EGR klep . buiten werking gezet. vermogen verloren!

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

beste Volvo rijders,

onlangs heb ik mijn egr klep buiten werking gezet in mijn v50 1.6 d uit 2005.
dit doordat ik de laatste weken een constante foutmelding kreeg genaamd anti-skid service vereist. een aantal keer de ANWB laten komen en die zeiden allemaal hetzelfde je egr klep werkt niet meer. (auto ging ook in noodlooptoestand)

deze toen laten reinigen, en 2 weken later was het weer raak. dus er maar voor gekozen om hem buiten werking te zetten geheel softwarematig etc.

sindsdien nooit meer de foutmelding gehad, alleen heb ik het gevoel dat ik vermogen kwijt ben en de auto niet meer lekker weg komt. pas wanneer ik bij de 2500 touren kom voel ik het vermogen weer.
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.

alvast bedankt,

gr robert
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Heb je ook zwarte rook bij (veel) gasgeven?.
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

Dag Ludo,

hier heb ik niet op gelet en het is me ook niet opgevallen,
ik zal er morgenmiddag even op letten, wat als dit niet het geval is ?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Dan zal er verder gezocht moeten worden.

De symptomen zoals je beschrijft lijken op een egr klep die, ondanks dat ze softwarematig buiten werking gesteld is, niet volledig afsluit.
Hierdoor gaat lucht meteen de uitlaat in, i.p.v in de cilinders.
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

oke,

trouwens de zwarte rook en veel gas geven doe ik dit met een koude of warme motor?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Het is altijd beter om dat met warme motor te doen.
Luister tegelijkertijd ook even of je geen fluittoon hoort.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Robertnino schreef: Dag Ludo,

hier heb ik niet op gelet en het is me ook niet opgevallen,
ik zal er morgenmiddag even op letten, wat als dit niet het geval is ?
Hoi Ludo, het is juist andersom. De lucht zal ten aller tijde van de uitlaat de inlaat in stromen. De druk in de uitlaat is namelijk hoger dan in de inlaat. Dit heeft als nare bijkomstigheid dat je blok sterk aan het vervuilen is. Niet te lang mee doorrijden. Denk toch echt dat de EGR klep goed gecontroleerd moet worden voordat je hiermee verder rijd. Je kunt overwegen om de AGR af te blokken met een plaatje, dan is het ook opgelost en de goedkoopste optie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

Lees de titel even
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

keep calm!, your randomizer is running
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Robertnino schreef: Lees de titel even
In de starttopic staat elektronisch uitgeschakeld en als tip wordt gegeven afdekplaat(je)
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Klopt Ed, ik zei het verkeerd. :sleep:

@Robertnino, nog nieuws?.
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

hallo,
@LUDO
terug naar de garagt geweest en even gekeken of ze de egr goed hadden afgedopt. dit was allemaal prima in orde.
dus nu zit ik te twijfelen of dit misschien mijn turbo is ? voor de rest hoor ik geen rare geluiden en zie ik geen zwarte rook. maar toch voel ik het vermogen pas bij de 2500 touren. en ook het optrekken is een stuk minder, wat die in het begin 1 maand geleden super deed.

nu heb ik meegekregen hier en daar een turbo cleaner te gebruiken van het merk FORTE?
1 die je in je tank gooit met 20 liter diesel.. iemand hier enige ervaring mee ?
Laatst gewijzigd door Robertnino op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mm vreemd.
Anderzijds stel ik me even de vraag wat er nu precies is uitgevoerd.
Je schrijft in de startpost dat de egr klep softwarematig buiten werking is gesteld.
Nu schrijf je dat ze goed is afgedopt.

Als het softwarematig is, kun je niet vaststellen dat de klep ook daadwerkelijk dicht blijft.
Door roetophoping kan het zo maar zijn dat ze mechanisch niet volledig dicht kan.

Forté heeft goeie producten.
Het proberen altijd waard, baat het niet - schaad het ook niet. ;-)
Robertnino
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.01.2017 - 10:01

er is een plaatje voor gekomen en hij is softwarematig buiten werking gesteld. het 1 of het ander kan niet. wil je de egr uitschakeld hebben dan zal je hem en moeten afdichten en softwarematisch moeten uitschakelen.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat is dus niet waar. Je kunt een EGR klep ook dicht programmeren. Als hij niet is vervuild en gewoon dicht gaat zal er ook geen lucht de inlaat in gaan door de EGR klep.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Klopt helemaal Ed, daarom dat ik het verhaal een beetje dubbelzinnig vond.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”