olie zweetplek rechtsachter op motoblok 2.0D

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Goede morgen,
Ik heb inmiddels wat meer kennis gemaakt met de nieuwe auto. Bij het olie wisselen ontdekte ik een beetje olie op de rechter achter kant van het motorblok. (daar waar je ook de turbo hebt zitten).
Daarnaast heb ik een fluitje als ik in zijn 5e versnelling volgas geef.
Dat zijn 2 mogelijk totaal on-gerelateerde items, maar mogelijk zijn ze wel verbonden.... ik heb er nog net niet genoeg verstand van...

Het lekt niet heftig, het oliepeil daalt niet, er zit een heeeeel ietsiepietsie olie (als je met een witte doek de slangen bij het gasklephuis uit veegt krijg je zwarte vegen) in de slangen naar de inlaat.

Wat is de makkelijkste manier om de Turbo verder te inspecteren?
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Kan van alles zijn.
Ik had ook olie op mijn blok, ook aan de rechterkant. De ashoes bleek bij mij lek. Gelukkig geen schade aan de lager, effe nieuwe ashoes en het was opgelost.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

ik was al bang dat het van alles kon zijn... :)
als het niet meer -8 is ga ik eens beter kijken.... as hoezen zijn niet lek, dat had ik wel al gezien.
andere suggesties zijn van harte welkom overigens!
vinzent
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.05.2016 - 22:01

Mijne fluit ook als ik dat doe. Buurman heeft ook een V50 2.0D, exact dezelfde fluit.

Rij daar nu 2 jaar mee rond, zou me daar dus niet al te druk om maken!
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

vinzent schreef: Mijne fluit ook als ik dat doe. Buurman heeft ook een V50 2.0D, exact dezelfde fluit.

Rij daar nu 2 jaar mee rond, zou me daar dus niet al te druk om maken!
Dat is goed om te horen!

ik zal dit onderwerp weer een schopje geven als ik er weer eens onder gelegen heb.
Tmoons
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.12.2016 - 22:08

Ik was dinsdag bij Nordicar in de wijk, en ben na mijn afspraak aldaar (industrie gebiedje) bij hen (nordicar) binnengestapt en heb daar toen mijn zorgen verteld. (ik had er 2, eentje was de olie zweetplek). De monteur en ik hebben een ritje gemaakt en hij heeft daarna de auto op de brug gehad. Conclusie:
zorg 1: olie - > zou wel eens kleppendeksel kunnen zijn, niets ernstigs
zorg 2: (niet in dit draadje aangehaald geloof ik): vibratie door de hele auto als je in de 5e versnelling vol gas geeft en van 1700 naar 3000 toeren versnelt, hij dacht eventjes aan homokineet of andere overbrengen, maar niets bleek speling. uiteindelijk: waarschijnlijk de motorsteun rubbers. (de motor is met de hand te bewegen als de auto op zijn wielen staat).
2 zorgen en 50 euro minder stapte ik weer naar buiten.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”