D2 2Liter Automaat rijervaringen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Ik heb een V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic besteld. met een 2 liter motor.
Echter, ik heb er nog niet in gereden.en ik kom ook geen rijtests tegen.
Zijn er mensen hier met ervaring met de 2 Liter D2?
Ik lees alleen dat hij "fijner" zou zijn dan de 1.6 (die ik nu heb in mijn 508) .
iemand een link naar een test OID?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Mijn ervaring is, nu na 1 jaar en ~85.000Km alleen maar positief. Na mijn V50 2.0D heb ik 2x een 1.6D2 gereden en nu dus een 2 liter D2 geartronic.

Het is geen strepentrekker, maar mijn snelwegkilometers gaan prima, ik kan normaal met het verkeer meekomen en in Duitsland kabbel ik gewoon met 160 - 170 met de rest mee. Als je dan terugmoet naar 100 en weer op wilt pakken moet je goed inschatten wat je doet, want van 100 naar 160 zijn er snellere auto's. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad en ik heb ook nog nooit een boze, seinende coureur in mijn binnenspiegel gezien!

Het enige wat op dat soort momenten echt beter kan is de geartronic. Om dit soort acties te kunnen doen wil de gt toeren maken en dan komt de D2 tekort. Dus bij dat soort acties schakel ik zelf om zo gebruik te maken van het koppel.

Verder rijdt het prima en heb ik het jaar afgesloten met een gemiddeld verbruik van 5.7L/100Km (gem. snelheid 79Km/U)
Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel!
Laatst gewijzigd door Rob M op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Misschien schakelflippers bijbestellen om sneller te schakelen dan de automaat doet? Ik ken de D2 verder niet, maar ik heb in mijn benzine XC60 wel flippers die ik bijvoorbeeld in bergachtig terrein gebruik om meer controle te hebben bij afdalingen bijvoorbeeld of om te anticiperen op een situatie (Automaat in sportstand).
Het is een relatief goedkope optie die je niet altijd maar wel soms goed van pas komt.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Dank Rob M.
Dat is ongeveer binnen de verwachtignen.
Ik zit met een schuin oog ook nog naar tuning te kijken
Maar vooraleerst lijkt het niet een must have.
Is het technisch dezelfde motor als de D3 trouwens?
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Is hetzelfde onderblok+kop als de D3.

Wat ik me afvraag, het prijsverschil is zo'n 1.500 euro. Als je de auto privé koopt en je gooit er een tuning tegenaan wat is dan je winst, 750 euro, en evt problemen met garantie?

Zakelijk kan ik me voorstellen dat je denkt ik wil niet 22% van die 1.500 extra willen bijtellen dus ik neem een D2.

Voor wat betreft de GT, ik heb een GT in mijn V50, weliswaar op benzine, maar toch. Ik vind de GT door de bank genomen (heb stukken in andere volvo's gereden met een GT) een trage versnellingsbak en idd vaak gericht op toeren maken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7798
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

sebastiaan84 schreef: Is hetzelfde onderblok+kop als de D3.
Dan wel het nieuwe D3 blok, de 'oude' heeft 5 heerlijke cylinders ipv de nieuwe 4
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

teebee schreef:
sebastiaan84 schreef: Is hetzelfde onderblok+kop als de D3.
Dan wel het nieuwe D3 blok, de 'oude' heeft 5 heerlijke cylinders ipv de nieuwe 4
Alle nieuwe volvo blokken zijn gelijk aan elkaar, zelfde onderblok en zelfde kop.

Enige verschil is turbo, mapping en versnellingsbakken.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7798
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

De kop van een 4c lijkt me niet gelijk aan de kop van e 5c.....
In jouw reactie werd geen onderscheid gemaakt daartussen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

teebee schreef: De kop van een 4c lijkt me niet gelijk aan de kop van e 5c.....
In jouw reactie werd geen onderscheid gemaakt daartussen.
De 5 cilinder is a. niet nieuw en b, geen VEA motor. ;-)

Misschien was mijn reactie wat onduidelijk. Alle nieuwe Volvo's met een VEA motor zijn 2 liter blokken, geen onderscheid tussen benzine en diesel, ze hebben een gelijk onderblok en kop, waardoor de boring en slag allen tot op de cc gelijk zijn aan elkaar.

Hier word e.a. ook wel uitgelegd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7798
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het was wellicht voor de TS onduidelijk, vandaar mijn aanvulling.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

+++t blijft behelpen+++ schreef: Dank Rob M.
Dat is ongeveer binnen de verwachtignen.
Ik zit met een schuin oog ook nog naar tuning te kijken
Maar vooraleerst lijkt het niet een must have.
Is het technisch dezelfde motor als de D3 trouwens?
Ik dacht dat er wel een andere turbo op de D2 zit in vergelijking met de D3.
Misschien kan iemand dit bevestigen (of ontkennen).
Ivm. tuning, bij bestellen vermoed ik een nieuwe auto. Waarom dan niet direct een D3 als je twijfelt over te weinig vermogen?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Rob M schreef: Mijn ervaring is, nu na 1 jaar en ~85.000Km alleen maar positief. Na mijn V50 2.0D heb ik 2x een 1.6D2 gereden en nu dus een 2 liter D2 geartronic.

Het is geen strepentrekker, maar mijn snelwegkilometers gaan prima, ik kan normaal met het verkeer meekomen en in Duitsland kabbel ik gewoon met 160 - 170 met de rest mee. Als je dan terugmoet naar 100 en weer op wilt pakken moet je goed inschatten wat je doet, want van 100 naar 160 zijn er snellere auto's. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad en ik heb ook nog nooit een boze, seinende coureur in mijn binnenspiegel gezien!

Het enige wat op dat soort momenten echt beter kan is de geartronic. Om dit soort acties te kunnen doen wil de gt toeren maken en dan komt de D2 tekort. Dus bij dat soort acties schakel ik zelf om zo gebruik te maken van het koppel.

Verder rijdt het prima en heb ik het jaar afgesloten met een gemiddeld verbruik van 5.7L/100Km (gem. snelheid 79Km/U)
Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel!
Nou!

Ik heb m en inderdaad, het is precies dit.
(zelfs het verbruik komt overeen) ;-)
hier is tie dan:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Wow! En een prachtige kleur. Heel veel plezier ermee!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”