Beste mensen,
Ik kom erachter dat de D2 motor geen goede reputatie heeft. Geldt dit voor bepaalde typen D2 of is alles meuk? Ik heb een V70 my2014 met D2 op het oog, vandaar de vraag.
Advies nodig D2 motor
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13782
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
geen kanon maar een prima combinatie en voor relatief weinig geld te koopDB200 schreef: Beste mensen,
Ik kom erachter dat de D2 motor geen goede reputatie heeft. Geldt dit voor bepaalde typen D2 of is alles meuk? Ik heb een V70 my2014 met D2 op het oog, vandaar de vraag.
Prima bak; gewoon ff de-badgen en je collegas laten raden...
Haast moet je in de D2 zeker niet hebben. Het kost meer tijd om van stilstand naar 100 te accelereren dan dat de Grieken er over doen om de eurozone te verlaten. Boven de 160 gebeurt er nauwelijks meer iets.
viewtopic.php?t=73646
Volvo V70 D2 Nordic+ 2014
Eerste ervaring (750 km)
Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik mocht m'n nieuwe auto ophalen.
De vorige auto's waren allemaal MPV's maar nu weer de stap gewaagd naar een "lage" auto.
De keuze was al snel gevallen op de nieuwe V70 Nordic+ vanwege de overcomplete uitrusting.
Vanwege de bijtelling alsmede de grens van mijn leasebudget heb ik gekozen voor de D2 met 115 pk.
De kleur is Electric Silver Metallic.
Bij het in ontvangst nemen van de auto deze kleur voor het eerst "live" op een V70 gezien. En ik ben zeer content met de kleur... :-)
In 5 dagen nu al 750 km gereden, en met name snelwegkilometers. De motorisering voldoet goed in de auto. Verwacht geen race-auto, maar je komt meer dan goed mee met het overige verkeer.
Qua verbruik verrast hij mij zeer. Heb nu op 750 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:15,8 km. Met 120 km/u op de cruisecontrol loopt het verbruik zelfs richting de 1:19 km.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden en blij met m'n keuze.
3000 km (3.000 km)
De eerste 3000 km zit erop en met veel plezier.
Ondanks de "kleine" motor komt de auto goed en het verkeer mee en rijdt zeer volwassen, is stil en ook nog eens zuinig.
Volgens de boordcomputer heb ik over de 3000 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1 op 16,5 km.
Nu rij ik aardig wat snelwegkilometers en bij 120 km/uur rij je makkelijk zo rond de 1 op 18 / 19.... Maar op de stadse kilometers valt het verbruik tegen en zit je zo op de 1 op 10.
Dit komt met name dan door het veelvuldig optrekken, waarbij de motor flink aan het werk moet.
De auto (en met name de stoelen) zit heerlijk en bevalt me prima.
Ik had eerder een volvo moeten nemen......
Update - 8500 km (8.500 km)
Ondertussen weer de nodige kilometers erbij gereden.
De auto bevalt nog steeds zeer goed.
Enige issue welke nu optreedt zijn meldingen van de bandenspanning..... Bandendruk zou te laag zijn, maar blijkt bij controle correct. Waarschijnlijk zijn de sensoren ontregeld tijdens het wisselen naar de winterbanden. De garage gaat dit binnenkort nakijken.
De laatste weken verblijf ik voor mijn werk in Duitsland. Wat betekend in zondagavond naar locatie in Duitsland en op vrijdagavond weer terug. Afstand is iets meer dan 500 km.
Als ik dan een kruissnelheid aanhoud van 140 km/h dan verbruikt de auto op deze afstand (inclusief wegwerkzaamheden en de duitse heuveltjes) een zeer nette 1:16,5.
Trap je het gas echter iets meer in (dit gebeurd vaak op vrijdag), en hou je zo'n 180 km/h aan dan zakt het gemiddelde verbruik op deze afstand naar ca. 1:12....
Met het vermogen (en de juiste versnelling) is het trouwens aardig meekomen op de duitse autobahn. Op een vlak stuk bereikte ik zelfs (na enige tijd) een top van 201 km/h. Bultje af zelfs 215 km/h op de klok gekregen.
20.000 km (20.000 km)
De eerste 20.000 km zitten erop !
En met nog steeds evenveel plezier rij ik in deze auto. De afgelopen km's totaal geen bijzonderheden gehad.
Alleen het verbruik blijft me verbazen. Met heel heel veel moeite kom ik aan een gemiddeld verbruik van rond de 1:15. Dan schakel ik vroeg op (2000 toeren) en rij niet te hard (120 km/uur). De fabrieksopgave is op geen enkele manier realistisch.
Dit word ook bevestigd door de leasemaatschappij. Want zij hanteren een norm-verbruik van 1:14,3 voor deze auto. Dat is gebaseerd op ervaringscijfers en dus veel realistischer.
Vorige week werk ik door een vriend gewezen op de elektrisch bedienbare lendensteun die mijn auto had.....een wat ?.. een elektrische wat ?... Deze had ik dus totaal nog niet ontdekt :-) .... Na wat te mee hebben gespeeld, moet ik zeggen dat ik hem ook niet gemist heb.... Stoelen waren en zijn gewoon TOP.
30.000 km (30.000 km)
Ondertussen staan er al weer 30.000 kilometers op de klok.
Het blijft een heerlijke auto om in te reizen en met de D2 kom je meer dan goed mee in het dagelijkse verkeer.
Het verbruik blijft wel fors achter bij de fabrieksopgave ondanks dat ik echt m'n best doe om zuinig te rijden.
Punt van kritiek zijn de bandenspanningsensoren. Bij ritten van langer dan een uur en bij snelheden van 150+ komen er diverse meldingen dat de bandenspanning gecheckt moet worden. De spanning is echter steeds goed.
De garage heeft al diverse keren een software update doorgevoerd maar krijgt het niet verholpen. Tevens schijn ik de enige te zijn met dit problemen...... Men had nooit eerder klachten hierover...
Verder nog steeds tevreden.
50.000 (50.000 km)
Ondertussen rij ik nu een net een jaar in de V70 en heb nu de 50.000 km grens gepasseerd.
Deze 50.000 km heb ik met heel veel plezier en genot gereden.
Het verbruik.
In tijden van sjoemel software in diesels blijf ik me ook negatief verbazen over het verbruik van de V70.
Ik doe echt heel erg m'n best om zuinig te rijden. Bij 2000 toeren opschakelen, gaspedaal niet verder dan de helft indrukken, op de cruise-control rijden, op de snelwegen rij ik 115 km/uur.
Met veel pijn en moeite haal ik dan een gemiddeld verbruik op een hele tank wat rond de 1:16,5 ligt......
Dit wijkt wel heel fors af van de fabriekswaarde...
++++++++lees ook dit ff; beste samenvatting ooit! Zooooo duidelijk. Ik zeg doen die D2!
http://driveaholic.nl/rijtest-volvo-v70-d2-2015/
Haast moet je in de D2 zeker niet hebben. Het kost meer tijd om van stilstand naar 100 te accelereren dan dat de Grieken er over doen om de eurozone te verlaten. Boven de 160 gebeurt er nauwelijks meer iets.
viewtopic.php?t=73646
Volvo V70 D2 Nordic+ 2014
Eerste ervaring (750 km)
Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik mocht m'n nieuwe auto ophalen.
De vorige auto's waren allemaal MPV's maar nu weer de stap gewaagd naar een "lage" auto.
De keuze was al snel gevallen op de nieuwe V70 Nordic+ vanwege de overcomplete uitrusting.
Vanwege de bijtelling alsmede de grens van mijn leasebudget heb ik gekozen voor de D2 met 115 pk.
De kleur is Electric Silver Metallic.
Bij het in ontvangst nemen van de auto deze kleur voor het eerst "live" op een V70 gezien. En ik ben zeer content met de kleur... :-)
In 5 dagen nu al 750 km gereden, en met name snelwegkilometers. De motorisering voldoet goed in de auto. Verwacht geen race-auto, maar je komt meer dan goed mee met het overige verkeer.
Qua verbruik verrast hij mij zeer. Heb nu op 750 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1:15,8 km. Met 120 km/u op de cruisecontrol loopt het verbruik zelfs richting de 1:19 km.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden en blij met m'n keuze.
3000 km (3.000 km)
De eerste 3000 km zit erop en met veel plezier.
Ondanks de "kleine" motor komt de auto goed en het verkeer mee en rijdt zeer volwassen, is stil en ook nog eens zuinig.
Volgens de boordcomputer heb ik over de 3000 km een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 1 op 16,5 km.
Nu rij ik aardig wat snelwegkilometers en bij 120 km/uur rij je makkelijk zo rond de 1 op 18 / 19.... Maar op de stadse kilometers valt het verbruik tegen en zit je zo op de 1 op 10.
Dit komt met name dan door het veelvuldig optrekken, waarbij de motor flink aan het werk moet.
De auto (en met name de stoelen) zit heerlijk en bevalt me prima.
Ik had eerder een volvo moeten nemen......
Update - 8500 km (8.500 km)
Ondertussen weer de nodige kilometers erbij gereden.
De auto bevalt nog steeds zeer goed.
Enige issue welke nu optreedt zijn meldingen van de bandenspanning..... Bandendruk zou te laag zijn, maar blijkt bij controle correct. Waarschijnlijk zijn de sensoren ontregeld tijdens het wisselen naar de winterbanden. De garage gaat dit binnenkort nakijken.
De laatste weken verblijf ik voor mijn werk in Duitsland. Wat betekend in zondagavond naar locatie in Duitsland en op vrijdagavond weer terug. Afstand is iets meer dan 500 km.
Als ik dan een kruissnelheid aanhoud van 140 km/h dan verbruikt de auto op deze afstand (inclusief wegwerkzaamheden en de duitse heuveltjes) een zeer nette 1:16,5.
Trap je het gas echter iets meer in (dit gebeurd vaak op vrijdag), en hou je zo'n 180 km/h aan dan zakt het gemiddelde verbruik op deze afstand naar ca. 1:12....
Met het vermogen (en de juiste versnelling) is het trouwens aardig meekomen op de duitse autobahn. Op een vlak stuk bereikte ik zelfs (na enige tijd) een top van 201 km/h. Bultje af zelfs 215 km/h op de klok gekregen.
20.000 km (20.000 km)
De eerste 20.000 km zitten erop !
En met nog steeds evenveel plezier rij ik in deze auto. De afgelopen km's totaal geen bijzonderheden gehad.
Alleen het verbruik blijft me verbazen. Met heel heel veel moeite kom ik aan een gemiddeld verbruik van rond de 1:15. Dan schakel ik vroeg op (2000 toeren) en rij niet te hard (120 km/uur). De fabrieksopgave is op geen enkele manier realistisch.
Dit word ook bevestigd door de leasemaatschappij. Want zij hanteren een norm-verbruik van 1:14,3 voor deze auto. Dat is gebaseerd op ervaringscijfers en dus veel realistischer.
Vorige week werk ik door een vriend gewezen op de elektrisch bedienbare lendensteun die mijn auto had.....een wat ?.. een elektrische wat ?... Deze had ik dus totaal nog niet ontdekt :-) .... Na wat te mee hebben gespeeld, moet ik zeggen dat ik hem ook niet gemist heb.... Stoelen waren en zijn gewoon TOP.
30.000 km (30.000 km)
Ondertussen staan er al weer 30.000 kilometers op de klok.
Het blijft een heerlijke auto om in te reizen en met de D2 kom je meer dan goed mee in het dagelijkse verkeer.
Het verbruik blijft wel fors achter bij de fabrieksopgave ondanks dat ik echt m'n best doe om zuinig te rijden.
Punt van kritiek zijn de bandenspanningsensoren. Bij ritten van langer dan een uur en bij snelheden van 150+ komen er diverse meldingen dat de bandenspanning gecheckt moet worden. De spanning is echter steeds goed.
De garage heeft al diverse keren een software update doorgevoerd maar krijgt het niet verholpen. Tevens schijn ik de enige te zijn met dit problemen...... Men had nooit eerder klachten hierover...
Verder nog steeds tevreden.
50.000 (50.000 km)
Ondertussen rij ik nu een net een jaar in de V70 en heb nu de 50.000 km grens gepasseerd.
Deze 50.000 km heb ik met heel veel plezier en genot gereden.
Het verbruik.
In tijden van sjoemel software in diesels blijf ik me ook negatief verbazen over het verbruik van de V70.
Ik doe echt heel erg m'n best om zuinig te rijden. Bij 2000 toeren opschakelen, gaspedaal niet verder dan de helft indrukken, op de cruise-control rijden, op de snelwegen rij ik 115 km/uur.
Met veel pijn en moeite haal ik dan een gemiddeld verbruik op een hele tank wat rond de 1:16,5 ligt......
Dit wijkt wel heel fors af van de fabriekswaarde...
++++++++lees ook dit ff; beste samenvatting ooit! Zooooo duidelijk. Ik zeg doen die D2!
http://driveaholic.nl/rijtest-volvo-v70-d2-2015/
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Die slechte reputatie is van de eerdere 1.6 diesel (109pk) met 16 kleppen
Volgens mij nooit als D2 verkocht, maar als DriveE.
Betrouwbaarheid is minder en waar de D2 nog net voldoende is qua prestaties is de DriveE door 5-bak, 240 ipv 270nm en een paar Pk minder voor de meeste mensen toch echt ondermaats.
Volgens mij nooit als D2 verkocht, maar als DriveE.
Betrouwbaarheid is minder en waar de D2 nog net voldoende is qua prestaties is de DriveE door 5-bak, 240 ipv 270nm en een paar Pk minder voor de meeste mensen toch echt ondermaats.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3727
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Bedankt voor de tips. 115pk is voor mij meer dan genoeg, mijn benchmark is een Mercedes zuig-diesel zonder eco-rimram. Ik had alleen een verbruik verwacht van 1:20. Ik begrijp dat het verschil met een XC70 D5 AWD niet zo hele groot is, 1:14,5 om 1:13.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Forumlid Longone doet 1:26 met een V40 D2. Dan moet die 1:20 in een V70 haalbaar zijn. 

Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Maikel1991
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 05.11.2016 - 20:19
- Locatie: Lelystad
Verbruik valt mij in mijn S60 ook iets tegen, maar rij momenteel veel stadsverkeer (max 10km) en daardoor zal het verbruik ook iets minder zijn... Ik zit nu op 6.1L/100km, maar zodra ik een ritje van 50+ km maak zakt deze direct...
Gemiddeld verbruik bij mij op BC, motor vaak nog niet helemaal warm:
Stadsverkeer: +- 1/10
80 km/u: 1/25 (- 1/30 bij een goed warme motor)
100 km/u: 1/22
120 km/u: 1/18
130km/u: 1/16
Ik rij niet extreem hard, maar ga ook geen 100 op 130 wegen rijden...
Ik had als hoop dat ik inderdaad 1/20 zou halen, maar heb me als we straks meer snelwegkm's gaan maken neergelegd bij 1/18. Het is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid 80/100 wegen die je rijdt. Is dit veel, is 1/20 mijn inziens wel haalbaar, is dit bijna nooit, zou ik op een iets hoger verbruik rekenen...
Gemiddeld verbruik bij mij op BC, motor vaak nog niet helemaal warm:
Stadsverkeer: +- 1/10
80 km/u: 1/25 (- 1/30 bij een goed warme motor)
100 km/u: 1/22
120 km/u: 1/18
130km/u: 1/16
Ik rij niet extreem hard, maar ga ook geen 100 op 130 wegen rijden...
Ik had als hoop dat ik inderdaad 1/20 zou halen, maar heb me als we straks meer snelwegkm's gaan maken neergelegd bij 1/18. Het is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid 80/100 wegen die je rijdt. Is dit veel, is 1/20 mijn inziens wel haalbaar, is dit bijna nooit, zou ik op een iets hoger verbruik rekenen...
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack