Bedankt voor je reactie Ed.
Ik zat idd na te denken over jouw verhaal, gezien je technische achtergrond en Volvo hart kun je niet om een dergelijk verhaal heen.
Er zijn een aantal dingen die voor mij mee spelen, verbruik is daar 1 van.
Ik rij gemiddeld 68km per dag met een verbruik van 1/10 tikt dat lekker aan, ik geloof direct dat de twinturbo D5 een stuk geciviliseerder is dan zijn oude 185pk vakbroeder maar die zijn bijna niet te vinden in V70 trim.
Zoals eerder al gemeld heb ik gereden in een V90 D4 met 20" velgen en daar was de kracht explosie idd een stuk minder dan in mijn huidige D5 maar de bandbreedte van de 8 bak maakte dat goed door altijd in de 1.5 uur durende testrit de juiste versnelling te hebben.
De rust en stilte was wat mij erg opviel in de V90 en dat kwam deels door de motor/bak verhouding.
Tuurlijk is het leuk om in de 5e versnelling onder een brul door te trekken naar 170 km/h in de huidige D5 maar merk aan mijzelf dat het jagen op de autobahn ook een beetje tot het verleden hoort.
Cruise in dat soort gevallen op 150, acc op standje groot geeft mij meer rust.
Neemt niet weg dat ik eerst uitgebreid ga proefrijden om het gevoel met een dergelijke auto te krijgen.
Zijn er verschillende type onderstellen voor een V70 vanaf 2014.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Precies, dat is zowat het enige mindere puntje van de D4, vandaar dat ik toch heb geopteerd voor de BSR-tuning. Ik kan mijn auto binnen een dik uur gaan afhalen, ben benieuwd.NielsPHEV schreef:In het vergelijk VEA D4 met 215 pk 5 cil. D5 kan ik herinneren dat wanneer je echt doorhaalt de 5 cilinder een beduidend langere adem heeft.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klopt helemaal wat je schrijft Niels! Het is jammer dat de 215pk D5 nooit met de 8 traps automaat is geleverd, dat was de perfecte combinatie geweest. Ik vind de D5 ook opvallend zuinig. 1: 18 is met nl verkeer op de snelweg goed te halen. De V70 met handbak D4 vea was niet echt zuiniger tov D5 6 traps aut. in de V60.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De vermogenswinst met de D4 vea is heel groot met tuning. Je gaat met stage 1 meteen naar 250 pk, ik denk dat je gaat schrikken als je de auto terug krijgt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik vraag mij af wat dat vermogen gaat doen met de voorwielen wanneer je dat los laat.
Mijn ervaring met een D5 (185pk) V70 en GT was dat wanneer ik vanuit stilstand invoegde en vermogen vroeg de banden hopeloos door sloegen met nattigheid.
Dat is toch erg prettig met AWD totaal geen wielspin op nat wegdek.
Wat zijn trouwens de kosten van BSR tuning?
Mijn ervaring met een D5 (185pk) V70 en GT was dat wanneer ik vanuit stilstand invoegde en vermogen vroeg de banden hopeloos door sloegen met nattigheid.
Dat is toch erg prettig met AWD totaal geen wielspin op nat wegdek.
Wat zijn trouwens de kosten van BSR tuning?
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Simpel,als je het pedaal vloert dan blijf je op je plaats staan...je zult moeten doseren als je uit stilstand snel wil vertrekken...rijden met feeling...dat was vroeger met mokn oude bmw net zo fijn,220pk op de achterwielen en niks van tractie controle,als je dan niet kon doseren op nat wegdek ging je de tegenovergestelde richting uit...
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Als je het pedaal vloert en je blijft op zijn plaats staan zie ik drie opties:BendW schreef: Simpel,als je het pedaal vloert dan blijf je op je plaats staan...je zult moeten doseren als je uit stilstand snel wil vertrekken...rijden met feeling...dat was vroeger met mokn oude bmw net zo fijn,220pk op de achterwielen en niks van tractie controle,als je dan niet kon doseren op nat wegdek ging je de tegenovergestelde richting uit...
1: je vloer de koppeling of het rempedaal
2: je vloert het gaspedaal en de motor is niet gestart
3: je vloert het gaspedaal met de koppeling ingedrukt of de automaat staat in N
Alle drie zijn redelijk zinloos
@ diesel01 die 185 PK D5 zal een V70N geweest zijn daar was de motor in mijn beleving te sterk voor het chassis, die kon zijn vermogen inderdaad niet kwijt en ik vond remmen en wegligging niet passen bij de snelheden die de auto kon halen. Een NN was echt een enorm verschil
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Optie 4 voor mijnheer niels:je laat de koppeling opkomen en op het aangrijp moment vloer je het gaspedaal en je blijft staan tot tractie controle de wielspin weg gewerkt heeft...zet je de dstc af blijf je gewoon staan bij nat weer...met een automaat zelfde verhaal met 250pk op de woorwielen... 

Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt helemaal!!NielsPHEV schreef:Als je het pedaal vloert en je blijft op zijn plaats staan zie ik drie opties:BendW schreef: Simpel,als je het pedaal vloert dan blijf je op je plaats staan...je zult moeten doseren als je uit stilstand snel wil vertrekken...rijden met feeling...dat was vroeger met mokn oude bmw net zo fijn,220pk op de achterwielen en niks van tractie controle,als je dan niet kon doseren op nat wegdek ging je de tegenovergestelde richting uit...
1: je vloer de koppeling of het rempedaal
2: je vloert het gaspedaal en de motor is niet gestart
3: je vloert het gaspedaal met de koppeling ingedrukt of de automaat staat in N
Alle drie zijn redelijk zinloos
@ diesel01 die 185 PK D5 zal een V70N geweest zijn daar was de motor in mijn beleving te sterk voor het chassis, die kon zijn vermogen inderdaad niet kwijt en ik vond remmen en wegligging niet passen bij de snelheden die de auto kon halen. Een NN was echt een enorm verschil
Ik dacht met het ding een doordraaier te nemen op de A3 met 180 achter een Audi A6 aan en dat ging bijna lelijk fout.
Hij begon te leunen op het buitenste achterwiel en gevaarlijk in te veren daarbij stapjes naar buiten te zetten, levensgevaarlijk want motor hoorde eigenlijk niet bij de carosserie.
De sport editie my07 zag er in mijn beleving fantastisch uit, maar het rijgedrag was om te huilen bij autobahn snelheden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Kom ik bij de dealer, heeft het inmiddels licht gepoedersneeuwd. Auto staat buiten te wachten in de vrieskoude. Geen omstandigheden dus om met koude motor en potentieel glad wegdek eens snel het gas te gaan intrappen om te zien hoe die pk's het vinden om losgelaten te worden, dat zal voor een ander keertje zijn. Bij koude motor wordt het vermogen sowieso beperkt. Conclusies heb ik nog niet, voorpret des te meer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1931
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ben benieuwd Fulaks, niet de brandweer inhalen he 
Zo Tom.. Ik lees tussen de regels door dat het gevoel al om is
Wat betreft verbruik heb je wel een puntje, maar ook niet meer dan dat. Ik denk dat een V70 D5 weinig meer verbruikt dan een D4. En laat het nu eens 3 liter zijn per dag.. Op 70 km per dag is dat 7 liter in je huidige, 5 in een D5 en 4.25 in een D4 ofwel. Afgerond 3 euro per dag extra aan diesel, das bij 250 reis dagen 750 euro....
Zo bekeken is dat nauwelijks een argument. En al helemaal niet als je idd zoals hiervoor gezegd inzet op een twin turbo D5. Tenzij het de laatste euro voor een brood zou zijn heb ik dat verschil er graag voor over.
Ander puntje is de vervuiling van de D4. Niet dat de 5 cil. probleemloos is, maar Han zijn ervaringen en die van anderen in gedachten houdend vind ik dat wel een serieus punt van overweging.
Hoe dan ook succes en plezier in de zoektocht. Ook ff in Dld kijken denk ik.... Inscription is echt wel lekker.

Zo Tom.. Ik lees tussen de regels door dat het gevoel al om is

Wat betreft verbruik heb je wel een puntje, maar ook niet meer dan dat. Ik denk dat een V70 D5 weinig meer verbruikt dan een D4. En laat het nu eens 3 liter zijn per dag.. Op 70 km per dag is dat 7 liter in je huidige, 5 in een D5 en 4.25 in een D4 ofwel. Afgerond 3 euro per dag extra aan diesel, das bij 250 reis dagen 750 euro....
Zo bekeken is dat nauwelijks een argument. En al helemaal niet als je idd zoals hiervoor gezegd inzet op een twin turbo D5. Tenzij het de laatste euro voor een brood zou zijn heb ik dat verschil er graag voor over.
Ander puntje is de vervuiling van de D4. Niet dat de 5 cil. probleemloos is, maar Han zijn ervaringen en die van anderen in gedachten houdend vind ik dat wel een serieus punt van overweging.
Hoe dan ook succes en plezier in de zoektocht. Ook ff in Dld kijken denk ik.... Inscription is echt wel lekker.
Laatst gewijzigd door sanco op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Puntje van vervuiling van de D4 vea heeft bij mij ook altijd wel achterin mijn hoofd gezeten. Deze motoren zijn niet meer aan te passen, ook niet door Rica bijv. Er komen volgens Rica ook geen mogelijkheden meer om de EGR bij dicht te laten zetten, aangezien dat wettelijk verboden gaat worden.
De EGR doet voor nog een veel groter aandeel mee in de D4, waardoor de vervuiling groter is dan bij de 5 cilinders.
De EGR doet voor nog een veel groter aandeel mee in de D4, waardoor de vervuiling groter is dan bij de 5 cilinders.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De D5 twinturbo is na de komst van de D4 2014/15 niet meer besteld, zou ik opteren voor een twinturbo D5 dan moet het iets uit Dld worden.
Ik wil, uit oogpunt garantie, zaken doen met de Volvodealer en zie die niet zo snel een Duitse D5 my14/15 aan mij verkopen.
Heb eigenlijk ook de zinnen gezet op de 8traps automaat.
Ik heb geen vergelijkings materiaal omdat ik nog nooit met een twinturbo D5 heb gestuurd die beschikt over de laatste GT6
Ik wil, uit oogpunt garantie, zaken doen met de Volvodealer en zie die niet zo snel een Duitse D5 my14/15 aan mij verkopen.
Heb eigenlijk ook de zinnen gezet op de 8traps automaat.
Ik heb geen vergelijkings materiaal omdat ik nog nooit met een twinturbo D5 heb gestuurd die beschikt over de laatste GT6
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ga dan maar niet proefrijden in een V60TE. Omdat de elektromotor de GT6 goed aanvult (mits de D5 voorzien is van Polestar). Je raakt dan teveel gewend aan het vermogendiesel01 schreef: De D5 twinturbo is na de komst van de D4 2014/15 niet meer besteld, zou ik opteren voor een twinturbo D5 dan moet het iets uit Dld worden.
Ik wil, uit oogpunt garantie, zaken doen met de Volvodealer en zie die niet zo snel een Duitse D5 my14/15 aan mij verkopen.
Heb eigenlijk ook de zinnen gezet op de 8traps automaat.
Ik heb geen vergelijkings materiaal omdat ik nog nooit met een twinturbo D5 heb gestuurd die beschikt over de laatste GT6

2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik zou eerst eens gaan rijden in een 2.4 D5 215 pk een V60D6 met lege accu in hybrid (niet in power) is goed vergelijkingsmateriaal mocht je echt voor een V70 D5 215pk GT6 vallen zou ik gewoon eens overleggen met de Volvo dealer er zijn er met connecties in Dld.Je zou ook een duitse import auto kunnen kopen en een garantie verzekering af kunnen sluiten maar het zou me verbazen als de dealer niet mee zou willen werken, die weten ook dat het heerlijke uitvoeringen zijn alleen in NL niet te leverendiesel01 schreef: De D5 twinturbo is na de komst van de D4 2014/15 niet meer besteld, zou ik opteren voor een twinturbo D5 dan moet het iets uit Dld worden.
Ik wil, uit oogpunt garantie, zaken doen met de Volvodealer en zie die niet zo snel een Duitse D5 my14/15 aan mij verkopen.
Heb eigenlijk ook de zinnen gezet op de 8traps automaat.
Ik heb geen vergelijkings materiaal omdat ik nog nooit met een twinturbo D5 heb gestuurd die beschikt over de laatste GT6
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk dat een hybrid met lege accu heel anders rijdt als een normale D5. Scheelt een 350 kg, en dat maakt het een heel andere auto om te rijden.
Weet niet waar je woont, maar als je wilt kun je wel eens in die van mij sturen.
Weet niet waar je woont, maar als je wilt kun je wel eens in die van mij sturen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Heb met een V70N D5 gekocht bij Duitse Mercedes dealer 2 garantieissues gehad. Iom en ism mijn volvo dealer netjes geregeld. En dat ging om serieus geld. Zolang je bij een reputabele partij koopt zou ik er weinig problemen mee hebben. Door tussenhandel verdwijnt historie en vertrouwen is in km stand. Dus zelf bij de bron kopen.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5253
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
klopt qua wegligging is een PIH een compleet andere wagen dan een normale D5 zeker wanneer je het vergelijk maakt met een r-design. De beleving van de motor tussen een V70 D5 215pk en een V60D6 is wel redelijk te vergelijken naar mijn ervaring. Overigens is er voor de 215 pk D5 ook polestar (en rica) met polestar heb ik ervaring en ondanks dat het maar een beperkte vermogenswinst is loopt de auto echt lekkerder door zijn versnellingen.edraket schreef: Denk dat een hybrid met lege accu heel anders rijdt als een normale D5. Scheelt een 350 kg, en dat maakt het een heel andere auto om te rijden.
Weet niet waar je woont, maar als je wilt kun je wel eens in die van mij sturen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Aan power op dit moment ook niet te kort en een onderstel die dat ook gewoon aankan.
Een snelle kijk in Dld leert mij dat er 32 V70 D5 my14/15 waarvan er 5 zijn die acc of intelligent safe hebben.
In NL staan er vijf!! Te koop die eigenlijk allemaal slecht in de optie's zitten.
Een snelle kijk in Dld leert mij dat er 32 V70 D5 my14/15 waarvan er 5 zijn die acc of intelligent safe hebben.
In NL staan er vijf!! Te koop die eigenlijk allemaal slecht in de optie's zitten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]