Nivomat, echt zinvol of wat overbodig?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Kan een set van iemand overnemen. Is het een waardevolle toevoeging, of valt het over het algemeen wel mee als je niet echt vaak met flink beladen auto rijd en ook meestal alleen op Nederlandse wegen. 1 keer per jaar naar wintersport.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2382
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik vind ze erg zinvol, maar rij er al zo'n 10 mee en ben dus niet anders gewend, zou het op de volgende ook graag weer willen. Bij de paar keer met volle bepakking zeer fijn, maar ook bij wat minder zware belading (of bv fietsendrager) erg prettig.
Als ze in goede staat zijn, komen met de bijbehorende veren, van een AWD afkomen (bevestiging is anders als non-AWD) en voor weinig overgenomen kunnen worden kan ik het niet afraden. En mocht het niet bevallen kan je oud set er weer onder (als je die ff bewaard). Je moet er natuurlijk wel de moeite van het monteren (uitlijnen?) voor over hebben.
Als ze in goede staat zijn, komen met de bijbehorende veren, van een AWD afkomen (bevestiging is anders als non-AWD) en voor weinig overgenomen kunnen worden kan ik het niet afraden. En mocht het niet bevallen kan je oud set er weer onder (als je die ff bewaard). Je moet er natuurlijk wel de moeite van het monteren (uitlijnen?) voor over hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Dank, zou een complete set in goede staat moeten zijn. Ben ook wel benieuwd of de vering stugger is of hoger staat. Oftewel merk je er iets van?
Moet er ook een stabilisatiestang worden aangeschaft? Ik zie dat die soms aangeboden worden i.v.m. nivomat.
Moet er ook een stabilisatiestang worden aangeschaft? Ik zie dat die soms aangeboden worden i.v.m. nivomat.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Ik heb geen ervaring met de XC70, wel met de V70; en ik ben van mening dat Nivomats (voor mij) overbodig zijn.
Die paar ritten die ik per jaar rijdt met volle bagage, dan zakt mijn niet-nivomat-V70 ietsje in, niet dramatisch, en het rijdt prima verder met gewone dempers.
Ook met een caravan gaat het goed met gewone dempers; kwestie van juiste belading, en de combinatie is vrijwel recht. Het oude fenomeen van achterkant-op-de-grond op vakanties doet zich niet voor, althans niet met mijn belading. Wellicht als je de achterkant maximaal volpropt met zware spullen, en dan nog kun je de kosten en mogelijke trammelant van een nivomatdemper afwegen tegen hoe erg het is om een auto te rijden waarvan de achterzijde net een centimeter of wat lager hangt bij belading. Is een persoonlijke afweging uiteraard.
Het prijsverschil is erg groot tussen Nivomat en gewoon. Heel groot.
Die paar ritten die ik per jaar rijdt met volle bagage, dan zakt mijn niet-nivomat-V70 ietsje in, niet dramatisch, en het rijdt prima verder met gewone dempers.
Ook met een caravan gaat het goed met gewone dempers; kwestie van juiste belading, en de combinatie is vrijwel recht. Het oude fenomeen van achterkant-op-de-grond op vakanties doet zich niet voor, althans niet met mijn belading. Wellicht als je de achterkant maximaal volpropt met zware spullen, en dan nog kun je de kosten en mogelijke trammelant van een nivomatdemper afwegen tegen hoe erg het is om een auto te rijden waarvan de achterzijde net een centimeter of wat lager hangt bij belading. Is een persoonlijke afweging uiteraard.
Het prijsverschil is erg groot tussen Nivomat en gewoon. Heel groot.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier ook iemand met ervaring en vond ze ook zinvol.
Een tandemasser zand geeft een mooi vlak geheel na 200 meter, en bij visuele controle van de blauwe petten brigade is er geen reden om je even mee te nemen omdat de combi mooi vlak staat.
Heb je er regelmatig een aanhanger achter of met meerdere volwassenen en bagage op pad dan zou ik hem aanraden.
Een tandemasser zand geeft een mooi vlak geheel na 200 meter, en bij visuele controle van de blauwe petten brigade is er geen reden om je even mee te nemen omdat de combi mooi vlak staat.
Heb je er regelmatig een aanhanger achter of met meerdere volwassenen en bagage op pad dan zou ik hem aanraden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Idd,als je wat verstand gebruikt en zorgt dat je lading verdeeld is hoe het hoort en je de juiste kogeldruk aan houd,dan loopt de combinatie als een trein en is het een plezier om mee te rijden...valser schreef: Ik heb geen ervaring met de XC70, wel met de V70; en ik ben van mening dat Nivomats (voor mij) overbodig zijn.
Die paar ritten die ik per jaar rijdt met volle bagage, dan zakt mijn niet-nivomat-V70 ietsje in, niet dramatisch, en het rijdt prima verder met gewone dempers.
Ook met een caravan gaat het goed met gewone dempers; kwestie van juiste belading, en de combinatie is vrijwel recht. Het oude fenomeen van achterkant-op-de-grond op vakanties doet zich niet voor, althans niet met mijn belading. Wellicht als je de achterkant maximaal volpropt met zware spullen, en dan nog kun je de kosten en mogelijke trammelant van een nivomatdemper afwegen tegen hoe erg het is om een auto te rijden waarvan de achterzijde net een centimeter of wat lager hangt bij belading. Is een persoonlijke afweging uiteraard.
Het prijsverschil is erg groot tussen Nivomat en gewoon. Heel groot.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat word dus tijdens het vriendenweekend 1 maat op de motorkap, 1 in de dakkoffer en 1 op de achterbank.BendW schreef:Idd,als je wat verstand gebruikt en zorgt dat je lading verdeeld is hoe het hoort en je de juiste kogeldruk aan houd,dan loopt de combinatie als een trein en is het een plezier om mee te rijden...valser schreef: Ik heb geen ervaring met de XC70, wel met de V70; en ik ben van mening dat Nivomats (voor mij) overbodig zijn.
Die paar ritten die ik per jaar rijdt met volle bagage, dan zakt mijn niet-nivomat-V70 ietsje in, niet dramatisch, en het rijdt prima verder met gewone dempers.
Ook met een caravan gaat het goed met gewone dempers; kwestie van juiste belading, en de combinatie is vrijwel recht. Het oude fenomeen van achterkant-op-de-grond op vakanties doet zich niet voor, althans niet met mijn belading. Wellicht als je de achterkant maximaal volpropt met zware spullen, en dan nog kun je de kosten en mogelijke trammelant van een nivomatdemper afwegen tegen hoe erg het is om een auto te rijden waarvan de achterzijde net een centimeter of wat lager hangt bij belading. Is een persoonlijke afweging uiteraard.
Het prijsverschil is erg groot tussen Nivomat en gewoon. Heel groot.
Koffers kunnen verdeelt worden over achterbank en kofferbak.

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
De lading in je caravan ... je rijbewijs ook nog bij een bus wasverzachter gekregen?..Het is nu net voor zulke chauffeurs dat ze de vakbekwaamheid(code95)op het rijbewijs hebben ingevoerd...




Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ach ik ga de grap niet uitleggen,BendW schreef: De lading in je caravan ... je rijbewijs ook nog bij een bus wasverzachter gekregen?..Het is nu net voor zulke chauffeurs dat ze de vakbekwaamheid(code95)op het rijbewijs hebben ingevoerd...![]()
![]()
![]()
En vwb code 95...
Laat ik het zo zeggen dat een carrière switch er voor gezorgd heeft dat ik gelukkig niets met code 95 te maken heb.
Kan wel zeggen dat het time chanceing moment 1 van de betere dingen zijn die mij in het leven is overkomen, op persoonlijk en financieel vlak.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
ik had begrepen dat jij het over code 95 wilde hebben.BendW schreef: Nou,je prive leven boeit me eigenlijk niet...laat ons het aub bij on topic houden...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21359
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb onder mijn laatste Volvo zelf niveaumats gemonteerd, inclusief dikke stabilisatorstang. Dat was een setje en heb ik gekocht bij de dealer.
Uurtje montage en dan proefrijden: je kent de auto niet meer terug! Strakker op de weg en altijd recht. Gedoe met koplampafstelling is niet meer nodig als de lampen eenmaal goed zijn gericht. Een man, 5 man, caravan: auto altijd recht na een paar honderd meter.
Mijn eerste 960 uit 1990 had ze eronder en ook de laatste Volvo, een S90 uit 1997, had niveaumats. Nu heb ik luchtvering maar dat betreft een BMTroubleU ...
Uurtje montage en dan proefrijden: je kent de auto niet meer terug! Strakker op de weg en altijd recht. Gedoe met koplampafstelling is niet meer nodig als de lampen eenmaal goed zijn gericht. Een man, 5 man, caravan: auto altijd recht na een paar honderd meter.
Mijn eerste 960 uit 1990 had ze eronder en ook de laatste Volvo, een S90 uit 1997, had niveaumats. Nu heb ik luchtvering maar dat betreft een BMTroubleU ...

Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Bedankt allemaal. De aangeboden set bleek toch niet compleet te zijn dus ik kijk nog verder, maar het heeft geen hoge prio. Door de reactie van Msuidgeest werd ik wel enthousiast, is het dus ook een waardevolle toevoeging zonder dat je zware spullen vervoerd. Dat maakt het al een stuk interessanter.
Alleen aan de achterkant verander je dus iets? Voor blijven de standaard veren/schokdempers? Die stabilisatiestang is dus dikker/stugger dan het standaard exemplaar begrijp ik.
Alleen aan de achterkant verander je dus iets? Voor blijven de standaard veren/schokdempers? Die stabilisatiestang is dus dikker/stugger dan het standaard exemplaar begrijp ik.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- strui901
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 12.06.2014 - 17:26
- Locatie: Overijssel
Het is een leuke toevoeging maar afhankelijk van wat je doet met je auto.
2 x per jaar met caravan en kids weg: ik mis ze niet, kwestie van juist beladen
1X per jaar met alleen V70 met gezin naar huisje en ook tot dak gestapeld - dan mis ik ze ook niet, maar ik ben er van overtuigd dat als je ze dan wel hebt dat het beter rijdt. Maar ik het is prima te doen zonder.
Weet je wanneer je ze vooral niet mist: als je ze zelf niet hebt en van iemand hoort dat ze beide vervangen moeten worden en welke rekening hier aan vastzit
2 x per jaar met caravan en kids weg: ik mis ze niet, kwestie van juist beladen
1X per jaar met alleen V70 met gezin naar huisje en ook tot dak gestapeld - dan mis ik ze ook niet, maar ik ben er van overtuigd dat als je ze dan wel hebt dat het beter rijdt. Maar ik het is prima te doen zonder.
Weet je wanneer je ze vooral niet mist: als je ze zelf niet hebt en van iemand hoort dat ze beide vervangen moeten worden en welke rekening hier aan vastzit

Volvo V70 2.0t 5cyl 5sp manual Momentum MY2006 - TE KOOP
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
Volvo V50 D5 6sp manual Edition II MY2008
VW Passat Variant 1.9TDI 100pk Trendline MY2001
Opel Corsa 1.2 MY2007
VW Golf 1.9TDI 90pk Trendline MY2000
Volvo 340 1.4 DL MY1987
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2382
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik ben ergens wel benieuwd of de veerkarakteristiek van de XC70 zonder nivomats nou zoveel anders is dan die van een V70 (uiteraard is die anders, maar hoeveel?), dat dit ook invloed heeft op het doorzakken van een XC70 tov van een V70 bij dezelfde belading.
Zoals al eerder gemeld heb ik geen ervaring met een XC70 zonder nivomats. Ik kan dus ook niet oordelen over het verschil tussen met of zonder nivomats of dat je het wel of niet mist, en al helemaal niet hoe dat zit bij een V70. Maar ik ben er zeker blij mee dat ze op onze XC70 zitten.
Zoals al eerder gemeld heb ik geen ervaring met een XC70 zonder nivomats. Ik kan dus ook niet oordelen over het verschil tussen met of zonder nivomats of dat je het wel of niet mist, en al helemaal niet hoe dat zit bij een V70. Maar ik ben er zeker blij mee dat ze op onze XC70 zitten.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Mijn Belgische XC had geen nivomats. En de dempers achter waren bij 2 ton ook wel wat gaar. Maar ook bij vakantiebelading dus met 4 personen en hetzij kofferbak VOL (3 zijn dames....) hetzij met vouwwagen en wat minder in de kofferbak lag de auto nog steeds prima. Klein beetje achterover (1 streepje op de lichthoogte verstelling) en als een blok op de weg, ook bij 180 in Duitsland. Dat laatste dan weer zonder vouwwagen 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
De XC70's waar ik eerder in (proef)reed waren auto's met wat 'ervaring', maar die wagens hadden wat mij betreft een te slappe 'vering'; teveel overhellen in bochten ook. Met de V70 is dat anders (hoewel er ook een groot verschil zit tussen wat toendertijd het 'comfort' en het 'dynamic' onderstel heette), samen met de ruim 100kg extra wagengewicht van de XC maakt dat toch wel uit wellicht.
De Xc70 heeft in ieder geval langere veren, maar dat heeft weer niets met de dempers te maken lijkt me.
In hoeverre de Nivomaten hierin weer een aparte rol spelen weet ik niet; in principe zouden Nivomaten geen andere dempingskarakteristiek moeten hebben dan gewone dempers?
Het prijsverschil bij vervanging is een factor 8 ongeveer.
De Xc70 heeft in ieder geval langere veren, maar dat heeft weer niets met de dempers te maken lijkt me.
In hoeverre de Nivomaten hierin weer een aparte rol spelen weet ik niet; in principe zouden Nivomaten geen andere dempingskarakteristiek moeten hebben dan gewone dempers?
Het prijsverschil bij vervanging is een factor 8 ongeveer.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Klopt, ik zou ook alleen voor gebruikte gaan en m'n huidige dempers als spare achter de hand houden.strui901 schreef: Weet je wanneer je ze vooral niet mist: als je ze zelf niet hebt en van iemand hoort dat ze beide vervangen moeten worden en welke rekening hier aan vastzit![]()
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005