Start/stop systeem werkt niet > accu te koud of aan het opladen

Maikel1991
2nd Gear member

Het viel me nu een paar dagen achter elkaar op dat S/S het niet deed. Toen ik dit in Amy CAR bekeek, stond er dat het systeem niet werkte vanwege een te koude accu of vanwege dat 'ie opgeladen werd. Gezien het een keer 8 voorgekomen is waarbij het me opviel, lijkt het laatste me erg stug.

Zijn er meer mensen die dit in de winter hebben en zegt dit eigenlijk dat ik gewoon een nieuwe accu moet hebben?

En aansluitend de vraag: kan dit wellicht ook de oorzaak zijn dat mijn multimediascherm soms zwart blijft bij het starten? Gebeurd niet vaak, maar komt wel af en toe voor.

Daar ik nog in de Alphabet-garantie val wil ik graag elk minuscuul puntje direct oplossen zodat ik na het half jaar niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

Thanks alvast voor jullie hulp

PS: ik heb gezocht maar de zoekfunctie lijkt weer kuren te vertonen?
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Het zwarte scherm van je multimediasysteem is op te lossen door een IAM update, die je bij de dealer kunt laten uitvoeren. Start/stop systeem is een issue waar wij zelf jaren probleem mee hebben gehad. Als het koud is buiten, werkt het niet, maar dan krijg je de melding "niet beschikbaar". "Accu aan het opladen" duidt vaak op een defecte start/stop accu (werkt soms wel, vaak niet). Die van ons was een aantal keer vervangen, maar elke keer kwam het terug.
Forrest
3rd Gear member

In het instructieboekje van mijn V70 MY2012 staat het volgende

Beperkingen
Automatische motorafslag werkt niet
Ook als het Start/Stop-systeem geactiveerd is,
zal de automatische motorafslag niet werken
als:

- u de gordelsluiting hebt geopend;
- de auto niet helemaal stopt;
- de capaciteit van de startaccu onder de toelaatbare ondergrens is gedoken;
- de motor niet op de normale bedrijfstemperatuur is;
- de buitentemperatuur onder het vriespunt of boven ca. 30 °C is;
- de omstandigheden in de passagiersruimte afwijken van de ingestelde waarden – wat te merken is aan het hoge toerental van de interieurventilator;
- er achteruit wordt gereden met de auto;
- de startaccu een temperatuur onder het vriespunt of boven ca. 55 °C heeft;
- de bestuurder krachtige stuurbewegingen maakt;
- het roetfilter van het uitlaatsysteem vol is. Pas nadat er een automatische reinigingscyclus is uitgevoerd (zie pagina 300), wordt de tijdelijk uitgeschakelde Start/Stop-functie weer geactiveerd;
- de file-assistent geactiveerd is, zie ook hoofdstuk "Adaptieve cruisecontrol" op pagina 180.

Ik neem aan dat deze voorwaarden min of meer ook gelden bij jou auto.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
Maikel1991
2nd Gear member

rsnhakan schreef: Het zwarte scherm van je multimediasysteem is op te lossen door een IAM update, die je bij de dealer kunt laten uitvoeren. Start/stop systeem is een issue waar wij zelf jaren probleem mee hebben gehad. Als het koud is buiten, werkt het niet, maar dan krijg je de melding "niet beschikbaar". "Accu aan het opladen" duidt vaak op een defecte start/stop accu (werkt soms wel, vaak niet). Die van ons was een aantal keer vervangen, maar elke keer kwam het terug.
Wat houdt een IAM update precies in? Ik heb bij aflevering de laatste versie van de software gehad waardoor ik ook de navigatie zelf kan updaten... Zit hier nog een verschil in?
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Bij mij werkt het start/stop systeem momenteel ook niet bij mijn V60 D3. Als ik ook 1 minuut in de wagen zit zonder dat de motor draait dan krijg ik momenteel ook de melding "Lage Accuspanning" te zien op de boordcomputer. Eén keer de temperaturen wat hoger zijn dan is deze melding ook weg. Ik heb geen start problemen en doe minstens 150km per dag dus de accu kan genoeg bijladen. Denk gewoon dat het allemaal wat met de koude te maken heeft.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
mga1600
6th Gear member

Bij mij werkte het kortgeleden ook niet, met precies dezelfde informatie. Oorzaak: accu defect, werd toen onder garantie vervangen. Sindsdien doet hij het altijd, ook bij vorst!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
teebee
7th Gear member

Bij mij is het vriespunt het duidelijke moment van niet meer werken ovv 'buitentemperatuur'.
Begrijpelijk want zo staat dit ook omschreven in de handleiding.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

Volvo_Bjorn schreef: Bij mij werkt het start/stop systeem momenteel ook niet bij mijn V60 D3. Als ik ook 1 minuut in de wagen zit zonder dat de motor draait dan krijg ik momenteel ook de melding "Lage Accuspanning" te zien op de boordcomputer. Eén keer de temperaturen wat hoger zijn dan is deze melding ook weg. Ik heb geen start problemen en doe minstens 150km per dag dus de accu kan genoeg bijladen. Denk gewoon dat het allemaal wat met de koude te maken heeft.
Ik zeg accu vervangen...

Ik had hetzelfde bij de V50, nieuwe accu erop en nooit meer die melding gehad.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Maikel1991
2nd Gear member

Maikel1991 schreef:
rsnhakan schreef: Het zwarte scherm van je multimediasysteem is op te lossen door een IAM update, die je bij de dealer kunt laten uitvoeren. Start/stop systeem is een issue waar wij zelf jaren probleem mee hebben gehad. Als het koud is buiten, werkt het niet, maar dan krijg je de melding "niet beschikbaar". "Accu aan het opladen" duidt vaak op een defecte start/stop accu (werkt soms wel, vaak niet). Die van ons was een aantal keer vervangen, maar elke keer kwam het terug.
Wat houdt een IAM update precies in? Ik heb bij aflevering de laatste versie van de software gehad waardoor ik ook de navigatie zelf kan updaten... Zit hier nog een verschil in?
Thanks voor al jullie reactie, even kijken dus of ik onder garantie een nieuwe accu kan krijgen.

Verder @Hakan of @iemand anders.... Wat houdt deze IAM Update precies in? Is dit de update die ik al gehad heb, of is er nog een speciale andere update voor andere componenten van het multimediasysteem?
RoaldH
6th Gear member

Maikel1991 schreef: Thanks voor al jullie reactie, even kijken dus of ik onder garantie een nieuwe accu kan krijgen.

Verder @Hakan of @iemand anders.... Wat houdt deze IAM Update precies in? Is dit de update die ik al gehad heb, of is er nog een speciale andere update voor andere componenten van het multimediasysteem?
Volgens mij is dat een speciale update voor de software van het multimediasysteem en niet voor het updaten van het kaartmateriaal.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
teebee
7th Gear member

Volvo_Bjorn schreef:
Wat kostte die nw accu?

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

teebee schreef:
Volvo_Bjorn schreef:
Wat kostte die nw accu?
Dat onthoud ik allemaal niet en heb de rekening van Broekhuis niet ten alle tijde bij de hand ;-)

Een origineel Volvo 80 Ah accu, ik gok iets van 140-150 euro dat het was.

Past:
Maikel1991
2nd Gear member

Aanvraag voor IAM update + Nieuwe accu onder garantie verstuurd naar Alphabet!

Ben benieuwd, maar mag aannemen dat dit gewoon opgelost gaat worden...
teebee
7th Gear member

@sebastiaan84
In de V60 met DRIVe start/stop systeem zitten 2 accu's; 1x 70ah en 1x 8ah.
Deze laatste wordt als hulpaccu gebruikt voor het startproces bij het start/stop systeem.
Ik dacht dat je die bedoelde.
Ik ga er vanuit dat indien die hulpaccu aan het end van z'n leven is je dat merkt in de functionaliteit van het start/stop systeem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.

ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Als ik een dagje of twee wel de standkachel gebruikte, maar niet voldoende kilometers maak tussendoor, dan krijg ik ook de melding SS niet beschikbaar. Accu wordt geladen of is te koud. Bij mij kloppen dan beide opmerkingen, de accu is dan nog wel koud (maar m.i. niet koud genoeg voor een capaciteitsprobleem) maar bovenal is hij nog aan het laden. Bij mij is een ritje van ongeveer 10 kilometer wel weer voldoende en verdwijnt de melding. Accu weer opgeladen en ondertussen weer warm, denk ik maar.

Natuurlijk kan een accu defect zijn, maar met de temperaturen van de afgelopen dagen kan ook een volledig gezonde accu wel 's een zwak momentje kennen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
sebastiaan84
4th Gear member
Contacteer:

teebee schreef: @sebastiaan84
In de V60 met DRIVe start/stop systeem zitten 2 accu's; 1x 70ah en 1x 8ah.
Deze laatste wordt als hulpaccu gebruikt voor het startproces bij het start/stop systeem.
Ik dacht dat je die bedoelde.
Ik ga er vanuit dat indien die hulpaccu aan het end van z'n leven is je dat merkt in de functionaliteit van het start/stop systeem.
Ik ken het systeem. Echter reageerde ik op iemand die buiten het probleempje van TS last had van een een zwakke accu. Dus vandaaruit gezien mijn reactie om de accu te vervangen.

Tip van flip, als je zelf de hulpaccu kan en wil vervangen, parts4sweden is leuk adresje met forumkorting en standaard lagere prijs tov dealer.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Past:
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Zolang De V60 perfect start blijft de accu lekker zitten :). Vervang hem zelf wel als het echt nodig is.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
teebee
7th Gear member

Parts4swedes heef voor zover ik weet alleen 'normale' accu's.
Geen accu's van 8 of 10ah.

rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Als je nu via usb de kaarten kunt updaten heb je misschien al een recente versie van de IAM update. Kun je eens in het instellingen menu kijken welke softwareversie van het systeem erop staat?
Maikel1991
2nd Gear member

ufovolvo schreef: Als ik een dagje of twee wel de standkachel gebruikte, maar niet voldoende kilometers maak tussendoor, dan krijg ik ook de melding SS niet beschikbaar. Accu wordt geladen of is te koud. Bij mij kloppen dan beide opmerkingen, de accu is dan nog wel koud (maar m.i. niet koud genoeg voor een capaciteitsprobleem) maar bovenal is hij nog aan het laden. Bij mij is een ritje van ongeveer 10 kilometer wel weer voldoende en verdwijnt de melding. Accu weer opgeladen en ondertussen weer warm, denk ik maar.

Natuurlijk kan een accu defect zijn, maar met de temperaturen van de afgelopen dagen kan ook een volledig gezonde accu wel 's een zwak momentje kennen.
Dat leek mij dus ook, en daar en wel regelmatig kortere stukjes rijd kon ik het me nog voorstellen... Toen ik echter zaterdag op en neer naar Amsterdam gereden was vanuit Lelystad (+- 50-60km), werkte het ook niet... Lijkt me dat het dan toch wel opgeladen en niet meer te koud moet zijn?

@Hakan: Uit m'n hoofd is dit 1100? Kan dat... Ik zal vanavond even kijken of dit software is, of de navigatieversie!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”