beslagen ramen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 09:58
- Locatie: groningen
Hallo allemaal ben sinds kort in het bezit van een v70 uit 2000 nu doet zich het volgende probleem voor dat ik veel last van beslagen ramen heb vooral met regen of vochtig weer kan geen lekkage ontdekken auto heeft automatische airco iemand een oplossing
Ik heb het zelfde probleem.
Als het buiten extreem vochtig wordt, kan de airco het niet aan.
De blower op vol, dan wil het.
Nog geen antwoord voor dit probleem op dit forum gevonden.
(pollenfilter onder dashbordkastje net nieuw)
DUS WIE?
Als het buiten extreem vochtig wordt, kan de airco het niet aan.
De blower op vol, dan wil het.
Nog geen antwoord voor dit probleem op dit forum gevonden.
(pollenfilter onder dashbordkastje net nieuw)
DUS WIE?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Kan ook zijn dat je waterafvoer (tussen voorruit en motorkap) is vervuild. Controleer deze goot geregeld op blaadjes, takjes en andere troep en verwijder de prut ook goed uit de gaatjes. Zoniet, dan zoekt het water zelf zijn weg en dat is dan vaak via je verwarmingssysteem. Je interieurfilter wordt dan nat en veroorzaakt het beslaan van de ramen. Controleer je filter dus even, en als het in die houder ook nat is, droog de boel dan even goed (met een fohn of zo) en laat je filter drogen (of plaats gelijk een nieuwe).
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Door de lage temperatuur kan het ook zijn, dat de compressor niet meer aanslaat. Dat gebeurt al bij een temperatuur lager dan ca 5 graden. Dit om te voorkomen dat de condensor bevriest. Als dit tijdens de rit gebeurt, kan het voorkomen dat hierdoor je ramen beslaan. Doordat het vocht in je verdamper dan vrijkomt. Niets aan te doen dus. Raampje op een kier en ventilator wat harder zetten. Je kunt ook gewoon de aircopomp handmatig uitzetten in deze tijd van het jaar. Dan heb je er ook geen last van. Maar dat moet je dus voor aanvang van de rit al doen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
?? Nieuw voor mij!Oceanracer schreef:Door de lage temperatuur kan het ook zijn, dat de compressor niet meer aanslaat. Dat gebeurt al bij een temperatuur lager dan ca 5 graden. Dit om te voorkomen dat de condensor bevriest. Als dit tijdens de rit gebeurt, kan het voorkomen dat hierdoor je ramen beslaan. Doordat het vocht in je verdamper dan vrijkomt. Niets aan te doen dus. Raampje op een kier en ventilator wat harder zetten. Je kunt ook gewoon de aircopomp handmatig uitzetten in deze tijd van het jaar. Dan heb je er ook geen last van. Maar dat moet je dus voor aanvang van de rit al doen!
Bij andere merken nog nooit last van gehad (waren geen aut. airco).
Ik zal er eens op letten.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere merken zit, maar bij Volvo, VW & Audi werkt het in elk geval wel zo. De compressor wordt uitgeschakeld, ongeacht of je de compressor handmatig in kunt/moet schakelen of bij automatische airco. Het nadeel bij de clima's is dat je het eigenlijk niet merkt. Zo is er niets aan de hand en heb je prima zicht. Dan in ene een bak regen/hagel uit de lucht en dan gaat het mis. Je compressor schakelt door de lagere temperatuur uit en de boel beslaat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
Het kan natuurlijk ook zijn dat je interieur lekker vochtig is.
Zet je kar lekker in de garage met de ramen open, kan het vocht lekker weg.
Rijden met de ramen open en verwarming wil ook helpen.
Zet je airco in ieder geval niet op intern ciruleren, want dan pomp je de vochtige lucht alleen maar rond, en kom je er nooit vanaf.
Succes.
Zet je kar lekker in de garage met de ramen open, kan het vocht lekker weg.
Rijden met de ramen open en verwarming wil ook helpen.
Zet je airco in ieder geval niet op intern ciruleren, want dan pomp je de vochtige lucht alleen maar rond, en kom je er nooit vanaf.
Succes.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Bij sommige merken geeft de bediening van de cc dit aan, dan gaat het lampje ac off / economy branden. Ik weet niet hoe dat bij Volvo zit. Maar de compressor zal onder de 5 graden inderdaad uitschakelen en niet meer aanslaan, dat heeft elk aircosysteem.Oceanracer schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere merken zit, maar bij Volvo, VW & Audi werkt het in elk geval wel zo.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
Hoi,
Even een aanvulling / verduidelijking over dit fenomeen.
Het AC system wordt gevuld met een koelmiddel (tegenwoordig heet dat spul r134a), als je systeem goed gevuld is heb je dus ook als de motor uit staat een bepaalde overdruk in het AC systeem.
Als je AC gaat werken wordt die druk aan de ene kant van de compressor hoger (compressor de naam zegt het al) en aan de andere kant van de compressor wordt de druk door het zuigen lager.
Nu heeft het systeem een beveiliging, de z.g.n. lage druk schakelaar, als er een lekkage in het systeem ontstaat dan zorgt deze schakelaar er voor dat de compressor niet kan gaan draaien en zo niet kapot kan lopen. Je merkt dit en je gaat naar de garage.
Nu is het zo dat als het buiten kouder wordt hierdoor de druk in het systeem ook wat lager is, hierdoor komt er dus een moment dat het AC systeem bij een bepaalde buitentemperatuur niet meer werkt.
De lage druk schakelaar heeft meestal een setpoint van ongeveer 3,5 bar Abs en dat komt toevallig overeen met 5°C.
Jammer genoeg is dit nou ook net de temperatuur dat wij hier in ons kikkerlandje rond dit jaargetijde hebben en toevallig regent het dan ook nog eens, jammer jammer maar dan komt er een moment dat de kachel en de ventilator het alleen moeten doen zonder airco
O ja @ Oceanracer,
Het is de verdamper die bevriest en niet de condensor.
De condensor zit voor in de grille voor de radiateur.
De verdamper zit in je kachelunit onder je dashboard.
Even een aanvulling / verduidelijking over dit fenomeen.
Het AC system wordt gevuld met een koelmiddel (tegenwoordig heet dat spul r134a), als je systeem goed gevuld is heb je dus ook als de motor uit staat een bepaalde overdruk in het AC systeem.
Als je AC gaat werken wordt die druk aan de ene kant van de compressor hoger (compressor de naam zegt het al) en aan de andere kant van de compressor wordt de druk door het zuigen lager.
Nu heeft het systeem een beveiliging, de z.g.n. lage druk schakelaar, als er een lekkage in het systeem ontstaat dan zorgt deze schakelaar er voor dat de compressor niet kan gaan draaien en zo niet kapot kan lopen. Je merkt dit en je gaat naar de garage.
Nu is het zo dat als het buiten kouder wordt hierdoor de druk in het systeem ook wat lager is, hierdoor komt er dus een moment dat het AC systeem bij een bepaalde buitentemperatuur niet meer werkt.
De lage druk schakelaar heeft meestal een setpoint van ongeveer 3,5 bar Abs en dat komt toevallig overeen met 5°C.
Jammer genoeg is dit nou ook net de temperatuur dat wij hier in ons kikkerlandje rond dit jaargetijde hebben en toevallig regent het dan ook nog eens, jammer jammer maar dan komt er een moment dat de kachel en de ventilator het alleen moeten doen zonder airco
O ja @ Oceanracer,
Het is de verdamper die bevriest en niet de condensor.
De condensor zit voor in de grille voor de radiateur.
De verdamper zit in je kachelunit onder je dashboard.
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat meende ik ook al, maar dat leek me weer zo vreemd, juist omdat de verdamper in de wagen zelf zit en het me onlogisch leek dat ie kan bevriezen. Omdat de condensor buiten "zit" leek me dat meer voor de hand liggen.Het is de verdamper die bevriest en niet de condensor.
De condensor zit voor in de grille voor de radiateur.
De verdamper zit in je kachelunit onder je dashboard.

Altijd goed dat er oplettende lezers op ons forum op scherp staan!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70ORD5
- 4th Gear member
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 17.11.2006 - 08:57
- Locatie: Hutje op de hei
In de verdamper gaat het medium over van vloeibaar naar gasfase. Dit gaat gepaard met onttrekken van warmte uit de lucht, waardoor deze afkoelt.
Het gas wordt weer gecomprimeerd in de compressor. Om het samengedrukte gas weer vloeibaar te krijgen, gaat het door de condensor (het woord zeg het al, het gas condenseert) dus weer vloeibaar gemaakt. De warmte moet dus uit het medium onttrokken worden. Deze moet dus gekoeld worden, vandaar dat de condensor buiten zit.
Het gas wordt weer gecomprimeerd in de compressor. Om het samengedrukte gas weer vloeibaar te krijgen, gaat het door de condensor (het woord zeg het al, het gas condenseert) dus weer vloeibaar gemaakt. De warmte moet dus uit het medium onttrokken worden. Deze moet dus gekoeld worden, vandaar dat de condensor buiten zit.
XC60 T8 2024
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
V40 D3 Nordic+ Luxury Pano 2018 V60 T3 Geartronic Polar+ Business edition 2018 Audi A3 1.4 TFSI 2013 Volvo V70 D5 185PK ED-II 2005
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 09:58
- Locatie: groningen
Nog even terug komen op het vocht probleem,pollen filter was al vernieuwd afvoer was open auto was droog van binnen.Het airco systeem is bij de garage opnieuw gevuld (er zat te weinig vloeistof in) na die tijd nog geen probleem weer gehad,blijkt toch dat je dit regelmatig moet laten kontroleren. Het systeem is al een keer vernieuwd.
v 70 Classic nautic blue pearl MOI groetn oet Grunn
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nieuwe pomp, nieuwe verdamper, nieuwe condensor en NOG LEKKEN???Het systeem is al een keer vernieuwd.
Lijkt me dan echt nog iets anders mis hoor! Is er voor het vullen ook nog gecontroleerd op lekkage? Dit wordt veelal gedaan door afpersen. Of na het vullen, door toevoeging van fluoriserend materiaal toe te voegen aan het koelmiddel. Dan moet je een paar weken later terugkomen en kunnen ze met een speciale lamp zien waar je lekkage zit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Lijkt mij dan ook meer voor de hand liggen, maar T.S. schreef aircosysteem en kan idd ook kachelsysteem hebben bedoeld. Maar ook dan is alleen bijvullen slechts symptoombestrijding natuurlijk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
de kachelradiator is eigenlijk de warmtewisselaar.
de warme of koude lucht die uit de uitmondingen het interieur instroomt komt altijd via die warmtewisselaar, ook als de airco word gebruikt.
uit welke uitmondigen en hoeveel is afhankelijk van de temperatuurregeling en aanjager.
de warme of koude lucht die uit de uitmondingen het interieur instroomt komt altijd via die warmtewisselaar, ook als de airco word gebruikt.
uit welke uitmondigen en hoeveel is afhankelijk van de temperatuurregeling en aanjager.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dus als je kachelradiator lekt, krijg je vochtige lucht binnen met als gevolg dat de boel beslaat. Bovendien stink je hele interieur naar die vette koelvloeistof. Dan is bijvullen toch geen oplossing? T.S. maar weer even uitsluitsel geven wat nou precies is bijgevuld dan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ja klopt.Oceanracer schreef:Dus als je kachelradiator lekt, krijg je vochtige lucht binnen met als gevolg dat de boel beslaat. Bovendien stink je hele interieur naar die vette koelvloeistof.
geurtjes zijn niet altijd waarneembaar.
meestal vind je onder de matten dan ook wel vocht/water.