Turbo fluit 1.6d V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
VolvoSurfer
1st Gear member

De turbo van mijn V50 1.6D werd van de week ineens erg hoorbaar. Ik hoor de turbo snel opspoelen en dan fluit ie hard. ZO hard had ik het nog niet gehoord sinds ik de V50 begin januari kocht.
Ik dacht een goede auto te hebben gekocht.... bouwjaar 2008, 275.000km, ervaren met veel kilometers maar wel met een onderhoudshistorie. Alle beurten zoals ik kon zien bij de Volvo dealer gedaan.

Nu dus een goed hoorbare turbo.

Vanmiddag bij de dealer geweest en die kwam met de mededeling dat het duidelijk geen lek is in het turbo circuit maar dat echt de turbo hoorbaar is. De turbo moet vervangen worden....

Eerste Vraag die ik hier heb, hebben mensen ervaring met het doorrijden met zo'n turbo? Wat zijn de risico's en hoe snel met de turbo vervangen worden?

Tweede vraag die ik heb, wat mag zo'n geintje kosten? De dealer is natuurlijk niet goedkoop....

Derde vraag, iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn? Het filtertje in de banjo aansluiting van de olieleiding op de turbo?

Vierde vraag, wat is het exacte onderhoud dat plaats moet vinden als de turbo kapot is en/of het filtertje vervuild? Ik denk aan flushen van de motor, is dit noodzakelijk?

Een hoop vragen maar ik hoop dat er mensen zijn die hier een eerlijk antwoord op kunnen geven.
Laatst gewijzigd door VolvoSurfer op 01.01.1970 - 01:00, 12 keer totaal gewijzigd.
YannickC
2nd Gear member

Verder rijden met kapotte turbo verhoogt het risico dat je op een gegeven moment olie kan krijgen in je inlaatsysteem.
Een beetje olie heb je altijd wel door een turbo, maar als het daadwerkelijk zoveel wordt kan de motor op olie beginnen lopen.
Als dit gebeurd kan je daadwerkelijk de motor opblazen... dus ja dat zal een kostelijke pil zijn (ik weet niet hoeveel) maar ik raad aan dit zo snel mogelijk te doen om erger te voorkomen.
teebee
7th Gear member

Eens, imho zo snel mogelijk laten fixen.
Ik heb in het verleden in een V50 2.0D een gescheurde turbo gehad. Gaf enorme rookpluimen door olie in inlaat.
Direct laten fixen en vlgs garage net op tijd...
Meen me te herinneren dat ik een kleine 500,- kwijt was.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Apox
2nd Gear member

Kan zijn dat het enkel bij geluid blijft, maar meestal niet.
Flush daarna is altijd goed en controle van de filter in banjobout en carterzift zijn standaard.
Je wil geen 2 turbos steken.
Longone
5th Gear member

Ik denk dat je bij een dealer al snel 1000 Euro verder bent, maar zoek eens op "turbo patronen" met Google en wellicht lukt het dan voor een veel lager bedrag.
VolvoSurfer
1st Gear member

Uiteindeijk was ik 900,- kwijt voor een nieuwe turbo, olie en de modificatie kit. Het carter is los gegaan en daar heeft men een nieuw filter met aanvoer buis in gezet.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”