Vrinden,
bij aanschaf van mijn auto zaten de winterbanden ( 1 seizoen oud ) erop gemonteerd en had ik achterin een set lichtmetaal met nieuwe zomerbanden erop. Deze staan nu op een velgenboom ( of hoe heet zoiets ) in de kelder maar waar moet ik straks rekening mee houden met het wisselen? Er zitten wel van die loodjes op de velgen maar ik heb geen enkel idee of velgen voor danwel achter of links of rechts zaten.
Kan ik dit zelf doen met de krik of is het slimmer om naar de garage of een bandenboer te gaan?
Er zijn hier vast 'experts' die dit weten....
winter/zomerbanden
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 07.04.2008 - 15:05
Bij nieuwe banden maakt het niet uit waar je ze monteert. Bij de volgende wissel (en nu bij de winterbanden) even markeren waar ze zaten. Dan kan je eventueel besluiten voor en achter of kruislings te wisselen maar daar is in andere topics al over geschreven 

- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29771
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Gewoon zelf wisselen die wielen, is altijd leuk en gezellig. Je hebt van die kunststof ringen voor onder het ventieldopje om de positie van het wiel op te slaan.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7813
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Let er wel op of de banden wellicht een rol richting hebben.
Deze is dmv een flinke pijl aangegeven op de zijkant (buitenkant) van de band.
In dat geval maakt het weldegelijk uit of je ze links of rechts monteert.
Goeie krik en een momentsleutel zijn redelijk essentieel.
Deze is dmv een flinke pijl aangegeven op de zijkant (buitenkant) van de band.
In dat geval maakt het weldegelijk uit of je ze links of rechts monteert.
Goeie krik en een momentsleutel zijn redelijk essentieel.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Nu maakt het niet uit met nieuwe banden, maar noteer wel de positie van de huidige banden als je ze erafhaalt.
Zowel met mijn vorige (S40) als huidige (V40) auto heb ik de ervaring dat achterbanden aan de voorkant zetten geen succes is vanwege zeer storende afrolgeluiden.
Dit schijnt te komen omdat achterwielen "by design" niet helemaal parallel staan (betere stabiliteit) wat ervoor zorgt dat ze gaan cuppen.
Zowel met mijn vorige (S40) als huidige (V40) auto heb ik de ervaring dat achterbanden aan de voorkant zetten geen succes is vanwege zeer storende afrolgeluiden.
Dit schijnt te komen omdat achterwielen "by design" niet helemaal parallel staan (betere stabiliteit) wat ervoor zorgt dat ze gaan cuppen.
Laatst gewijzigd door Longone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7813
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Nogmaals, indien de banden een rijrichting hebben (pijl op zijkant) vanwege een specifiek patroon van het profiel, maakt het WEL uit waar je de banden monteert.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik denk dat hij meer bedoelde als het een nieuwe set van 4 banden betreft je dus afgezien van de looprichting niet gebonden bent aan waar je ze plaatst, voor of achter, immers ze zijn nieuw en hebben dus nog geen kilometers gemaakt.teebee schreef: Nogmaals, indien de banden een rijrichting hebben (pijl op zijkant) vanwege een specifiek patroon van het profiel, maakt het WEL uit waar je de banden monteert.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 06.01.2017 - 16:09
Heren,
dank voor de adviezen. Ik ga het iig zelf doen.
-Goed op de pijl letten voor de rolrichting.
-Noteren waar de band/velg vandaan komt.
Die loodjes op de velgen zijn voor zover ik weet voor het uitbalanceren? Daarbij maakt het dus niets uit waar een velg op de auto zit of waar je hem terug monteert?
dank voor de adviezen. Ik ga het iig zelf doen.
-Goed op de pijl letten voor de rolrichting.
-Noteren waar de band/velg vandaan komt.
Die loodjes op de velgen zijn voor zover ik weet voor het uitbalanceren? Daarbij maakt het dus niets uit waar een velg op de auto zit of waar je hem terug monteert?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
In principe is een gebalanceerde band/velg op elke positie te monteren. Zorg ervoor dat de evt. rijrichting (pijl op de wang vd band) goed zit en zorg ervoor dat de banden met min of meer gelijke profieldiepte op dezelfde as liggen. Dus als je er 2 hebt met 7 mm en 2 met 5 mm profiel zou ik de 2 met het diepste profiel op de vooras zetten. Zijn ook theorien dat je die juist achter moet zetten maar ik hou ervan het meeste profiel op de aangedreven as te hebben. Met als bijkomend voordeel dat je dan de hele set in 1 keer kan vervangen straks.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08
De loodjes zouden eventueel misschien een rol kunnen spelen als de wielen/banden ooit OP de auto zijn gebalanceerd (dan neemt het apparaat ook onbalans in remschijven/assen en homokineten etc. mee). Maar dat gebeurd maar zelden volgens mij.