940 waar op te letten

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
runner2502
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2011 - 17:35

Beste Volvo ers, een aantal jaren geleden heb ik een oude 850 GLT gehad. 2.5 20V een bak van een auto. maar toen de brandstofprijzen de pan uit bleven stijgen en ik 20.000 km per jaar bleek te rijden en, is er gekozen voor een doorsnee auto. De volvo had toen 455 000 gelopen. en ik was bang dat hij niet meer lang zou lopen. Een andere auto zou zijn plaats in moeten nemen. Het werd een astra 1.9 cdti. Maar als ik een 5 cilinder hoor, of een volvo zie, of nog erger ik ergens de kans krijg om er in te zitten. Dan wil ik weer terug.
Nu heb ik een 940 GL gezien uit 93, heeft 373.000 gelopen en er zit een 2.3 U9 motor in. Het uiterlijk vind ik niet zo belangrijk. Maar waar moet ik technisch op letten. Dus wat zijn zoal zwakke puntjes?? Ik ben dankbaar voor alle info. en wie weet ben ik binnenkort weer vaker op het forum als blije bezitter van een baksteen.
Bij voorbaat mijn dank.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Let op de gebruikelijke dingen bij oudere auto's: dus natuurlijk beoordelen of de motor fris is en de bak goed schakelt zonder kraken of haken..Een 940 heeft eigenlijk geen zwakke plekken die de auto onbetrouwbaar maken, maar als je de indruk hebt dat er op onderhoud is bespaard, zou ik hem laten staan. Dan loopt alles wat je moet doen nog leuk in de papieren. Bijvoorbeeld: wanneer is de distributie vervangen, dat moet elke 90.000 km.. vraag ook of de koppakking al eens is vervangen, bij de meeste komt dat rond de 300.000 km..maar soms ook veeeel later! Denk erom: de 2.3 van de oudere types (zonder turbo) zijn natuurlijk geen hardlopers!
De 940 is in mijn ogen de beste achterwielaangedreven Volvo ooit gebouwd, maar ik heb liever een 1997 of 1998 940 LPT (Low Pressure Turbo), die zijn uitontwikkeld en snel!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
runner2502
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2011 - 17:35

Dank je voor je bericht. Ik heb afgelopen zaterdag een korte rit in de auto gemaakt. En idd. zeker geen snelle jongen zoals ik nog gewend was van mijn 850, eerder een op leeftijd zijnde ouder heer. Het blok was goed nat. De distributie was 10 jaar geleden gedaan, en was nu ook buiten de KM als het binnen de 90000 moet gebeuren. De bestuurders stoel, was slecht, maar is zeker niet het duurste. Al met al geen echt plaatje. Ik heb hem, laten staan, maar de vonk om een volvo aan te schaffen is er weer. Het vuurtje gloeit. Nu nog een mooie vinden. Mag ook zeker 850 of V70 zijn.
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Distributie vervangen van een 940 is niet het meest ingewikkelde eigenlijk best eenvoudig.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29439
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Een beetje achterstallig onderhoud mag geen belemmering zijn om een 940 te kopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Eens en als de prijs er dan ook naar is heb je tenminste budget om er een topper van te maken.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Rommel moet je laten staan, maar eerlijk is eerlijk, de prijzen zijn weer aan het stijgen voor die dingen..

Wat ik wel begrijp overigens
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
runner2502
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2011 - 17:35

uiteindelijk is het toch niet de 940 geworden.
Via mijn schoonbroer in Zweden, heb ik nu een V70 aangeschaft. Het is een 2.4 T uit 2000 met net iets boven de 2 ton op de teller. Na de invoer zal ik wat foto's toevoegen.
Het is dan wel in een andere supgroep, maar dat zal de pret niet drukken.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”