Vanaf november rijden wij een S80 van 2000 met 290.000 km op de klok.
De Auto stuurt strak, goede wegligging en is trillingsvrij.
Op een minder goede weg vind ik het onderstel onrustig, rumoerig en is de demping niet lekker.
Je voelt alles wat er onder je gebeurt.
Wie deelt deze ervaring en is dit op te lossen met betere schokdempers.
Gr wim
Hoe komfortabel hoort een onderstel van een s80 te zijn.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Die van ons is super strak ook op hobbelweggetjes. Check je motorsteunen en de diverse rubbers in de wielophanging / draagarmen / schokbrekers rondom, er zijn er nogal wat. Sta op het punt om achter checken want er is daar een rammeltje ontstaan, en die achterwielophanging is een complex gebeuren. Kortom hij hoort ook op slecht wegdek superstrak te gaan en er kan heel wat verslijten. Ik heb er een paar jaar geleden Bilstein hueavy duty schokbrekers onder gezet, dat scheelde ook behoorlijk in de wegligging (maar ook wat minder comfort). Succes met de diagnose.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34
De auto is bij aflevering bij de Volvo dealer voorzien van een nieuwe apk.
Mag dan aannemen dat de rubbers geen speling hebben of versleten zijn.
Rijd voor de rest ook super strak en de wegligging is ook goed.
Lees net in een test dat het onderstel van een s80 te wensen overliet.
Matig comfort op een slecht wegdek was wel een minpunt.
Laat zeker alles nog een keer controleren, de achter schokdempers bv zien er slecht uit aan de buitenkant en zijn volgens mij nog de orginele.
Mag dan aannemen dat de rubbers geen speling hebben of versleten zijn.
Rijd voor de rest ook super strak en de wegligging is ook goed.
Lees net in een test dat het onderstel van een s80 te wensen overliet.
Matig comfort op een slecht wegdek was wel een minpunt.
Laat zeker alles nog een keer controleren, de achter schokdempers bv zien er slecht uit aan de buitenkant en zijn volgens mij nog de orginele.
Laatst gewijzigd door wim op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Als bij deze kilometerstand de schokdempers nog niet eerder zijn vervangen, is er geen twijfel over of dat moet gebeuren; dat gaat een enorm verschil maken, zo weet ik uit recente ervaring aangezien ik dat bij een V70 net heb laten doen. Achteraf had het jaren eerder gemoeten. Ik denk dat rond zo'n 200.000km een goed vervangingstijdstip is, en 290K is dus aanzienlijk verder. Origineel is Volvo/Sachs.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 31.12.2004 - 00:34
Onderhoudsverleden even bij de dealer opgevraagd.
De schokdempers zijn nog nooit vervangen, draagarmrubbers wel.
Net onze 740 turbo verkocht, wilde minder sleutelen.
Om de kosten te drukken zelf maar weer aan de slag.
Word anders een duur grapje.
De schokdempers zijn nog nooit vervangen, draagarmrubbers wel.
Net onze 740 turbo verkocht, wilde minder sleutelen.
Om de kosten te drukken zelf maar weer aan de slag.
Word anders een duur grapje.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8545
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Wordt de demping van de schokdempers dan niet gecontroleerd in NL bij een APK ?
In Belgie wordt bij elke jaarlijkse controle (onafhankelijke inspectiestations) elke auto op een testbank gezet waarbij de wielen op een soort trilplaat gereden worden en de demping van de schokdempers gecheckt.
Zelfs verschil links en rechts wordt in % weergegeven na de test en te groot verschil of te weinig demping, resulteert in een aefgekeurde auto.
In Belgie wordt bij elke jaarlijkse controle (onafhankelijke inspectiestations) elke auto op een testbank gezet waarbij de wielen op een soort trilplaat gereden worden en de demping van de schokdempers gecheckt.
Zelfs verschil links en rechts wordt in % weergegeven na de test en te groot verschil of te weinig demping, resulteert in een aefgekeurde auto.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Nee, in nederland kijkt men daar niet naar, blijkbaar een onbelangrijkt item voor hollanders
Maar sowieso is het geen gek idee daar naar te laten kijken bij de apk
Maar sowieso is het geen gek idee daar naar te laten kijken bij de apk
keep calm!, your randomizer is running
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
er wordt gekeken of ze niet lekken
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Even op google images kijken: volvo s80 front struts
Dan krijg je mooie gedetailleerde tekeningen en fotos te zien
Dan krijg je mooie gedetailleerde tekeningen en fotos te zien
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5