TCV: IPD of ARD?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Omdat ik mijn T5 binnenkort waarschijnlijk laat chippen heb ik het idee om de Turbo Control Valve alvast te vervangen door een IPD of ARD. De ipd is te verkrijgen via European Tuning en de ARD kan ik geen importeur voor vinden dus waarschijnlijk via internet rechtstreeks vanuit de usa. Welke tcv raden jullie aan?

Bij voorbaat dank, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Is totaal niet nodig. De originele TCV is goed genoeg heb ik mij laten vertellen en dat is ook degene die ik laatst weer heb laten installeren. Vervang em wel voor de zekerheid.
Ik heb zelf de CBV ook nog laten vervangen, voor een Forge variant. Die hebben ze meteen gemonteerd omdat de TCV ook moest.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera. Met name in het forum: turbo. Maar misschien zijn er nog meer meningen?

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Hoeveel km heeft de wagen?

Ik zou ze vervangen. Achteraf problemen te vermijden en miss ook te verbeteren. Win/win
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

230.000 km waarvan 180.000 op vialle lpi. Obbe(volvotune) zei via een SMS dat dit absoluut geen probleem is mits de conditie van de " hardware" oké is. Hij gaat dan naar ca. 260 pk en 380 nm. Maar de eigenlijke vraag is eigenlijk: welke tcv er beter voldoet. De "rustige" Ipd of de meer explosieve Ard?

Mvg,Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Bella schreef: Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera.
Logisch, als je van een oude/half versleten tcv naar een nieuwe gaat.
Of heb je cijfermateriaal waarmee die 0.02 snellere seconde aangetoond worden?.

Zelfde verhaal met nieuwe banden.
Recensies zijn dan ook altijd 100% beter, als deze mensen net voordien met kale banden reden... :D
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Obbe heeft de ARD TCV's gewoon op de plank liggen hoor.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Ik sluit me aan bij ludo, denk ni dat het een groot verschil zal zijn. Maar als je zeker wil zijn --> testbank. Bij mij was het 50€. Dan ben je ook zeker van de tuning. Met wat onderhandelen, kan je tvc voor en na checken.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Bella schreef: Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera. Met name in het forum: turbo. Maar misschien zijn er nog meer meningen?

Mvg, Frans
Je had voor de gein eens mijn V50 T5 moeten rijden met 508nm en de stock TCV, das pas snel oppakken :P
Tevens, hou er rekening mee dat er onderdelen aan de kleine kant gedimensioneerd zijn op je T5 voor de tuning. Denk hierbij aan de intercooler en de downpipe.
Die 260PK en 380nm zal je alleen halen in de meest positieve omstandigheden(testbank, koud weer etc.)
Enne, !!! komt nogal schreeuwerig over, terwijl we slechts hoeven te lezen ipv te luisteren ;)
Ludo schreef:
Bella schreef: Wel vreemd!!! Ik lees toch overwegend goede recensies over de ipd tcv. Beter en sneller oppakken etcetera.
Logisch, als je van een oude/half versleten tcv naar een nieuwe gaat.
Of heb je cijfermateriaal waarmee die 0.02 snellere seconde aangetoond worden?.

Zelfde verhaal met nieuwe banden.
Recensies zijn dan ook altijd 100% beter, als deze mensen net voordien met kale banden reden... :D
Klopt idd. Er zit een soort van veertje in die wat slapper wordt naar verloop van tijd. De originele TCV kan tot 1.2 bar aan, maar na jaren kan dit toch wel significant dalen waardoor je gedonder kan krijgen na tuning.
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Sorry vorige de3! Maar de vraag is nog steeds niet echt beantwoord. Ik vroeg namelijk of iemand ervaring had met de 2 tcv's en niet om allerlei redenen het niet te doen 8-)

Mvg, Frans
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Bella schreef: Sorry vorige de3! Maar de vraag is nog steeds niet echt beantwoord. Ik vroeg namelijk of iemand ervaring had met de 2 tcv's en niet om allerlei redenen het niet te doen 8-)

Mvg, Frans
Het geschrevene komt voort uit ervaring(en), het is niks meer of minder roeren in de marge...

De vraag heb je zelf al beantwoord met je 2e post in dit topic.
Het is geen kapitaal wat zo'n ding kost, dus koop die tcv en doe zelf de vaststelling.
Doe dat dan wel vóór je gaat chippen, anders gaat het vergelijk nergens over.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Ik heb ze er alle drie in gehad en toch moet ik je het antwoord schuldig blijven. Mijn auto had moeilijk te vinden storingen (schokkerig motorgedrag) en de originele TCV is toen in dat traject preventief vervangen voor een ARD-TCV door de garage. Het schokkerige motorgedrag bleek hoofdzakelijk veroorzaakt te worden door een klapperend membraan in de turbo (CBV). Omdat de turbo-regeling toch nog storingen gaf, heb ik zelf een IPD-TCV geplaatst. Tijdens plaatsen kwam ik er achter dat de garage de ARD versie verkeerd had aangesloten. Nu met IPD werkt het systeem fijn zonder storingen. Maar waarschijnlijk doet hij het met de ARD en Pierburg nu ook goed. Kortom, je hebt dus niets aan mijn verhaal :D
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Ik ben onlangs bij Obbe geweest en volgens hem is er geen ARD variant voor de V50 leverbaar? Hij adviseerde mij een IPD tcv te plaatsen...
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Hallo Jaap,

Ik heb van Obbe een prijsopgave gehad voor een ARD tcv. Misschien heeft hij niet gezien dat het voor een V50 is. De ipd tcv is ook iets goedkoper dus....

Mvg, Frans 8-)
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Gebruikersavatar
jaapburg
4th Gear member
Berichten: 565
Lid geworden op: 05.08.2012 - 12:35
Locatie: Alkmaar

Zou kunnen Frans! Mocht hij wel leverbaar zijn laat het even weten! Ik moet ook nog een nieuwe want mijn turbo denkt af en toe een volle seconde na voor hij gaat draaien haha
Volvo V50 2.5 T5 Awd MY2006, Black Sapphire
Volvo XC90 D5 Awd Exclusive MY2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”