Start/stop systeem werkt niet > accu te koud of aan het opladen

ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Dat zou je wel zeggen, maar is wel een beetje afhankelijk van hoe leeg hij was geworden. Gisteren nog het Golfje bij zoonlief moeten jumpstarten, had al een nieuwe accu van een paar maanden terug. Toch ondanks een rit van 50 km kon hij het vanmorgen ook maar net redden. Even bij de dealer laten testen en er was niets mis mee, alleen nog niet voldoende geladen. Dus daar maar aan de lading gehangen...
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

Die hulpaccu wordt dacht ik niet voor het starten gebruikt, maar om verlichting en accessoires van stroom te voorzien als de motor niet loopt.
Deze voorkomt ook de spanningsdip als de motor weer gestart wordt.
Als de capaciteit van deze accu te laag is, zal de motor niet stilvallen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
teebee
7th Gear member

De hulpaccu wordt weldegelijk voor de startprocedure gebruikt bij het stop/startproces:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Forrest
3rd Gear member

Ik wil nogmaals mijn eerdere bericht onder de aandacht brengen voordat een accu wordt vervangen
Forrest schreef: In het instructieboekje van mijn V70 MY2012 staat het volgende

Beperkingen
Automatische motorafslag werkt niet ook als het Start/Stop-systeem geactiveerd is, zal de automatische motorafslag niet werken
als:

- u de gordelsluiting hebt geopend;
- de auto niet helemaal stopt;
- de capaciteit van de startaccu onder de toelaatbare ondergrens is gedoken;
- de motor niet op de normale bedrijfstemperatuur is;
- de buitentemperatuur onder het vriespunt of boven ca. 30 °C is;
- de omstandigheden in de passagiersruimte afwijken van de ingestelde waarden – wat te merken is aan het hoge toerental van de interieurventilator;
- er achteruit wordt gereden met de auto;
- de startaccu een temperatuur onder het vriespunt of boven ca. 55 °C heeft;
- de bestuurder krachtige stuurbewegingen maakt;
- het roetfilter van het uitlaatsysteem vol is. Pas nadat er een automatische reinigingscyclus is uitgevoerd (zie pagina 300), wordt de tijdelijk uitgeschakelde Start/Stop-functie weer geactiveerd;
- de file-assistent geactiveerd is, zie ook hoofdstuk "Adaptieve cruisecontrol" op pagina 180.

Ik neem aan dat deze voorwaarden min of meer ook gelden bij jou auto.
Ik heb in de handleiding van de V60 gekeken en ook deze voorwaarden staan er in.
BMW 540i xDrive High Executive Touring Sophisto Grau MY2018Afbeelding
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2016Afbeelding
Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015Afbeelding
Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding
teebee
7th Gear member

Ik heb vandaag geconstateerd:
Bij 0 graden buitentemperatuur verdwijnt de melding 'buitentemperatuur'.
Bij mij resteerde daarna nog de melding 'klimaatsysteem'. Deze melding verdween na het uitzetten van de airco en de blower op 0, hierna was het start/stopsysteem direct beschikbaar.
Zodra ik de airco weer aanzette was de melding 'klimaatsysteem' direct weer terug en het start/stop/systeem niet beschikbaar.
Kanttekening: de laatste dagen uitsluitend korte ritjes (<5 km) gereden.
Vorige week (temp >0 graden en ritten >20km) werkte eea gewoon zoals het behoort. Ik concludeer dat het niet beschikbaar zijn van het s/s systeem normaal is en volgens de beschrijving in de handleiding.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Rol ik?
1st Gear member

Bij mij werkt het S/S alleen niet als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Daarna wel, ook bij vorst.
Volvo S60 2.4 D Drivers Edition II

Volvo XC70 D5 Summum

Volvo V60 D2 Summum automaat

Volvo PV544 Katterug

Volvo P210 Duett
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Je wil niet weten hoeveel mensen ons laten zorgen dat die Start-Stop gewoon nooit meer werkt ;-)
Grappig; de 1 klaagt dat het niet werkt, de ander wil het nooit meer aan hebben...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
marcelV70R
4th Gear member

ik heb het ook op mijn V60, en moet zeggen dat ik er ook niet kapot van ben
vaak genoeg dat je net stilstaat en weer kunt rijden, en dan stopt de motor en slaat gelijk weer aan,
zet regelmatig het knopje op dashboard uit,
zou idd mooi zijn als je het zelf aan en uit kunt zetten, en niet met opnieuw contact aan dat het weer aan staat
dan wellicht toch maar een keer richting Schiedam denk ik!!

Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010

V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
RPJ Koning
Starter

Op mijn Volvo V40 (2014) werkt ook het Start/Stop geregeld niet en krijg ik de melding van lage accuspanning. In de garage is de accu opgeladen en een andere hulpaccu geplaatst (garantie). Daarnaast zeiden ze dat ik te weinig met de auto rijd. Hm... dat dacht ik niet... Het klopt wel dat ik niet dagelijks rijd want ik ga op een andere manier naar mijn werk. Als de auto twee dagen stilstaat is de accuspanning zo laag dat ik daarvan melding krijg en SS niet werkt. Vervolgens moet ik eerst tientallen kilometers rijden voordat alles weer normaal werkt. En na twee dagen stilstaan krijg ik opnieuw de melding. Het kan toch niet zo zijn dat de accu binnen twee dagen zo leeg is? Mijn vorige auto (S40) had daar helemaal geen last van, ook niet als de auto soms een week niet reed. Dit heb ik zowel in de zomer als in de winter.
mga1600
6th Gear member

Ik had dit ook (zie eerder) en nadat de accu vervangen is werkt het allemaal weer zoals het bedoelt is. Het wegvallen van de start/stop functie ging bij mij vooral aan het (enige weken later) geheel "dood" zijn van de auto nadat hij een paar dagen stil had gestaan. De monteur vertelde me dat het niet de eerste keer was dat hij er mee geconfronteerd werd en dat het erop lijkt dat er een serie slechte accu's In omloop is. Na accu vervanging is niemand meer terug geweest voor dit probleem (dat waren zijn woorden). Hij heeft mijn oude accu nog even opgeladen en getest en daaruit bleek dat die accu zijn lading niet goed vasthield.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Die van mij hangt momenteel aan de lader. Ik blijf de melding "Accuspanning laag" krijgen en men start/stop heeft héél de winter niet gewerkt. Ik doe minimum 1000km per weer dus opladen kan hij genoeg. Eens kijken wat hij nu doet en anders gooi ik er snel een andere accu in.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Maikel1991
2nd Gear member

Ik kreeg al die meldingen dus ook en de dealer heeft er deze week naar gekeken, maar werkte schijnbaar gewoon goed... Ze hadden het erover dat er wel veel voorwaarden aan zitten dat het goed werkt zoals: warme motor, geen zware elektrische systemen aan, temperatuur boven 0, ga zo maar door...

Wat ik overigens nog steeds frappant vind is dat het de eerste maand, een redelijk warme december, gewoon goed gewerkt heeft... en als ik zo hoor dat er schijnbaar een slechte reeks accu's in omloop is moet ik toch maar eens kijken of ik niet eens moet informeren of die vervangen kan worden...
XC60 D4 2014 VEA Momentum Winterline
S60 D2 2013 Momentum + Business Pack
jucro
1st Gear member

Wie kan zo zeggen welk type accu voor StartStop nodig is?
Volvo V60 D2 Kinetic DrivE
Volkswagen Golf SDI
BMW 524 TD
Volvo 760 TD
Volvo 244 GLE
Peugeot 309
HansV60
2nd Gear member

Een paar weken geleden had ik het zelfde probleem. Maar van de week werkte hij weer gewoon als van ouds. Waarschijnlijk had de accu te lage spanning (van de start/stop).
Volvo XC40 T5 Hybride R-Design 2021.
Volvo V60 Momentum D3 MY 2012
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”