. Mocht je het intensiver gaan gebruiken zou ik kijken naar een PNA (dus het tomtom-idee) waarbij je voor 350 euro al een heel leuk systeem kunt krijgen of een ingebouwd systeem, waarbij het laatste meteen heel wat duurder is.

Ps voor de beeldvorming:

De A701
Afbeelding

De C510
Afbeelding
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
buddo
3rd Gear member

VolvoXC70 schreef: Dat is dus helemaal geen domme vraag. Veel navs. hebben de kaart van Europa maar deze bestaan uit allemaal losse kaarten. Bij de grens moet je dan handmatig wisselen van kaart, heel lastig.
Klopt… dit is voor mij ook reden geweest om een Mio met ingebouwde harde schijf te kopen die alle landen van Europa bevat met adressen op huisnummerniveau! Het is ondertussen al weer een oud model (Mio 269+ is zijn naam geloof ik) maar misschien wel vergelijkbaar met de Mio 710 qua werking. Als service van Mio kreeg ik dit jaar de nieuwe kaarten gratis toegestuurd en die kon ik zo via de computer uploaden naar de navigatie.
Deze zomer mee genomen op vakantie naar Italië… wat een gemak. Je voert een adres in en hij loodst je er zo naar toe. Als je fout rijdt (per ongeluk of omdat er een straat is afgesloten) gaat hij de route herberekenen om vanaf dat punt weer de volgende kortste route aan te geven. Dit doet hij (redelijk) snel.
En ook handig, als je het adres niet weet maar wel de naam van waar je naar toe gaat (museum, restaurant, hotel, camping enz) dan voer je de naam in bij points of interest, werkt super.
Wij hebben geen kaart meer gebruikt sinds we de Mio hebben! We waren wel wat sceptisch in het begin en hebben de kaarten voor de zekerheid wel meegenomen (met name op vakantie) maar dus niet nodig gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”