Onlangs de klepspeling gemeten van onze V70N (2001) Vaste klepstoters.
Van 2 uitlaatkleppen is de gemeten waarde 0,30. Volvo geeft aan dat de minimumwaarde 0,35 moet zijn.
Nu heb ik gemeten via inspectieopeningen en heb ik het Volvo tooltje gebruikt dat je op de krukas schroeft.
Is een verschil van 0,05 millimeter iets om je zorgen over te maken?
Ik zie er eerlijk gezegd nogal tegen op om de hele operatie uit te voeren om de kleppen te stellen: distributieriem moet er af, Kleppendeksel moet met uiterste zorgvuldigheid losgehaald worden, etc.
oeps, zie dat dit topic in een verkeerde rubriek staat. Hoewel, het gaat wel om hetzelfde soort motor als ik het wel heb.
klepspeling
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20.12.2016 - 13:00
- Locatie: Puttershoek
Er is een voorgeschreven tolerantie op de klepspeling lijkt me, is dat niet terug te vinden in bij voorbeeld de Haynes?
Overigens zeg je de minimum waarde, wat is dan de gegeven maximum waarde?
Overigens zeg je de minimum waarde, wat is dan de gegeven maximum waarde?
Volvo S60 2001 2.4 170pk Mistral Green
Citroën BX 1985 19 Sport
Citroën BX 1985 19 Sport
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Klepspeling iets ruim hoor je maar kan minder kwaad. Klepspeling te klein kan tot verbrande kleppen voeren. Overigens wordt de klepspeling normaliter kleiner door gebruik. Dus zal je moeten stellen. Of die 0.05 direct problemen gaan veroorzaken zou ik niet weten maar die keuze zal je hoe dan ook zelf moeten maken. Hangt natuurlijk ook van de auto als geheel af!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zou er geen risico mee nemen, een nieuwe kop of koprevisie tzt wordt je ook niet vrolijk van. Is gewoon te krap, de toleranties zijn er niet voor niets.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Heb vorig jaar de kleppen van mijn V70 2.4 Bi Fuel 300.000 km toen, laten nameten
Waardes waren 0,25 op uit en 0,10 op inlaat dus kritiek
Bij een lange rit zou de zaak kunnen vastlopen met alle gevolgen van dien
De volvo expert ( man rijd zelf een 850) is er 2 dagen mee bezig geweest
Alles staat nu weer op normale waardes , ik meen 0,40 inlaat en 0,55 uitlaat
Het kost een paar centen (500) maar een motor in de soep is vele malen duurder
Ikmlaat ze nu preventief elke 100.000 km na meten voor het geveoel, want ook nameten is al een klus opzich daar er geen meetgaten "bijgeleverd" zijn
Waardes waren 0,25 op uit en 0,10 op inlaat dus kritiek
Bij een lange rit zou de zaak kunnen vastlopen met alle gevolgen van dien
De volvo expert ( man rijd zelf een 850) is er 2 dagen mee bezig geweest
Alles staat nu weer op normale waardes , ik meen 0,40 inlaat en 0,55 uitlaat
Het kost een paar centen (500) maar een motor in de soep is vele malen duurder
Ikmlaat ze nu preventief elke 100.000 km na meten voor het geveoel, want ook nameten is al een klus opzich daar er geen meetgaten "bijgeleverd" zijn
keep calm!, your randomizer is running