Onderhoudsschema D5 blok

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

Heb een Volvo S60 2.4D Drivers Edition II van 2006. heb nu 305.000km en regulier onderhoud moet gebeuren.

Ik doe jaarlijks het onderhoud zelf maar ben op zoek naar een schema waar in staat wat er wanneer moet gebeuren (bvb vervanging gloeibougies, multiriem, distributieriem,...)

ditributieriem moet om de 160.000 km of 10 jaar dat weet ik al maar schema van volvo zou toch handig zijn. Ik heb ooit eens een pdfje gezien maar vind het niet meer...

thanks!
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

http://www.volvocars.com/nl/service/ond ... -indicator


3 Ton is het laatste wat ze nog vermelden, maar als je alle kilometers even nakijkt, kun je de volgende ook wel uitwerken.
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

thanks, die link had ik ook al gevonden maar hier staan wel een paar hiaten in...

1) distributieriem moet volgens onderhoudsboekje om de 160.000 km bij deze motor, echter volvo doet het al bij 150.000km, dat kan ik nog begrijpen omdat zijn om de 30.000km onderhoud voorschrijven en ze dat ineens meenemen bij 150 en 300k
2) normaal gezien moet gelijk met de distributieriem ook de multiriem vervangen worden echter bij volvo staat er enkel bij 150 en 300k: riemspanner hulpriem vervangen...nergens staat er wanneer ze de multiriem zelf vervangen
3) er staat verder wel mooi aangegeven dat je remvloeistof moet vervangen om de x aantal kms of om de 2 jaar, maar wanneer versnellingsbak olie of gloeibougies vervangen? Ze staan zel in de algemene lijst maar nergens bij een welgetelde kmstand...

ik heb nu een redelijke hoge kmstand dat ik zeker betreffende de gloeibougies en versnellingsbakolie had geweten wanneer volvo die vervangt...
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

De informatie klopt van geen kant, op basis van mijn kenteken. Ik heb echt een D5. Hij geeft een benzine aan. Jammergenoeg gaat de lijst niet verder dan 300.000 km. Ik zit al tegen de 390.000 aan te duwen.
Laatst gewijzigd door jpwg001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Elke 150K distributie compleet vervangen. Olie elke 15K maar Volvo schrijft 30K voor. De 15K is meer voor de zekerheid. Gloeipluggen alleen vervangen als de motor slecht start en de waarden discutabel worden (daarvoor moet je hem uitlezen)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

V70/2.4D/2003 schreef: Elke 150K distributie compleet vervangen. Olie elke 15K maar Volvo schrijft 30K voor. De 15K is meer voor de zekerheid. Gloeipluggen alleen vervangen als de motor slecht start en de waarden discutabel worden (daarvoor moet je hem uitlezen)
Een direct ingespoten diesel kan perfect starten zonder voorgloeien hoor. Als je auto dus slecht start kan dit evengoed een andere oorzaak hebben, moet je niet direct je gloeibougies gaan vervangen...zo kan bvb de leiding van je brandstoffilter beetje los zitten en wat lucht mee aanzuigen...

Heb trouwens mijn gloeibougies vorig jaar nog laten uitmeten, waren toen nog in prima staat.
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

? Als je het al weet waarom vraag je dan?

Goede gloeibougies doen het en hoef je niet te vervangen. En overigens hebben ze een doel en zal je D5 bij lagere temperatuur echt als een zak aardappelen lopen als je niet kan gloeien. Maar als je een andere mening hebt: suits me!
crusader
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 29.10.2010 - 10:31

Je moet niet zo op je pik getrapt zijn. Het enige dat ik zeg is dat een moeilijk startende direct ingespoten diesel niets te maken moet hebben met gloeibougies die niet goed werken. Meer niet. Voor de rest zie ik op de volvo site staan dat zij ze vervangen op een bepaald moment en vroeg me af wanneer dat was. Je kan ze natuurlijk ook 600.000km laten zitten en ze er pas uithalen als ze versleten zijn met de kans dat ze dan op die kmstand zo vast zitten dat je ze overdraait en moet uitboren. Dan ben je verder van huis.

Ma soit, je mag altijd je eigen mening hebben.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nogmaals, uitlezen alvorens je allerlei zaken los gaat draaien die niet los hoeven. Preventief vervangen, want wat kosten die dingen nu helemaal, kan natuurlijk. Dat is aan de eigenaar en maakt uitlezen in dat geval zinloos, het besluit is immers genomen.
En dat er meerdere wegen zijn die kunnen leiden naar een slecht startende of slecht lopende D5 snappen we allemaal. Ik bedoel, als hij geen diesel meer heeft, dan doet hij het niet. Een keer de tank vol gooien kan dan helpen maar als de brandstofpomp kapot is dan heeft tanken ook geen zin. Maar het zou natuurlijk ook een verstopt brandstoffilter, kapotte leiding, lekkende verstuiver, versleten brandplaatjes, verstopte EGR of defecte stappenmotor kunnen zijn.

Ergo: vervang jij maar mooi de gloeipluggen. Voorkomen is beter dan genezen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27537
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V70/2.4D/2003 schreef: Elke 150K distributie compleet vervangen. Olie elke 15K maar Volvo schrijft 30K voor. De 15K is meer voor de zekerheid. Gloeipluggen alleen vervangen als de motor slecht start en de waarden discutabel worden (daarvoor moet je hem uitlezen)
Olie tussen de 15 en 20.000 km is niet voor de zekerheid.
Door alle milieumaatregelen is de olie dan al dermate vervuild dat dit gewoon noodzaak is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Klopt Ferdi, maar gelet op een reactie van TS in zijn topic ten aanzien van een gegeven advies heb ik hem er maar even ruim in gezet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”