Lege accu na veelvoudig gebruik standkachel...?

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

Geachte forum collegae,

Het is mij nu 3x overkomen dat ik niet kon starten vanwege een lege accuspanning. Wellicht heeft e.e.a. te maken met veelvoudig ('s ochtends en in de namiddag) gebruik van de standkachel de laatste weken. Vandaag was de derde keer. Een half uur voor vertrek van kantoor de kachel via de app aangezet. Op het moment dat ik weg wilde, startte de auto niet. Ditzelfde gebeurde ongeveer twee weken geleden, maar toen 's ochtends. Toen Volvo On Call gebeld en de pechdienst (ANWB) was er binnen een half uur. Hulpaccu eraan en starten en lopen. En vervolgens een uurtje gereden. De volgende dag geen probleem met starten maar op advies van de pechdienst niet de kachel laten draaien. Ik dacht aan een incident, maar een paar dagen later gebeurde het weer. Ik had de kachel wel weer gebruikt. Naar de dealer geweest en deze had er tijdelijk een nieuwe accu in gezet om mijn eigen accu te testen. De accu was niet vol en ze hebben 'm een dag aan de druppellader laten staan. Vervolgens is de accu getest. Prima in orde volgens de monteur, dus de eigen accu weer in de auto. Dit ging twee weken goed tot vanavond. Woon-werkverkeer is 18km-20min, niet zoveel dus. Wordt de accu dan niet geheel opgeladen...? De stuurwielverwarming, stoelverwarming (laagste stand) en achterruitverwarming staan automatisch aan. Ik heb afgelopen weekend een lange rit gemaakt (330km) dus na de rit moet de accu vol zijn geweest. Slechts 2,5 dag daarna de accu weer leeg. De auto is net drie jaar oud, dus zou de accu nog goed moeten zijn. Maar wat is het wel? Gebruikt de standkachel zoveel stroom? Andere verbruikers? Vorige winters waren absoluut geen probleem...
Alle reacties zijn welkom. Dank alvast.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wellicht een stiekeme verbruiker aanwezig.
Het is wel zo dat brandtijd is rijtijd omdat de standkachel nogal veel stroom verbruikt, (staat ook in je boekje)

Maar beter was geweest om met de andere accu je kachel wel te gebruiken want nu weet je nog niet of het aan je accu lag.
Normaal moet een accu langer meegaan dan 3 jr, maar er kan er een tussen zitten die het niet haalt.

Laadt de dynamo voldoende?, hebben ze dat ook gemeten.

Ik zou niet zomaar die grote verbruikers automatisch aan zetten tenzij echt nodig, vooral op niet al te lange ritten.

Tip; als het de accu toch blijkt te zijn, kijk dan of er een in past met een grotere capaciteit.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

Dag Johan,

Met de nieuwe accu heb ik de kachel ook aan gehad en de andere verbruikers ook tijdens het rijden. Maar de nieuwe accu zat er slechts twee dagen in. Er zijn geen verdere tests gedaan. Morgen ochtend ga ik direct naar de dealer en vertel mijn verhaal.
Ik wist niet van de stelregel "brandtijd = rijtijd". Bedankt voor de tip. Dat haal ik dus niet, bij lange na niet met koud weer. Bij min-temperaturen gaat de kachel ca 45min voor de ingestelde tijd aan.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Sowieso is dit een gekke situatie, want volgens het manual slaat de standkachel af, als de accu niet voldoende capaciteit zou hebben om de auto nog te starten. En standkacheltijd = reistijdregel is een vuistregel voor vooral de heel koude klimaten.

Ik rij door de week maar een paar kilometer per dag, maar gebruik met dit koude weer toch echt dagelijks de standkachel en heb nog nooit een probleem gehad. Maar ik lees ook: stuurverwarming, stoelverwarming, achterruitverwarming automatisch aan. Vooral de laatste is een stroomvreter van jewelste een ook de andere twee weten van stroomtrekken. Als je die dus constant gebruikt, gebruik je al een grootste deel van de laadcapaciteit van je dynamo. Ik gebruik ze nagenoeg nooit, zeker niet als de ruit ontwasemd is als ik instap en de auto toch al lekker warm is hoeft ook de stoel niet warm.

Blijft raar, dat de standkachel hier blijkbaar niet juist op de beveiliging reageert.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Als de capaciteit vd accu wat minder wordt, dan slaat de standkachel wel af onder een bepaalde spanning, maar is er toch niet genoeg meer over om te starten.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Wanneer je veel korte ritten maakt en de standkachel wilt gebruiken kun je bij Volvo een aansluiting laten inbouwen zodat je de wagen op de oprit met een stroomkabel aan het stopcontact zet. Zit dan netjes ingebouwd in het voorspatbord. Kost niet de wereld.
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

Dank voor jullie reacties. Ik ga zo naar de dealer (als de motor start natuurlijk...) en laat me verassen.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10540
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik rij veel en heb nooit problemen met de standkachel en het niet starten. Echter..... Indien ik meerder dagen in Bayern ben en slechts 10 minuten vd zaak overnacht dan wil het wel zo zijn dat de app aangeeft dat de standkachel niet wil starten vanwege een lage accuspanning. Zodra ik dan via een omweg naar het hotel ga heb ik daar volgende dag geen last meer van. Dat is me dus 2x gebeurt. 1x daar en 1x hier in het dorp allemaal kleine stukjes.
Achterruitverwarming incl de spiegels staat altijd uit. Stoelverwarming op de laagste stand en bij aangenaam gevoel gaat hij uit. Stuurverwarming heb ik niet.
Auto is anderhalf jaar jong.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

VictorS60 schreef: Dank voor jullie reacties. Ik ga zo naar de dealer (als de motor start natuurlijk...) en laat me verassen.
Ik hoop voor je dat hij niet start :) (ver assen). :devil: :P
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21138
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb er vroeger ook 1 gehad in een V70 D5 (185pk) en gebruikte hem ook 2x per dag met daarna een rit van 32km snelweg.
Heb dit nog nooit gehad in de tijd dat ik de auto reed.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29130
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik herken het probleem niet bij mijn V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
PietB
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 15.08.2015 - 18:09

Ik ken het probleem ook niet in 20 minuten is de auto warm daarna rijd ik vaak langer dan 20 min.
XC60 T5.
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Bij mijn wagen schakelt de standverwarming ook uit en komt er een melding op het display als de accu spanning te laag is.
Misschien kan het volgende helpen : op de 12V stekkers (sigarenaanstekers) staat normaal alleen spanning als het contact ingeschakeld is. Het is me echter opgevallen dat deze stekkers ook werken als de standkachel aan is (met het contact dus uit). Als je een dashcam of navigatie hebt die gevoed wordt via de sigarenaansteker, en die verondersteld is alleen te werken wanneer de motor loopt, staat deze dus ook aan als de standkachel aan staat. In het geval van navigatie met een groot scherm kan dit volgens mij toch wel een belangrijk extra stroomverbruik zijn.
11/2011 tot 09/2024 : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (492.490 km). Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris, binnenkort Dacia Duster.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

update:
Afgelopen week is er een nieuwe accu in gekomen. Twee weken proef. Als deze het goed uithoudt bij gelijk gebruik dan is het duidelijk: 3jr oude accu is slecht. Enfin, we zullen zien. Ik kreeg overigens ook wel de melding dat de accuspanning laag is en dat voortijdig de kachel was uitgeschakeld. Maar dit was blijkbaar niet voldoende om de auto nog te starten. Ik gebruik de 12V aansluitingen in de auto niet.
Wordt vervolgd.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Gebruikersavatar
Black-or-White
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
Locatie: Ster van Twente

update 2mrt17
Ik heb nu ca 3weken een nieuwe accu. Geen problemen. Dagelijks 2x de standkachel aan gehad en de andere verbruikers zoals stoelverwarming, achteruitverwarming, stuurverwarming. Starten-lopen. Afspraak was dat ik een week of twee zou proberen. Vanmorgen kreeg ik de rekening: 50% korting op de nieuwe accu. De dealer - Harrie Arendsen in Hengelo - had gewoon de volle prijs mogen rekenen... Dat vindt ik service.
En het was dus toch een slechte accu.
Tot zover.
(voorheen VictorS60)
'98-'03 S40 1.8i MY99 exclusive, 15"arcturus, zwart metallic
'03-'12 S60 2.4 170pk MY04, dynamic, RTI, 16"Mimas, black sapphire
'12-'14 XC60 D5 AWD Geartronic MY13, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'14-'22 XC60 D5 AWD Geartronic MY14 Polestar, Summum, 20"Avior, black sapphire, Inscription softleder Toscane Tan
'22-heden XC60 T8 Inscription MY22, 20", Crystal White
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”