fact or fabel

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

beste forummers,

wij hebben recent een XC70 classic aangeschaft. Met 4 wielen aangedreven. Nu is het verhaal dat als de voor en achterbanden niet exact dezelfde hoeveelheid millimeters profiel hebben, dit slecht zou zijn voor de aandrijving en daar extra slijtage zou opleveren... Is dit werkelijk waar?

Ik lees graag van jullie! Want als dit zo is, dan gaat de tussen-as er direct onder vandaan....

hartelijke groet,
Mark
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Hoe groter het verschil in rolomtrek, hoe meer wrijving in de koppeling...
Dus wel een kern van waarheid, maar een paar mm profieldiepte zou ik me geen zorgen over maken.
Iets vaker banden van voor naar achteren en vv wisselen, zodat je mooi gelijkmatig de banden verslijt.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Bij dit type XC is de AWD daar (helaas) wel extreem gevoelig voor. Het is echter veel te rigoreus om de tussenas er uit te halen. Gewoon zorgen voor goede banden en de wagen "normaal" gebruiken. Dan heb je ook geen last van ongelijkmatige slijtage per as. Overigens is het verschil tussen voor en achter niet zozeer het probleem. Meer het verschil tussen links en rechts. Zorg dus vooral voor een goede spring en uitlijning.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
duoV70
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.03.2016 - 21:06
Locatie: randstad

ok! dank voor jullie antwoorden, een hele geruststelling in ieder geval. En het idee om een 4 wiel aangedreven auto te hebben waarvan er 2 het permanent niet doen.... ik ga mijn bandenman een bezoekje brengen. Overigens is het begrip "spring" nieuw voor mij, weer wat geleerd.
dank dus,
gr Mark
XC90 3.2 aut 2007
V60 HIP 2013
XC70 2.4 aut 2000
V70 2.5 aut 1998
850 2.5 aut 1994
V70 2.0 man 1997
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Spring is Sporing. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Sjo
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18.04.2013 - 19:42
Locatie: zuid Limburg

Idd een paar mm maakt niet uit, maar bv achter nieuwe en voor nog maar 2 a 3 mm is teveel verschil. Het advies is idd om ze elk seizoen van voor naar achteren te wisselen.
Volvo S60 2.4, 170pk, 2001
VW Golf GTD, 70pk, 1986
VW Caddy GTD, 80pk, 1984
VW Caddy D, 54pk, 1986
Peugeot 107 XS, 2011
Citroen Berlingo 1.9D, 1998
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Even heel kort door de bocht de werking; die viscokoppeling bestaat kortweg uit assen met plaatjes met gaatjes erin, draaiende in een vloeistof (viscose...) Als die assen een verschillende draaisnelheid hebben, lopen die gaatjes niet meer synchroon, komt er wrijving doordat de vloeistof er doorheen geperst moet worden, wrijving verwarmd de vloeistof, die wordt dikker waardoor de as naar de andere wielen mee gaat draaien. Als door bv groot verschil in afrolomtrek de koppeling continu denkt dat er een wil slipt en die vloeistof continu warm is, dan wordt het hele zaakje te warm en gaat het kapot
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”