Volvo V70 met de nieuwe D4 (181 PK) en 8-traps automaat

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik rij sinds afgelopen donderdag in een gloednieuwe V70 met de nieuwe D4 van 181 PK en de nieuwe 8-traps automaat. Dit weekend wat kilometers kunnen maken.
Voorlopig ben ik zeer onder de indruk. Wat is dit een fijne combinatie ! De motor heeft ruim voldoende vermogen (ik kom van een getunede handgeschakelde 2.4D met 220 PK met bakken koppel) en is erg soepel, de automaat is in mijn ogen redelijk subliem. Dit is mijn eerst automaat, maar had al wel uitgebried proefgereden met de oude 6-traps Geartronic (vond ik niet zo prettig) en met de BMW 520d automaat (die was wel goed).

Het misschien nog wat vroeg, maar ik vind die nieuwe Volvo/Aisin automaat zeker zo goed schakelen als de ZF in de BMW. Rijdt heerlijk onstpannen en is toch direct bij de les als er wat meer actie wordt verlangd.

Alleen het start-stopsysteem vind ik niet zo handig, motor slaat uit bij stilstand als je op de rem blijft duwen, maar dat gebeurt dan ook in de file en op kruispunten waar je even moet aanschuiven, hoe kort ook. Gelukkig kan je dat afzetten, of de pook in de sportstand duwen.

In mijn auto is wel iets mis met het geheugen van de linker zijspiegel (werkt niet) en het rechter portierraam, daar werkt de auto up/down niet.

Voor de rest is het genieten. O ja, het gemiddeld verbruik zit nu al lager dan in mijn vorige auto...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Hé Fulaks,

proficiat met je nieuwe bolide.

Kan je eens beide verbruikscijfers opgeven?

Lee wat tegensrijdigheden ivm het verbruik van de nieuwe D4.

Minder dan de 5-cyl als je het rustig aandoet, meer bij een iets pittegere rijstijl....

Ben benieuwd naar je ervaringen.

groeten.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
coqrouge
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 14.03.2008 - 14:06
Locatie: Ergens tussen EHSB en EHTW

Fulaks,
van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Post je binnenkort wat plaatjes? Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst.
Harry

C40 Ultimate, ER, MY24, flord blue met, connect microtech / nubuck
V70 D4 Nordic, Plus Line en Driver Support Line MY13, ext: Caspian Blue met. int: Sandstone/Beige Afbeelding
V40 1.9 D Europa met Winter Line
Honda ANF125i Innova Afbeelding
KTM 790 Adventure R MY20
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

coqrouge schreef: Fulaks,
van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Post je binnenkort wat plaatjes? Veel plezierige en veilige kilometers toegewenst.
De plaatjes staan hier
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

isomo schreef: Hé Fulaks,

proficiat met je nieuwe bolide.

Kan je eens beide verbruikscijfers opgeven?

Lee wat tegensrijdigheden ivm het verbruik van de nieuwe D4.

Minder dan de 5-cyl als je het rustig aandoet, meer bij een iets pittegere rijstijl....

Ben benieuwd naar je ervaringen.

groeten.
Het is nog wat te vroeg om al bindende conclusies mee te geven, daarvoor heb ik nog te weinig kilometers gemaakt. Maar wat je zegt lijkt te kloppen. Met mijn vorige 2.4D was er in feite geen meerverbruik bij snelle autowegritten in Duitsland. Pas nog teruggekomen van skivakantie in Oostenrijk, en grote stukken Duitsland met de CC op 175 km/h, en toch zakt je gemiddeld verbruik dan stilletjes met enkele tienden. Ik heb de auto ingeleverd met een gemiddelde van 7,4l/100km. Bij veel stadsverkeer ging dit wel naar de 8 liter of er zelfs net over (het ging om een handbak).

De nieuwe D4 (automaat) houdt de toerentallen erg laag, met dito verbruik. Ik zit nu aan een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100km. Daarbij even rekening mee houden dat er nog geen 500 km op de teller staat en er wat geëxperimenteerd is met de mogelijkheden (voorzichtig natuurlijk, de auto is gloednieuw) van de automaat, de sportstand en de schakelpaddles. Ik ben benieuwd wat langere ritten gaan doen, en wat het autobahnverbruik gaat geven.

Mijn (voorbarige) indruk is dat de auto bij stadsverkeer een stuk zuiniger is dan de vorige, maar dat je bij snelle ritten (sportief rijden en/of autostrade) niet noemenswaardig zuiniger gaat uitkomen. Maar om mee te rijden is het een heerlijke aandrijflijn.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
isomo
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19.12.2010 - 09:21

Dus zoals als alle "eco-motoren", als het paard moet werken moet je hem haver geven....

Ben eigenlijk een beetje ontgoocheld in de verbruikscijfers in praktijk.

Ter info :

* met op maat geherprogrameerde D5, van vorig model (2008) haalde ik vlot 6 l/100 km

* met huidige s60 (2011 - 163 pk met GT) haal ik dit ok zonder veel moeite.

Misschien dien ik toch te overwegen om volgend jaar en selekt car 5-cyl op de kop te tikken voor een leuke prijs. Hun betrouwbaarheid is al lang bewezen....

Nu ik heb ook wel vertrouwen in de nieuwe motor, daar niet van.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
Gebruikersavatar
Phacoid
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 19.08.2011 - 15:18

Ga je snel terug voor de zijspiegel het raam? Lijkt me toch niet helemaal normaal dat dit zo is bij aflevering... Wel een mooie auto! De neus doet me wel hard denken aan een passat.

Ik deel, na een maand lang rond gereden te hebben met een V40 demo, je mening over de ACC. Best een waardeloze optie. De afstand waarop het systeem vertraagd is veel te lang, zeker op onze Belgische wegen. Als we hier deze afstand aanhouden dan ben je na een uurtje goed dol van alle verkeer die voor je invoegt en de auto doet vertragen!
Gebruikersavatar
nossy
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 16.01.2008 - 23:05

de auto up/down functie kan je zelf resetten,

als je raam omhoog is, het knopje voor het desbetreffende raam een 5 sec. omhoog houden. dan Initialiseert het raam zich.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Ach die neus, ik snap dat het eraan doet denken maar het verschil met de Passat is aanzienlijk.

De voorkant van de NN zag er helaas wat ieliger uit dan z'n voorganger (weet niet of meer mensen dat vonden) en de neus van MY2014 heeft dat verholpen :)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

nossy schreef:de auto up/down functie kan je zelf resetten, als je raam omhoog is, het knopje voor het desbetreffende raam een 5 sec. omhoog houden. dan Initialiseert het raam zich.
Ga ik proberen, dank voor de tip !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

MU schreef:De voorkant van de NN zag er helaas wat ieliger uit dan z'n voorganger (weet niet of meer mensen dat vonden) en de neus van MY2014 heeft dat verholpen :)
Ik vond niet dat de vorige er ielig uitzag. Na de facelift ben ik wel de mistlichten kwijt, daar zitten nu dagrij-LED's in. Als de lichtknop op "auto" staat (ook een nieuwe stand) en het wordt wat te donker, dan gaan de LED's uit en de koplampen aan. Die doen dat nu ook als ik in en uit m'n garage rij, lijkt me sletig voor de xenon's. Dus als ik eraan denk even handmatig ingrijpen...

Dus vooraleer te starten : lichtknop op uit, dan starten en start/stop uitzetten, buitenrijden en dan lichtknop terug op auto. Wat een procedure zeg. Ik dacht dat evolutie in de techniek er was om de mens te helpen, terwijl wij nu manueel moeten ingrijpen om de techniek te sparen.

Wat ik wel nog leuk zou vinden zijn witte koplampglaasjes, dus zonder het oranje deel van de richtingaanwijzers, omdat dat het enige oranje op de hele auto is, achteraan is het nu ook wit geworden. Ik heb begrepen dat er een nieuwe actiereeks is met witte koplampen, eens informeren wat dat zou kosten om die glaasjes te vervangen. Te veel waarschijnlijk...

Maar ondanks de kritiek : wat rijdt die nieuwe 8-traps automaat heerlijk, zo ontspannen. Heb vanmorgen geprobeerd om een stuk van de rit handmatig te schakelen met de stuurpaddles, maar dat is dus continu opletten op toerental en versnelling en net dat doet die automaat zo keurig. Ik denk dat het manueel ingrijpen enkel z'n nut heeft bij bergaf rijden om op de motor te remmen.
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Waarom staat mijn avatar 90° gekanteld en sommige foto's ook ? Het heeft iets te maken met Apple, op de Windows-toestellen staat alles goed. Is er een oplossing ?
Laatst gewijzigd door Fulaks op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Fulaks schreef:
nossy schreef:de auto up/down functie kan je zelf resetten, als je raam omhoog is, het knopje voor het desbetreffende raam een 5 sec. omhoog houden. dan Initialiseert het raam zich.
Ga ik proberen, dank voor de tip !
Gelukt ! Bedankt !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Met 130 km/h op de autostrade draait de motor in 8ste versnelling iets van een 1800 toeren, dat is heerlijk rustig en stil, verbruik is dan ook gewoon goed, maar niet spectaculair laag. Als je zo een uurtje rijd, dan zakt het gemiddelde verbruik wel een paar puntjes (net schoenmoeder naar de luchthaven gebracht...).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Schoenmoeder, dat klinkt wel wat eng Fulaks..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Marc Apeldoorn schreef:Schoenmoeder, dat klinkt wel wat eng Fulaks..
Tja, er zijn zoveel mensen die er een hebben. Maar inderdaad, altijd toch een beetje eng. Dan heeft mijn vrouw meer geluk met mijn moeder ^_^
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Om andermans topic niet te vervuilen ga ik hier verder. Auto is gisteren getuned met BSR-software naar 250 PK en 515 Nm. Bij afhalen gisteren dun laagje poedersneeuw en ijskoude motor, en vanmorgen is het hier aan de noordzijde van Antwerpen licht aan het sneeuwen. Geen weer voor een proefritje, maar wel voor een lekkere tas koffie en de weekendkrant. Ik meld me terug wanneer ik wat ervaring heb opgedaan met de getunede D4.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8449
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hoe regel je dat die tuning, daar dit in Belgie wettelijk verboden is ?

Wel grappig dat je in je eerste post hier vermeld, "ben zeer onder de indruk, motor heeft ruim voldoende vermogen", en dan toch aftermarket tuning erop zetten ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Tja Ivo, na drie jaar was ik nog steeds onder de indruk, maar is toch de wens gegroeid naar wat meer vermogen, vooral op de autostrade.

En ja, het is wettelijk verboden. Met de PCC kan je de auto wel steeds zelf in een handomdraai terugzetten naar originele settings en weer terug tunen zo veel je wil, maar dat maakt het niet wettelijker.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4273
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Joepie, motor is een stuk soepeler geworden, hangt beter aan het gas. Meer adem om te versnellen als je al boven de 100 zit. Precies wat ik had gehoopt. Nu even het verbruik afwachten, en op langere termijn de duurzaamheid.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”