C70 2.3 T5 aangeschaft, klapt van D of P in R

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
#Wouter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.02.2017 - 16:06

Goedemiddag,

Ik heb gisteren mijn Golf 2tje ingeruild voor enen prachtige C70 2.3 T5. Heerlijke machiene, ben er erg blij mee!
Er staat bijna 3ton op de teller, maar dat zou ik de auto nooit geven.

Helaas op de lange terugrit wel een paar puntjes tegen gekomen...

De center speaker van het dolby surround system heeft helaas de geest gegeven, maar dit is makkelijk te vervangen.
Zelfde geld voor de draagarm / stabilisatiestang rechts voor..

Deze punten maken mij eigenlijk vrij weinig uit, maar waar ik wel een beetje mee in m'n maag zit is de versnellingsbak...
Deze schakelt in zijn D heerlijk, niks op aan te merken. Maar zodra de auto warm wordt en ik schakel van de D of P naar z'n R zit hier enige vertraging tussen waarna de auto in zijn R klapt. Je hoort en voelt deze klap redelijk goed...

Betekend dit dat de bak aan zijn eind is? Hebben wel meerdere Volvo's dit? Maakt het vrij weinig uit? Kunnen dit versleten ophangings rubber zijn?
Iemand enig idee?

Wat mij opvalt is dat er niks aan de hand is wanneer de auto koud is...
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het eerste wat we altijd roepen is "flushen"
Maar omdat er al de nodige km's gemaakt zijn is het wellicht beter om eerst eens de vloeistof te verversen zonder reinigingsmiddel.
Je weet nooit wat er allemaal los komt als de bak niet eerder geflusht is.

Verder kan het veel andere (dure) oorzaken hebben. Daar valt genoeg over te lezen op dit forum.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
#Wouter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.02.2017 - 16:06

Carfreak schreef: Het eerste wat we altijd roepen is "flushen"
Maar omdat er al de nodige km's gemaakt zijn is het wellicht beter om eerst eens de vloeistof te verversen zonder reinigingsmiddel.
Je weet nooit wat er allemaal los komt als de bak niet eerder geflusht is.

Verder kan het veel andere (dure) oorzaken hebben. Daar valt genoeg over te lezen op dit forum.
Ik ga binnenkort dan maar eens alle olie vervangen. Doorrijden met deze bonk is geen optie? Ik bedoel als zo'n auto met zo'n bonk wellicht nog 2 jaar door kan rijden hoef ik niet perse de bak te laten flushen voor +/- 400 met geen gegarandeerd resultaat;)
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Olie vervangen idd het proberen waard. Voor flushen was ik zelf net geen 300 euro kwijt. Was een hele verbetering want de mijne bonkte bij inleggen in R en deed dat daarna niet meer. En dat terwijl de olie helemaal niet overdreven vies was bij mij na 135.000km toen.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Verse olie erin kan je zo zelf doen. Even de oude aftappen en dan nieuwe erin. Dat is goedkoopste oplossing. Flushen kan ook, ben je wat meer kwijt.
Wat voor bak heb je ? Adaptieve 4 of 5 bak of nog de oude 4 bak.
Verder loop de motorsteunen en baksteun eens na, mogelijk zijn deze versleten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
#Wouter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.02.2017 - 16:06

sbv schreef: Verse olie erin kan je zo zelf doen. Even de oude aftappen en dan nieuwe erin. Dat is goedkoopste oplossing. Flushen kan ook, ben je wat meer kwijt.
Wat voor bak heb je ? Adaptieve 4 of 5 bak of nog de oude 4 bak.
Verder loop de motorsteunen en baksteun eens na, mogelijk zijn deze versleten
Ik zou het eigenlijk geeneens weten. Het gaat om een 1998 model, dus ik neem aan de oude 4 bak?

Ik moet zeggen dat het bonken al minder wordt. De auto had een tijd stil gestaan toen ik hem kocht, wellicht dat dat er mee te maken had..
Ik zal binnenkort alle vloeistoffen even vervangen, wellicht wordt het dan nog beter!
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

bij 98-er denk ik inderdaad de oude 4 bak.
Lekker bakolie aftappen, er komt ca 3,6l uit dan en dan dezelfde hoeveelheid vers weer toevoegen en over ca 10000 km hetzelfde nog eens doen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
#Wouter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.02.2017 - 16:06

Welke bakolie is aan te raden bij een '98 2.3 T5? Hoe is eigenlijk te achterhalen welke bak eronder ligt?
Laatst gewijzigd door #Wouter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

als er bij je pook een knop Shift Lock overide staat is het een adaptieve bak anders niet.

Voor bakolie zie boekje bij de auto of vraag het de lokale dealer

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”