Powershift weigert winterstand

Plaats reactie
WH2016
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.01.2017 - 21:38

Ik heb in december een V70 T4 powershift uit 2012 gekocht.

Prima auto, maar helaas weigert de powershift om bij een koude motor via de manual stand naar de 2e versnelling te gaan (de 'winterstand'). Dit is na b.v. de gladheid van dit weekend erg vervelend. Ik kwam in de D stand gewoon niet weg van de oprit doordat de voorwielen constant slipten op de gladde ondergrond. De powershift is wat dat betreft erg 'agressief' in het optrekken.

De winterstand werkt pas nadat na circa 10 minuten de motor is opgewarmd. Kent iemand dit probleem, en liefst ook een oplossing ?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

WH2016 schreef: Ik heb in december een V70 T4 powershift uit 2012 gekocht.

Prima auto, maar helaas weigert de powershift om bij een koude motor via de manual stand naar de 2e versnelling te gaan (de 'winterstand'). Dit is na b.v. de gladheid van dit weekend erg vervelend. Ik kwam in de D stand gewoon niet weg van de oprit doordat de voorwielen constant slipten op de gladde ondergrond. De powershift is wat dat betreft erg 'agressief' in het optrekken.

De winterstand werkt pas nadat na circa 10 minuten de motor is opgewarmd. Kent iemand dit probleem, en liefst ook een oplossing ?
Even een "domme" opmerking maar heb je geen winterbanden of all seasons?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Dat zal met de ijzel van afgelopen weekend niet veel uitgemaakt hebben....
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Los van winterbanden of niet, als je manual geen uitsluitsel geeft zal een dealer je het beste kunnen vertellen wat normaal is. Het lijkt me dat dit zeker bij koude motor juist wel moet kunnen, maar goed.
Los daarvan, zou het je nog bij het wegrijden kunnen helpen als je spincontrol tijdelijk uitzet? Dat staat wel in de manual, maar op moment supreme vergeet je dat natuurlijk wel eens, het heeft mij in de Alpen een paar keer wel geholpen, ook al had ik dan geen powershift.
Kun je trouwens het aangrijp moment ook niet wat verzachten door nog voorzichtig wat bij te remmen en dan rustig te lossen?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Op puur ijs heb je idd niet veel aan je winterbanden...
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1513
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

En anders de vloermatten ondersteboven voor de wielen.....
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Geniaal idee...
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20594
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS break.
Blijven we bij de vraag? Over haperende winterstand.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik denk best eens bij de garage na vragen of het normaal is,dat zou ik doen...
WH2016
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.01.2017 - 21:38

Dank voor de reacties zover. De V70 staat op nieuwe Dunlop SP Winter Sport (225/50R17) winterbanden.

Mijn probleem is dat mijn rechtervoet is gefixeerd. Ik geef dus gas met erg weinig gevoel, vanuit mijn knie. Nauwkeurig doseren is daardoor onmogelijk. Ik ben daarom bij glad weer aangewezen op de winterstand. In D of 1 kom ik niet van z'n plek zonder hevig spinnende wielen.
Lastig als dan de bak pas in de winterstand (2e versnelling bij een Powershift) wil nadat de motor volledig is opgewarmd (wat een minuutje of 10 duurt).

Ik heb de Volvo bij een Opel garage gekocht. Deze willen best helpen, maar kennen het probleem niet.
Ik heb inmiddels 1 volvo-dealer benaderd, maar ook deze zegt het probleem niet te kennen.

Ik krijg van enkele Amerikaanse sites de indruk dat een 'powersflush' mogelijk een oplossing zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Uitlezen?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11710
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik weet niet waar in Nederland je woont, maar je zou eens contact op kunnen nemen met GS Powerflush in Uden, met de vraag of ze dit probleem kennen en of een flush van de bak hier een oplossing voor kan zijn.

Het lijkt me niet handig dat de winterstand van de Powershift niet werkt bij lage temperaturen :-)

Traction/spin control uitzetten lijkt me niet echt aan te raden. Bij gladde omstandigheden lijkt me dat redelijk essentieel qua veiligheid...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

In het boekje van 2012 (maar of dat dezelfde volvo is geen idee) staat dat je handmatig de winterstand activeert door de automatische bak handmatig in de 3de versnelling te zetten (dus geen 2de).

Maar of dat voor jou van toepassing is geen idee.

Powershift is code MPS6 op sticker linkerkant (rijrichting) in motorcompartiment
Laatst gewijzigd door M&M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11710
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

M&M schreef: In het boekje van 2012 (maar of dat dezelfde volvo is geen idee) staat dat je handmatig de winterstand activeert door de automatische bak handmatig in de 3de versnelling te zetten (dus geen 2de).

Maar of dat voor jou van toepassing is geen idee.

Powershift is code MPS6 op sticker linkerkant (rijrichting) in motorcompartiment

De Powershift werkt dus anders dan een Geartronic:

http://support.volvocars.com/nl/cars/Pa ... e80169ca47

"Met Powershift kunt u bij gladheid sneller wegkomen, als u handmatig de 2e versnelling inschakelt in plaats van de 3e met Geartronic."
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

arnoud schreef:
M&M schreef: In het boekje van 2012 (maar of dat dezelfde volvo is geen idee) staat dat je handmatig de winterstand activeert door de automatische bak handmatig in de 3de versnelling te zetten (dus geen 2de).

Maar of dat voor jou van toepassing is geen idee.

Powershift is code MPS6 op sticker linkerkant (rijrichting) in motorcompartiment

De Powershift werkt dus anders dan een Geartronic:

http://support.volvocars.com/nl/cars/Pa ... e80169ca47

"Met Powershift kunt u bij gladheid sneller wegkomen, als u handmatig de 2e versnelling inschakelt in plaats van de 3e met Geartronic."
In de handleiding van 2012 maar of die ook voor deze auto is staat letterlijk de Powershift werkt precies hetzelfde in de bediening als de Geartronic. Verder niets.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2338
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

In zowel het instructieboekje van zowel MY12 als MY13 staat inderdaad enkel de opmerking dat de powershift precies hetzelfde werkt als de GT, handmatig in 3 wordt gezien als 'winterstand'. Wellicht een 'uitprobeer poging' of het wel lukt in 3 weg te rijden van de topicstarter waard?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
_XC70_

Vraag om een Powershift Software Reboot bij de dealer! Moet lukken, echt!
WH2016
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.01.2017 - 21:38

Dank voor deze tip. Ik wist niet dat de powershift separate software gebruikte. Ik zal hierover contact opnemen met mijn dealer.

Inmiddels heb ik wel van diverse partijen bevestigd gekregen dat de powershift anders werkt dan de geartronic, ook al suggereert de handleiding dat deze hetzelfde werken.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Technisch Hebben beide een compleet andere werking.
De manual bedoelt waarschijnlijk dat de werking voor de gebruiker gelijk is.
En dat is in de meeste gevallen ook zo.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
_XC70_

Hier een quote uit een ander forum aangaande de reboot; het bestaat, succes!

"...I have had a software re-boot for the powershift and all seems to work as it should. When i am cruising at 65-70 in auto and shift to sport it drops a gear and increases revs. Shift back to auto and it goes back to 6th and the revs drop..." etc.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”